/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu "Download Center"
Fra : SimonThorsager
Vist : 525 gange
20 point
Dato : 13-02-09 20:10

Godaften allesammen
En af mine venner har besluttet sig for at få installeret Linux på hans bærbare computer da han synes at hans Vista er ved at være for langsomt, så jeg skal senere på aften ind og installere det på hans bærbare.
Jeg har selv, førhen, haft Ubuntu på min bærbare computer, og kan huske at jeg havde problemer med at få den til at finde det trådløse netværk.
Er der nogle som ved om det er rettet op på i den nye 8.10 version?
Og så husker jeg at jeg havde downloadet et program, et slags Downloading Center, hvorfra jeg kunne downloade Wine, VLC Player og alle mulige andre programmer.
Er der nogle som ved hvad det hedder?
Fortsat god aften og god weekend

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 13-02-09 20:17

Spørg E.C / eller OVN de plejer at være særdeles behjælpelige.

Til tider:

Ellers prøv den, der kører direkte fra dit CD drev = Dappix

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 20:19

Jeg kan desværre ikke skrive til OVN da han ikke modtage private beskeder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 21:04

Ubuntu er blevet meget bedre til at finde og logge på netværk, jeg har dog selv haft problemer med min Medion bærbare, men det er fordi det indbyggede netkort er slået fra i BIOS og den kan ikke aktiveres uden Windows, så købte jeg en tråsløs Level One usb netkort, satte den i usb stikket og startede Ubuntu, det var så bare at klikke på netværks ikonen og skrive min netværksnøgle, så var jeg på og efter nogle dage, logger den selv på når jeg starter.
Det download center du nævner, jeg tror du tænker på Synaptic pakkehåndtering

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:09

Tak for dit svar, o.v.n.
Men jeg er sikker på han ikke gider ud og invistere i noget nyt for at få trådløs til at virke.
Så tror jeg heller at han vil skifte tilbage til Windows.
Det kan godt passe det er Synaptic.
Jeg kan bare huske at når jeg åbner programmet op så kan jeg vælger nogle kategorier såsom Kontor, Spil osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:28

Der er stadig nogle trådløse netkort som ikke kan køre i ubuntu.
Jeg har endnu ikke hørt om netkort fra Intel som ikke kan.
Du bør starte med at lade ubuntutu kører i live tilstand, for at se om den kan køre godt.
Der er standardprogrammer med, men der kan hentes endnu flere gratis.

Hvis du e-mailer efter en CD ( ca. 10 dage) så får du en udgave som også kan køre inde i windows.

Hvis Comp kan boote fra USB så kan ubuntu køre på en 4 GB pendrive.
(her skal der passes på at vælge det rigtige drev > se størrelsen)

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:35

Kan jeg stadig teste mit trødlåse når jeg bare køre Ubuntu i live versionen?
Det er forresten end Toshiba computer. Jeg har ingen idé om hvilket netkort det er.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 21:35

Synaptic er faktisk indbygget og der er hundredvis af programmer.
Jeg nævnte bare mit eget problem, din ven er sikkert på med det samme (altså hvis det ikke er en Medion) og så har Ubuntu den fordel at i kan køre live cd, helt uden at installere noget som helst, der kan i se om det trådløse virker (hvis det ikke gør i live tilstand, så er der stor sandsynlighed for at det kommer til det, når Ubuntu er installeret, jeg vil anbefale at bruge kabel forbindelse mens i installerer, Ubuntu registrere så den trådløse netkort og henter drivere til den, men i kan afprøve det trådløse først i live tilstand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 21:38

Bare log på det trådløse net mens i kører live, start op uden kabel og prøv, når i senere vælger at installere, så brug kabelforbindelse

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:39

Vi har desværre ikke mulighed for at bruge kabel, så nu må vi håbe at det virker når vi kører den live.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:41

Kan jeg stadig teste mit trødlåse når jeg bare køre Ubuntu i live versionen? >>>>ja da

Det er forresten end Toshiba computer. Jeg har ingen idé om hvilket netkort det er.
>>> Helst 5-600 Mhz og 4-500 MB ram

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:42

Hvad mener du med "Helst 5-600 Mhz og 4-500 MB ram"
Computeren har 2Ghz og 1gb ram hvis jeg husker rigtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:43

Men den skal jo sluttes til routeren og det gøres oppe i højre hjørne - hvis den ikke har gjort det selv
Hvis den beder om kode i live tilstand så skriv ingen ting > bare enter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:45

Fint - men der findes jo mange Toshiba.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:45

Jamen kan vi ikke tilslutte den til routeren uden brug af kabel?
Skal vi ikke indtaste navnet på netværket osv. når vi skal logges på det trådløse netværk?

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:46

Jeg tager ind til ham nu og ser på det.
Jeg skal nok vende tilbage og fortælle om det virker eller ej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:48

Jow - men ubuntu beder altid om administrator kode for at tilslutte (sikkerhed) og det er den kode jeg snakker om.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 13-02-09 21:49

Okay, tak for hjælpen indtil videre.
Ha' en god aften.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 21:51
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 21:58

Øh hvis brugeren vil have VLC player, så installeres den nemmest fra Synaptic, hvad vil du med det seneste link Eyvind ?
Ubuntu beder IKKE om administrator kode i live tilstand

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 22:20

hvad vil du med det seneste link Eyvind >>>>>>vise at det ikke er nødvendigt med wine.

Ubuntu beder IKKE om administrator kode i live tilstand >>>>>nej men den promter for den kode ved tilslutning af wireless forbindelse også i live tilstand..................men som jeg skrev
>>>>>>>>>>
Hvis den beder om kode i live tilstand så skriv ingen ting > bare enter
>>>>>>>>>>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 22:25

Ok så du er ved at lære at der andet end Windows programmer som virker der er dog allerede installeret nogle gode playere, også på live cd, Rythmbox og Filmafspiller dækker mine behov, angående Synaptic, så dette link, det er en gammel Ubuntu men Synaptic er vist ikke forandret: http://www.debianadmin.com/simple-package-management-with-synaptic-package-manager-in-ubuntu.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-09 23:56

SimonThorsager du siger bare til når du er kommet frem, og i er på Kandu med live cd og trådløs forbindelse

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 03:09

Det var ikke Synaptic pakkehåndtering jeg har haft brugt i den tid.
Det program jeg brugte var mere enkelt i det. Mere bruger venligt.
Jeg skulle bare finde programmerne, under deres kategorier, markere dem og tilføje dem
og til sidst hentede og installerede den så alle de programmer.
Men vi har fået det installeret og det hele virker som det skal,
så jeg siger mange tak for jeres hjælp og jeres tid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 11:21

Ja ubuntu har jo også "tilføj fjern programmer"................det behøver jo ikke være indviklet.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 13:42

Jeg fandt endelig frem til det "download center"
Det hedder Automatix og er, som i kan se i mit link, mere brugervenligt at gå til.
http://linuxfud.files.wordpress.com/2006/10/automatix2.png
Jeg siger tak for jeres hjælp og tid.
I må have en god weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 13:43

Glem Automatix, den virker ikke på de nye Ubuntu

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 13:45

Ikke på det nye 8.10?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 13:53

Hold dig fra automatix..........................den kan lave en masse ballade.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 13:55

Så må vi bare holde os til den normale måde med terminalen.
Ellers mange tak for al jeres hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 13:57

Sludder - synaptic er da ikke terminal men automatisk installation.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 13:59

Jeg synes bare ikke at Synaptic er så let at finde rundt i.
Jeg mindes, fra dengang jeg brugte det, at man kunne finde en dansk sprogpakke til, eller hele programmet, firefox.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:03

Citat
Jeg synes bare ikke at Synaptic er så let at finde rundt i
så brug Tilføj/fjern den ligner lidt den fra Windows, men hvis du skal installere ekstra tilføjelser, så må du i Synaptic eller bruge Terminal

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 14:04

Start synaptic
tryk på genindlæs
tryk på pilen ved søgefeltet
skriv dit ønske
i højre rude kan du en masse muligheder.
klik i ruden
anvend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 14:06

Men det er nemmere hvis du lige installerer ubuntu og så tager den derfra i stedet for at gætte.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:08

Ubuntu har vi installeret.
Og har tjekket Synaptic igennem for at finde en dansk version af firefox under "World Wide Web",
men uden held.
Et andet spørgsmål er om det nye Ubuntu kun findes på dansk?
Det gamle 6.xx jeg kørte med synes jeg var på dansk. Menuerne, altså Applications, Places og Systems, er på engelsk, men hvis jeg husker rigtigt, var det gamle så ikke dansk der?
Det er ved at være nogle år siden jeg sidst brugte Ubuntu så det kan godt være jeg er helt gal.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:18

Hvis Firefox ikke er på dansk lige efter at i har installeret Ubuntu, så bliver den det efter nogle opdateringer, ellers prøv at klikke på Søg i synatic, skriv Firefox ok tryk Enter, langt nede på listen af resultater, der finder i noget dansk sprog, angående sprog i valgte sprog dengang Ubuntu blev installeret ?

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:20

Tak for det med Firefox.
- Ja, vi valgte Dansk da vi installerede Ubuntu.
Vi kørte den først via Live CD'en hvor vi også valgte Dansk.
Stortset alt andet er dansk som Systemværktøjer, Dokumenter, Billeder, Filmklip osv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:21

Om igen, valgte i Dansk dengang i installerede Ubuntu ? Så prøv at opdatere, det skulle gerne falde i hak, der er næsten alle mulige sprog at vælge imellem

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:22

Ja, vi valgte Dansk dengang vi installerede Ubuntu.
Vi har også opdateret.
Der var 247 ca. som skulle hentes og isntalleres, men det var stadig engelsk.
Er det noget man kan lave om inde under sprog?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:23

På min blev det til Programmer - Steder - System efter første opdatering
og så skal i lige vænne jeg til at i bruger Linux og ikke Windows, alting gøres anderledes men bare spørg, måske en af os kan hjælpe

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:24

Jeg skal ind til ham senere, og lærer ham lidt mere.
Tak for al jeres hjælp indtil videre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:25

Jeg har Ubuntu 8.04 måske er den nemmere med det danske sprog, ved det ikke, jeg har valgt den fordi den er langtids holdbar

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:26

Ubuntu 8.04?
Hvad mener du med den er mere langtidsholdbar?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:42

At der kommer opdateringer til den i 3 år, 8.10 skal opgraderes her i foråret til 9.04 og senere igen i efteråret til 9.10, det foregår automatisk med opdateringer, men tager lidt tid

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:43

Jamen vil det så ikke være bedre at opdatere til 9.04 osv.?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:44

Se her: https://wiki.ubuntu.com/LTS Ubuntu 8.04 er en LST

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:46

Så skal i vente til april, den er slet ikke udgivet endnu: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:46

Af hvad jeg kan forstå så vil der være 6. måned komme nye opdateringer til 8.04 så man altid har de nyeste opdateringer osv.
Men vil det ikke være det samme som at opdatere videre til 9.04 osv?

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:47

Jamen der er jo stadig 8.10?
Med alle de opdateringer til 8.04, vil det så ikke det samme resultat som at have 8.10?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:50

Og dog den er i en Beta udgave, altså ikke færdig udviklet men Alpha 2 er da lidt bedre end Alpha1: http://www.ubuntu.com/testing/jaunty/alpha2

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:52

Altså nu skal Ubuntu bare bruges til at høre musik, se film, bruger messenger og så spille Counter Strike, så ville det ikke være bedst for os at fortsat opdatere til den nye når den udkommer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:53

Citat
Med alle de opdateringer til 8.04, vil det så ikke det samme resultat som at have 8.10?
nej ikke helt det samme, men jeg er ikke nørd nok til at kunne forklare forskellen, sikkert lidt lige som Windows XP som stadig opdateres, selv om Windows Vista har været fremme et stykke tid nu

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:54

Så det vil sige at 8.10 er ligesom Vista, som stadig indeholder fejl, mens 8.04 er som XP, som indeholder færre fejl men som stadig opdateres?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:56

Hvis i installerer 8.10 så bliver den automtisk til 9.04 når den officielle version frigives, jeg finder lige et link, som i måske kan få gavn af til spillet, vent lidt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 14:57

En meget grov sammenligning, men ja lidt i den retning

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:57

Jeg behøver intet link.
Vi har fået installeret Wine og Counter Strike og det fungere fint, siger han.

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 14:58

Jamen altså i pointet mener jeg.
Vil det sige at 8.04 ikke automatisk opdateres til 8.10?
og hvad er forskellene mellem 8.04 og 8.10?
er det ikke bare ting som der er rettet op på?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 15:13

Jeg kan da sagtens få opdateret til nyeste version, eller distro som det hedder i Linux miljø, det er et spørgsmål om at ændre indstillinger i opdaterings håndtering, jeg har så valgt ikke at opdatere før der er en ny LST distro givet fri, Ubuntu teamet prøver hele tiden at få de nyeste funktioner med, og nogen af dem kan altså bare ikke hentes som almindelig opdatering, der skal en opgradering til, så er i til det nyeste nye inden for Linux så brug 8.10 den opgraderes automatisk hver gang en ny distro er frigivet

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 15:14

Jamen altså LST er det bare fordi der er support på den i halvandet år, eller hvad der nu stod i det link du gav før.
Vil det så sige at supporten på 8.10 forsvinder når den nye 9.04 udkommer?

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 14-02-09 15:17

O.V.N.
Har du tid til at se under LINUX spørgsmål?

Amoko

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 15:32

Citat
Vil det så sige at supporten på 8.10 forsvinder når den nye 9.04 udkommer
den bliver automatisk til en 9.04 bare rolig
Amoko jeg har været der, du kan spørge videre der

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 15:34

Et andet spørgsmål er:
Jeg har på min bærbare computer oprettet to partioner: en til OS og en til alle mine ting.
Er det muligt for mig at få Ubuntu til at slette partionen med OS og få oprettet en ny Partion til Linux hvor OS var før?
Og så stadig kunne få adgang til alle mine ting på den anden partion igennem Ubuntu?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 15:39

Den bliver du nødt til at uddybe lidt Ubuntu kan sagtens slette en partion og dermed fjerne OS, meeeen du skal lige flytte dine filer til et andet drev eller partion eller cd så længe, den sletter nemlig det hele på partionen

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 15:40

Så det vil sige at det ikke er muligt for mig at have mine ting fordelt på to partioner i Linux som jeg kan i Windows?
I Windows har jeg nemlig et C: drev hvor mit OS ligger på, mens jeg har et D: drev hvor alt mit musik, skoleting osv. ligger på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 15:47

Du kan have næsten lige så mange partioner som du har lyst til, her på den computere som jeg sidder ved nu, har jeg 5 partioner på to harddiske og har både læse og skrive rettigheder på alle partioner, du bør vælge FAT32 når du opretter nye partioner, så kan du nemlig bruge partonen både af Ubuntu og Windows.
Måske du skulle se min fine guide om at oprette partioner: http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 15:51

jeg holder Kandu pause et par timer, men ser ind igen om der er mere, som jeg kan blande mig i

Kommentar
Fra : SimonThorsager

Dato : 14-02-09 15:52

I Ubuntu under Steder findes der jo dokumenter osv.
Kan jeg få Dokumenter til at tage alle mine ting fra den anden partion og lægge i mappen uden at filerne flyttes fra den partion?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 18:04

Du kan åbne den anden partion og Dokumenter, på den anden partion markerer du alt og trækker over i mappen dokumenter, vupti så har du en kopi der som kan lægges tilbage på samme måde, når du har omformateret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 18:22

En partition er et lukket selvstændigt "rum"
Partitioner er normalt ikke afhængige af hinanden.
1. part. indeholder normalt styresystemet med programmer
Andre partitioner kan læses og skrives på fra styresystemet.

eks.
En part med ubuntu og en part med lager.
ubuntu lægger en fil på lager
ubuntu udsskiftes med en ny ubuntu
ny ubuntu kan hente filen fra lager og bruge den.