/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Et "Ole Opfinder" problem
Fra : refi
Vist : 2213 gange
100 point
Dato : 13-02-09 17:28

Vi har et annex (gæstehus) - Dette indeholder tillige et mindre brus/toilet....

Problem:

Mellem brus og håndvask sidder blandingsbatteri (gammel sag med 2 udgange hvoraf den ene er med en laaaaang tud til håndvask og den anden til bruseslange)...

Ønskes udskiftet med thermostatbatteri, men det eneste jeg har kunnet finde (med 2 udgange) er Damixas til en halv bondegård

Derfor er ideen at det laves med KUN brusehoved som så sættes enten i brusafd. eller i håndvasken (der vil den befinde sig mest)

Men hvordan laver/køber jeg nemmest en holder til vasken (til brusehovedet) - der er IKKE extrahuller i vasken til hane eller andre ting....

Gode ideer modtages

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 17:34

Skal det være mere praktisk end kønt, tænker jeg skam bare en helt almindelig bruse-holder-ting der monteres på væggen lige over vasken istedet for at montere noget på selve vasken?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-09 17:39

Vi har tidligere haft et GROHE thermostatbatteri med 2 afgange til bad og brus, så på badafgangen kunne monteres det lange afløb.
Og hvad er en halv bondegård ?
Damixa plejer da ikke være de dyreste, men ellers kan anbefales at søge på loppemarkeder eller DBA og Gul og Gratis.
Der er også mange spændende ting på QXL, så måske er du heldig der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 17:46

Citat
Og hvad er en halv bondegård ?

Det er ca. 4 gange prisen på et "alm" thermostat blandingsbatteri......

Citat
en helt almindelig bruse-holder-ting der monteres på væggen lige over vasken

Det var også min første indskydelse - men det er ikke nemt at finde noget der giver plads til slange osv. - den skal jo ikke sidde i brusehøjde så får man vist vasket lidt mere end hænderne....

Så det er reelt noget sådan jeg søger - men hvad/hvor

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 17:49

Nej slangen havde jeg selvfølgelig ikke regnet med i min plan Men så må jeres gæster sgu tage et bad hver gang de skal have vasket hænder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-09 17:49
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 18:01

Nahhhhh....

Den bruseholder kræver vist "forklæde" ved håndvask

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-02-09 18:20

Du kan gå ned i dit lokale byggemarked og spørge efter mærkerne Magnolia eller Geyser, de fås med to aftapninger til omkring 500,- se link.
http://www.vvs-trading.dk/SEEEMS/974.asp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-09 18:28

Sikkert, men når du ikke vil ofre et rigtigt blandings batteri med to udgange,
må prisen jo være afgørende...

De første jeg fandt var 10 gange dyrere, derfor dette link.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 18:29

Jo tak....

Men det er jo ikke Thermobatterier (dem med 2 udgange)....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 18:31

Citat
Sikkert, men når du ikke vil ofre

Det var jo derfor en "Ole Opfinder" skulle på banen

Kunne jo være der var en med en "smart" ide jeg ikke havde tænkt på....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 19:24

Forslag:
Alm. håndbatteri
Damixa bruserholderstang
2 stk plast "clips"
1 stk. damixa bruser hoved (gl. type)
! stk slange

Så skal bruserhovedet bare flyttes fra håndvask til bad.

Ps. Køb ikke et brugt Damixa thermostatbatteri...............de er meget svære at reparere.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-02-09 19:26

Hej refi

er det sådanne en (damixa) du har set http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=35088&langId=-100

og er det sådanne en som du gidder at betale for ??
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=35089&langId=-100

På damixaen med kun det ene fra-løb monterer du IGEN din gamle " laaaaang tud til håndvask " , altså genbrug, men der INDSÆTTES et T stykke f.eks. noget i denne stil http://www.privatgrossisten.dk/shop/tee-1-2-1895p.html

og stophaner
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5926&Grp=&n=10

T-stykket med stophanerne giver dig igen to fraløb - en til bruseren og den anden til håndvasken. Du får så i princippet det samme som du havde men alligevel nyt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 19:38

Denne fra line99
>>>>>>>>
og er det sådanne en som du gidder at betale for ??
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=35089&langId=-100
>>>>>>>>>>>
og sammen med denne fra svendgiversens link
>>>>>
http://www.vvs-shoppen.dk/pl/badeværelse_håndbruser_327p2.aspx
hvor du finder denne:
Damixa Perlespray håndbruser
som kan dreje i alle retninger >>>>>>>>>eller to holdere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 19:53

Nu bliver jeg lidt forvirret....

Eyvind:
Den kan jeg ikke lige forestille mig
Citat
Alm. håndbatteri
Damixa bruserholderstang
2 stk plast "clips"
1 stk. damixa bruser hoved (gl. type)
! stk slange

Så skal bruserhovedet bare flyttes fra håndvask til bad.

Line99:
Ja - det er næsten det Damixa
Og ja - et batteri ala den slags...

Men den med T-stykket kan jeg ikke lige greje - så løber vandet da BEGGE steder på en gang
Eller var din tanke at sætte stophaner på begge fraløb - det holder de vist ikke til ret længe - og 95% af de overnattende ville ALDRIG finde ud af systemet

Det ender så med de vasker hænder i "tønden" (forhåbentlig EFTER udskyldning)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-02-09 20:22

Citat
Men den med T-stykket kan jeg ikke lige greje - så løber vandet da BEGGE steder på en gang [Meget forvirret]
Eller var din tanke at sætte stophaner på begge fraløb - det holder de vist ikke til ret længe - og 95% af de overnattende ville ALDRIG finde ud af systemet [Hahahahaha]

Det ender så med de vasker hænder i "tønden" (forhåbentlig EFTER udskyldning) [Hahahahaha]

ja, meningen var med to stophaner - at slukke for den man ikke bruger !!

refi - din nærigpind - så blir du sq nødt til at købe den med tuden

(Husk at bruge rigtig pakkegarn /blår og ikke det der hvide tape på de blå ruller, det går fra hinanden for et godt ord)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 20:37

Citat
refi - din nærigpind

Overhovet ikke - men tiderne taget i betragtning

Og så det at man "selv" fik ideen (jeg skriver jo ikke Kandu på hanen)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 20:39

Men jeg undrer mig ærlig talt over at noget sådant skal koste det 4 dobbelte blot pga. en omskifter - den kan da ikke koste mange basører extra at fabrikere....

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-09 20:46

refi jeg driller bare, det skal du ikke tage dig af

tiderne taget i betragtning her er billigere damixa med to fraløb:

her til 1.215,-
http://www.vandogdesign.dk/siteVD/detail.asp?x=&shopmenu=.3.1,44,45,145&detail=711

NY damixa sving tud til 340,- (men jeg er sikker på at din gamle tud kan genbruges)
http://www.vvscomfort.dk/site/detail.asp?x=&detail=13541&shopmenu=.2.2,8,26

svingtud 99,-
http://www.vvscomfort.dk/site/detail.asp?x=&detail=13472&shopmenu=.2.2,8,26

og her til 1.165,-
http://www.saninetto.dk/product.asp?product=4578

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 20:53

Se det var jo nogle priser der var bedre - de kan sgu nok ikke komme af med dem

Måske man skulle gå konkurstruede VVSer efter i sømmene

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-02-09 21:25

Citat
- de kan sgu nok ikke komme af med dem [Hahahahaha]

Så vidt jeg ved er det ikke produktet der fejler noget
- det er nok snarere de dårlige tider

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-09 22:29

For godt to år siden købte jeg i Bauhaus en Damixa termostatblander med udløb foroven til bruse og med udløb forneden til kar, begge med standardgevind. Det var da dyrere end end det batteri til alene brus, men bondegården var i så fald billig - så vidt huskes et godt stykke på den bløde side af 400 kroner. Forneden skruede jeg en svingtud med to bøj på: 8 cm. ned, 18 cm. vandret, 6 cm. ned. Ialt lige under 400 kr. Det ovenover blev så en del dyrere med en stang med både fast brus foroven og udtag til håndbruser forneden.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-09 08:34

Citat
så vidt huskes et godt stykke på den bløde side af 400 kroner

Se det er så det der startede problemet....

Det har slet ikke været mig muligt blot at komme I NÆRHEDEN af 1000.- kr..... - jo for et med 2 drejehaner - men det var ikke lige det der var ønsket....

Tager du f.eks. Damixa (som er nogle af de få der overhovedet laver dem) - er prisforskellen rundt regnet det dobbelte på et med 2 udløb i forhold til 1 - og det virker voldsomt....

Derfor var ideen jo hvis en sad med en "smart" løsning....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-03-09 11:51

Tak for svaret Line99.

Havde næsten glemt spørgsmålet

Resultat:

Lidt "presseri" af min VVSmand fik ham til at skaffe damixaen for 700.- kr

Så problemet ER løst...

Du kom nok nærmest da du fik mig gjort opmærksom på at det ikke BEHØVEDE at koste så meget som dem jeg havde fundet....