/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Procentvis beregning af CO2
Fra : MonieJacobsen
Vist : 853 gange
500 point
Dato : 13-02-09 18:32

Med 183.000.000 kg CO2 om året Eller 183.000 tons.
Hvad svare dette til i procent, i forholdt til max CO2 - vest danmark.
General deklaration 2007 - vest Se Web-linket herunder.
http://www.sydfynsel.dk/eldeklaration1.htm

Og gerne oplyst om de anvendte Web-link

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-02-09 19:34

Hej igen, Monie.

183.000 tons i procent af "max CO2 - vest danmark"

For at kunne besvare et sådant spørgsmål er man simpelthen nødt til at vide hvad "max CO2 - vest danmark" er for et tal. Og vel at mærke et tal med samme enhed (i dette tilfælde [tons]). Jeg har muligvis ikke set godt nok efter på siden du linkede til, men umiddelbart vil jeg sige at det IKKE fremgår af sammenhængen. Spørgsmålet kan derfor ikke besvares. Find derfor først ud af hvormange tons som det du kalder "max CO2 - vest danmark" er.

Selve udregningen i % er derefter ligetil:

A som % af B = (A/B)*100[%]

For en delmængde:

A som % af A+B+C = (A/(A+B+C))*100[%]

A og B (og evt C, D osv..) skal have samme [enheder] altså benævnelser, fx [kr], [ton], [kr/stk]

Eksempel:

Du finder ud af hvor mange ton der menes med "max CO2 - vest danmark". Jeg går ud fra at tallet er større end de 183 000 ton. Lad os fx sige at det er 8 gange så stort = 1 464 000 [ton].

183 000 [ton] / 1 464 000 [ton] = 0,125

Enheden [ton] er nu "divideret væk med sig selv". Derefter ganger du med 100[%]

0,125 * 100[%] = 12,5[%]

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-09 20:19

"This does not compute" som de siger i science fiction-filmene.

Enig med Rubion i, at der ikke er nok info til at beregne nogetsomhelst. Så vidt jeg husker, sender hver dansker ca 11 tons co2 ud hvert år, og så svarer 183.000 tons (som jeg ikke kan finde i dit link) til udslippet fra ca. 16500 mennesker, og der er vel lidt flere i Vestdanmark, ellers kunne de vel nøjes med grusveje

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-02-09 06:52

Hej
Rigtig mange tak fordi i vil svare og jeg beklager meget de manglende materialer.
Det vil jeg rode bod på her.

Jeg deltager i en konkurrence på Klima-dm.dk - hvor jeg bidrager privat med en True SolarPumpe,
jeg selv har lavet.
Se midt bidrag her: http://www.klima-dm.dk/bidrag/true-solarpumpe
Og hertil har jeg forsøgt, at lave nogle eksempler på CO2 besparelser.
Se her: www.sunwind.dk/projekt/Faktaark-true-solar-pump.pdf

Og da jeg ikke er særlig god til matematik og at mine påstand om/på sparet CO2, ved anvendelse af True SolarPumpe, skal være så rigtig som muligt samt forklares på en god og overskueligt måde,
da vil jeg være meget taknemlig, om i vil være behjælpelig med procent beregningen.

I Google har jeg søgt efter:
Max produceret EL år. 2008 i vest Danmark

Og fik følgende resultat:
http://www.energinet.dk/NR/rdonlyres/7EBF95EC-E2F3-41F6-BE59-DE5EEF0CA0B4/0/Markedsrapportseptember2008.pdf

Håber disse oplysning kan være til hjælp, med Max produceret EL/CO2 i vest Danmark.

Med venlig hilsen
Monie

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 500 point
Dato : 14-02-09 11:09

Ifølge det sidste link er vestdanmars samlede månedlige årlige elforbrug 1727 GWh, altså 1 727 000 000 kWh. Det stemmer meget godt overens med andre kilder, og giver et samlet årligt elforbrug (for vest DK) på 20 724 000 000 kWh. Hvis der udledes 1 ton CO2 pr 2247,2 kWh (jvf.vore sidste tråd her på kandu) udleder vestdanmark altså:

20 724 000 000 [kWh] / 2247,2 [kWh/ton CO2] = 9 222 143 [ton CO2]

Nu ved jeg ikke en dyt om hvor du har tallet 183 000 ton CO2 fra, men som % af vestDK´s samlede CO2-udledning (fra elproduktionen) giver det:

(183 000[ton CO2] * 9 222 143 [ton CO2]) * 100 [%] = 1,98 [%]

Altså lige knapt 2 %.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-02-09 11:23

Tak for svaret rubion.

Rigtig mange tak.
Det var lige dette, jeg skulle bruge.
Jeg ville blot være sikker i mine tal og påstande.
Alså lige knapt 2 % syndtes jo ikke af meget, men der er jo også kun et lille udsnit i de huse i Danmark hvor der kunne installeres sådane solfanger med SolarPumpe.

GO'Weekend

Med venlig hilsen
Monnie

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-02-09 12:03

Ja, men husk lige at det er huse i vest-DK, du skal regne med.
At regne med huse i hele DK som % CO2-udledning af vest-DK ville ikke være korrekt.
De 183 000 ton CO2, hvor kommer det tal fra?

Hvad koster sådan en pumpe iøvrigt?
Pumpen alene og med tilhørende solceller.
Hvor mange dage om året er sådan et arrangement brugbart i DK?