/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
motor på Grand vitara 2,0 benz
Fra : Firhjulstrækker
Vist : 1429 gange
20 point
Dato : 13-02-09 17:34

Vi har lige været på værksted føj det var en dyr fornøjelse.
det startede med at forkæden spang på bilen dette tog ventilerne med. vi har fået at vide på værkstedet at det var fordi der ikke var olie nok på motoren, men olie lampen har IKKE lyst, så der var ikke stort nok olie tryk til at kædestrammeren kunne stramme kæden ud, kan det da virkelig passe ???? jeg mener at når olie lampen ikke lyser så er der også olie tryk på bilen. Er der nogen der har prøvet noget ligende eller samme ? høre vi gerne om det. Vi har påtænkt os at kontakte suzuki Danmark og høre om det da kan være rigtigt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-09 17:42

Jamen det syntes jeg da kunne være en god ide.
Så jeg hænger på, da jeg syntes det lyder interessant.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-09 18:06

når først kæden er strammet skulle den holde sig stram,selv om olietrykket mangler.

Men jeg har også haft en slidt bil hvor kæden blev slap,hver gang bilen havde holdt stille i kort tid.
Det kunne høres hver gang man startede at den slog mod lige til der kom try på. Hvis man så starter med megen gas og høje omdrejninger kan det jo gå galt.

Noget andet er at det er en helt forkert opfattelse, at der er nok olie og tryk, bare lampen ikke lyser.

Det er nærmere sådan at hvis lampen lyser mere en 5 sekyunder efter start er det alvorligt galt fat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 18:20

Citat
men olie lampen har IKKE lyst, så der var ikke stort nok olie tryk til at kædestrammeren kunne stramme kæden ud, kan det da virkelig passe ????

JA....

Når først lampen lyser er det faktisk for sent.....

Olie tjekker man jævnligt og ikke blot kigge billeder på instrumentbordet....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-02-09 19:38

Km og årgang ville hjælpe på vurdering.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-02-09 21:12

Tror godt jeres sag er dårlig, for som flere siger er olielampen INGEN garanti for noget! Og slet ikke en oliestandsindikator.... (ved godt en del biler viser oliestand meeeeeeeeen) Men hvis de siger der ikke har været olie nok, dette kunne jo let konstateres ved oliepind eller aftapning, og har de ret så er sagen hvis afgjort på forhånd, også om bilen kun har kørt 10.000km....

Men er da spændt på om i får noget ud af det...

Kommentar
Fra : Firhjulstrækker

Dato : 14-02-09 09:58

bilen er fra 2004 og har gået 90.000 km så jeg syntes det er alt fortideligt sådan noget sker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-09 10:11

Selv en 2009 ville være ødelagt hvis den køres tør for olie.....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 14-02-09 11:52

Nyere BMW motorer rasler meget når de mangler lidt olie.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-02-09 17:58

Hvis den har hydraulisk(e) kædestrammer(e) og olietrykket forsvinder, bliver kæden slap og knastens indstilling ændres uvilkårligt.
Selvfølgelig skal den korrekte olie ALTID befinde sig et sted imellem minimum og maximum. Er den kørt langt under, er der næppe noget, at komme efrer - desuagtet motorens km tal.

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 17-02-09 14:24

Nu kender jeg ikke den type motor, men det kan ikke være muligt at lav oliestand kan være årsag
til et motor haveri som du har oplevet, du skriver at det er kædetræk, men er det ikke remtræk.?

Jeg er helt enig med dig, kontakt importøren

Jeg venter spændt på at høre deres forklaring

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-02-09 19:37

Citat
Nu kender jeg ikke den type motor, men det kan ikke være muligt at lav oliestand kan være årsag
til et motor haveri som du har oplevet, du skriver at det er kædetræk, men er det ikke remtræk.?

Undre mig altså over den udtalelse.... Er jeg den eneste??

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 20-02-09 13:51

Håber sandelig at det var forkert formuleret,: Ellers !!

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 20-02-09 17:44

Nej rocoolsen det var ikke forkert formuleret, ved lav oliestand forstås olie til minimumsmærket.
ikke at motoren er tom for olie.
Ved oliestand til minimum er der ca 1,5 ltr olie tilbage i motoren, nok til fuld smøring af alle bevægelige dele iberegner kæde/rem strammer

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-02-09 20:24

vectra20

Citat
vi har fået at vide på værkstedet at det var fordi der ikke var olie nok på motoren,

Citat
Nej rocoolsen det var ikke forkert formuleret, ved lav oliestand forstås olie til minimumsmærket.
ikke at motoren er tom for olie.

Øh... Nu ved jeg ikke lige hvad du ligger i at der er for lidt olie på en motor, men tror de fleste af os er enige om at det så er UNDER min. mærket!?