/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Solgt campingvogn med pant
Fra : jeb3
Vist : 1538 gange
200 point
Dato : 13-02-09 10:29

HEj.

Vi købte en ny campingvogn for 1½ år siden.

Da vi handlede gjorde vi gentagne gange opmærksom på, at der var pant i den gamle vogn, men sælgeren overhørte det.

De solgte så vores gamle vogn videre, og det viste sig at den var fuld af fugt. Efter hvad de selv sagde til os, kom det også bag på dem, der var nemlig intet at se.
Der viste sig fugt en del gange, og den ny ejer blev så træt af det, at han ville sælge vognen videre (har vi fået oplyst fra forhandleren).

Nu kommer problemet så. Det var min mands vogn, og der var/er pant i den på noget af hans og eksens gæld.
Forhandleren har nu "købt" panten (50.000kr). Uden at aftale noget med os.
Han vil have de penge her og nu. Vi har bedt ham sende papirerne til os, men han vil have vi kommer op til ham NU og skriver under.
Den nye vogn står i mit navn fordi, og jeg har slet ikke tænkt mig at skrive under på min mand og hans eks's gamle gæld.
Men hvad er forhandlerens rettigheder?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 10:56

Citat
Da vi handlede gjorde vi gentagne gange opmærksom på, at der var pant i den gamle vogn, men sælgeren overhørte det.

Det må da have afspejlet sig i den pris I fik....

Så kig lige EN GANG TIL hvad I egentlig har skrevet under på

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-09 11:02

Der står INTET nævnt om den pant. Han overhørte os fuldstændig.

Han medindehaver, som vi har talt med, siger ham vi handlede med var ret stresset på det tidspunkt, og at det var derfor, men vi sagde det flere gange.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 13-02-09 11:02

Jeg er ikke jurist, men dette skurrer i mine ører

Citat
fuld af fugt. Efter hvad de selv sagde til os, kom det også bag på dem, der var nemlig intet at se.

De få gange jeg har handlet campingvogn har jeg fået en fugtattest med i købet, men her lyder det til at forhandleren ikke engang har testet vognen for fugt??

Hvis det er tilfældet, er det ikke jeres problem at der er fugt og den nye ejer ikke vil beholde vognen.

Jeg ville spørge i campingbranceforeningen vedr. restpant, eller på www.dcu.dk, eller måske allerbedst, en gratis advokat, om ikke andet så bare for at få et fingerpeg

Men mener bestemt ikke han kan forlange pengene her og nu, han skulle som minimum have indgået en aftale med jer

Men hvorfor har han dog ikke betalt pantet ud, da den nye køber betalte for vognen??

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-09 11:03

Og den pris vi fik for den gamle, var iøvrigt ca 10.000 kr højere end vi havde turde håbe på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-09 11:04
Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-09 11:07

Hvor meget fik I for den gamle vogn????

Citat
Den nye vogn står i mit navn fordi, og jeg har slet ikke tænkt mig at skrive under på min mand og hans eks's gamle gæld.

Da den nye vogn står i dit navn, så er det jo din handel, du har solgt/byttet en gammel vogn

Men læs dog lige, hvad det er, du har skrevet under på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 11:08

Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt...

DU har købt en CV med er brugt i bytte der IKKE tilhører DIG - hvordan kan du det ???????

Om I har fået mere eller mindre end i turde håbe på var ikke det jeg mente med min kommentar, men 50.000 må et eller andet sted fremgå af kontrakten (eller du har SKREVET UNDER PÅ at der IKKE var pant i vognen) ellers er det jo pludselig 60.000 mere du har fået for den gamle - det KAN IKKE undgå din opmærksomhed....

Fugtsagen og restgælden har jo ikke noget med hinanden at gøre

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-09 11:13

Den blev slet ikke fugt testet.

Vi tilbød at komme op med vognen før vi handlede, men han kendte vognen, så det var ikke nødvendigt.
Vi beskrev alt, fx. det ene håndtag var i stykker.
Det tog han for gode varer. Vi skjulte ikke noget. Vi skrev papirerne under, og byttede vognene, og først et par mdr. efter den var videresolgt, hørte vi noget. Vi var oppe for at købe et nyt bord til forteltet, da vi fik af vide, de til deres store overraskelse havde haft den inde med fugt nogle gane.
Vi blev også ret overraskede, da der som nævnt aldrig har været tegn på fugt. Eller fugtig lugt.

Så han har egentlig købt den egentlig ubeset,hvad der heller ikke står noget om i papirerne.

Der står bare de har fået en vogne af den type/model i bytte, og de 50.000 vi fik for den gamle.

Den nye fik vi nedslag på, da de havde haft vandskade. Denne vogn havde stået inde, og havde fået våde hjul. Men de måtte ikke sælge den som værende ny.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-09 11:16

Der står intet om pant

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 11:24

Citat
vi fik for den gamle.

Pas nu på med ordet "vi".....

Du går jo netop op i at den nye står i DIT navn.... så du har givet en "betaling" der IKKE tilhører dig....

Din mand har et problem hvis han har "foræret" dig en vogn med restgæld.....

Citat
Der står intet om pant

Næh - men så står der nok noget om gæld/pantfri - alt andet ville være ret besynderligt - læs lige det med småt.....

Reelt har vognen jo været "værdiløs" - hen har "fået" den for restgælden/pantet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 11:28

Selvom det nok ikke er det du gerne vil høre, tvivler jeg på du har de store muligheder for at slippe for at betale/skrive under på at DU skylder 50.000 mere på den nye vogn....

Du har som sagt betalt med et "værdiløst" middel..... (som ikke tilhørte DIG)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-09 11:42

jeb3

Den sag er meget kompliceret sag.

Hvis du ene og alene har skrevet under på kontrakten om køb af ny campingvogn ... givet en anden vogn i bytte, som du ikke ejer, så står du ikke ret godt

Som jeg læser det, er der mere end en vinder, og det er din "mand" og hans eks.

Hvordan kan din mand undgå at skrive under på, at han giver vognen i bytte ?????? .... havde du overtaget den ?????

Jeg tvivler også meget på, at sagen vil falde ud i dit favør

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-09 11:55

Citat
Nu kommer problemet så. Det var min mands vogn, og der var/er pant i den på noget af hans og eksens gæld.
Forhandleren har nu "købt" panten (50.000kr). Uden at aftale noget med os.

I har solgt en vogn med pant i, det vil sige, at den der har oprettet pantet i vognen, har pligt til at indfri gælden ved salg.

Altså, vognen var din mands (på papiret?) og derfor var han pligtig til, at indfri gælden og dermed pantet på vognen ved salg.....et pant og den gæld der er, forsvinder jo ikke bare fordi vognen sælges.

Hvis du med "Forhandleren har nu "købt" panten (50.000kr)", dermed mener, at forhandleren har måttet betale din mands kreditorer restgælden i vognen, så er det klart, at han er berettiget til at indkræve pengene, da det oprindeligt var din mands gæld.

Men forlang at se beviser på, at gælden er indfriet inden I skriver under på at skylde forhandleren de 50000,-

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-02-09 12:21

Som refi rigtigt skriver, så har fugt og pant ikke noget med hinanden at gøre. At der er fugt i vognen er Jer uvedkommende, da i har solgt vognene til en "proffer", så enkelt er det.

Hvis man sælger noget som tilhører en anden helt eller delvis, har man bedraget den/de som har pant i vognen. Om i gør forhandleren opmærksom på det eller ej, så er det den som har købt vognen og som hæfter for pantet, som er forpligtiget til juridisk, at indfri panten INDEN der indgås en aftale. Dvs. din mand. Forhandleren har imidlertid for længst købt vognen, og opdager først nu, at der er pant i vognen, derfor hænger han nu på panten, eller også kan panthaver afhente vognen i fald forhandleren ikke vil indfri pantet. Det undrer mig imidlertid, at panthaver ikke er informeret om handlen. Hvis det er et bank, så har din mand bedraget banken, men hvorfor har de så ikke reageret på fx manglende afdrag? - hvis det er en bank?

Vil forhandleren have penge af jer, så har han to muligheder: 1. I indgår et frivilligt forlig med forhandleren om, at i vil betale pantet ud, eller 2. I indgår ingen aftale med forhandleren, hvorefter han kun har den mulighed tilbage, at han skal indlede et civilt søgsmål mod den tidligere ejer (din mand).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 12:25

For ikke at nævne en evt. bedragerisigtelse.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 12:30

Citat
men hvorfor har de så ikke reageret på fx manglende afdrag?

Det kan jo så skyldes at der vitterligt afdrages på den gæld som omhandler pantsætningen i vognen.....

SELVE vognen er jo nok betalt og er derfor brugt som pant for anden gæld...... (betales den forsvinder pantet - så det var måske billigere)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 12:32

Det er jo ikke givet at "pantet" er 50.000 - det kunne rent teoretisk blot være 3.000 - men det må I jo sev vide.....

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-02-09 12:35

Citat
Nu kommer problemet så. Det var min mands vogn, og der var/er pant i den på noget af hans og eksens gæld.

Og? Er det så rimeligt at tørre gammel gæld af på andre på den måde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-09 12:47

Altså Jeb3 har jo oplyst til forhandleren at der er pant i vognen, jeg syntes i lyder som om Jeb3 bevidst har undladt at oplyse om gælden

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-02-09 12:58

Citat
jeg syntes i lyder som om Jeb3 bevidst har undladt at oplyse om gælden
det ved hverken du eller jeg Nordsted1 - men vi ved at et pant skal indfries ved salg, og det er ikke blevet gjort.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-09 13:00

Citat
Altså Jeb3 har jo oplyst til forhandleren at der er pant i vognen, jeg syntes i lyder som om Jeb3 bevidst har undladt at oplyse om gælden

Det er nu ikke sådan jeg tænker.

Jeg tænker mere på hvordan jeb3 kan give en vogn i bytte, som hun ikke ejer.

Desuden fremgår det ikke noget sted i denne tråd, beløbets størrelse på det, der er pansat i vognen.
Kun at der skal tilbagebetales 50.000,- kr. ..... som er det samme beløb, som blev givet for vognen i bytte ?????

Men jeb3 og hendes mand må da vide hvor meget pantet i vognen udgør !!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-09 13:22

Jeb3 skrev således

Citat
Da vi handlede gjorde vi gentagne gange opmærksom på, at der var pant i den gamle vogn, men sælgeren overhørte det.

Så det er ikke alene Jeb3 og mand's skyld at der er kommet rod i den, derfor mener jeg bestemt også at forhandleren burde indgå en aftale nu

Men forøvrigt skrev jeg også

Citat
Men hvorfor har han dog ikke betalt pantet ud, da den nye køber betalte for vognen??

Citat
Jeg tænker mere på hvordan jeb3 kan give en vogn i bytte, som hun ikke ejer.

Uden at vide det, så tror jeg det var en tanketorsk...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-09 13:38

Citat
Men hvorfor har han dog ikke betalt pantet ud, da den nye køber betalte for vognen??

Ja det kan også undre mig !!!!!!

Men hvis jeb3 er den eneste der har skrevet under på den kontrakt om køb af ny "vogn" med en gammel i bytte, som hun ikke ejede, så er der tale om ???????

Du kalder det tanketorsk .... det er det måske .... men der er en, der har været smart

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-02-09 13:45

Citat
Forhandleren har nu "købt" panten (50.000kr). Uden at aftale noget med os.

Hvad ville du/i råde forhandleren til hvis han havde spurgt jer om det pant.

Han måtte jo ikke sælgde den videre med pant i og var så nødt til at indfri den.

Hvem tror du er problemet i denne sag.

Du får kun 1 gæt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 13:51

Citat
men der er en, der har været smart

Næh....

ALLE har "forøget" deres omkostninger

Manden må "redde" sig ud af hvordan han kan bortgive en CV der er pant i.

Jeb3 må "redde" sig ud af at betale beløbet på den nye CV tilbage.

Forhandleren har givet sig selv en masse papirarbejde (pengene skal han nok få)

Den nye køber har så en anden sag med forhandleren som "måske" slår tilbage, men egentlig er krone/øre sagen uvedkommende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-02-09 14:08

jeg ville nok bare vente og se tiden an. lad forhandleren bruge tid og penge på at rede trådene ud og så sender han nok en regning når det er gjort. bare fordi han ringer og brokker sig skal man ikke bare betale ved kasse 1. lad ham komme med behørig dokumentation inden du foretager dig noget. og spørg lige din advokat hvad der ligger i sagen. det er slet ikke sikkert du kommer til at betale. der er mange eksempler på, at forhandlere selv må æde den slags. det er jo ham selv der har klokket i det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 14:20

Citat
det er slet ikke sikkert du kommer til at betale.

Ønsketænkning

Citat
det er jo ham selv der har klokket i det.

Han har da ikke "klokket" i noget......

Han er måske lidt smådøv - men det er ikke strafbart.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-09 15:39

Citat
Jeg tænker mere på hvordan jeb3 kan give en vogn i bytte, som hun ikke ejer.

Det er da ikke noget problem.

Du kan da eks. også købe en bil og sælge den videre inden den er omregistreret til dig, og på papiret (registreringsattesten) står tidligere ejers navn.

I det her tilfælde er der ikke nogen tvivl......jeb3 har overtaget og solgt en behæftet vogn

Citat
Den nye vogn står i mit navn fordi, og jeg har slet ikke tænkt mig at skrive under på min mand og hans eks's gamle gæld.
Men hvad er forhandlerens rettigheder

Forhandlerens rettigheder er selvfølgelig, at såfremt han har indfriet den gamle gæld i vognen, har han krav på at få dem inddrevet fra "rette sted"......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-09 16:46

Når der e pant i vognen er det bedrageri at sælge den. Så det er billigt sluppet hvis du må nøjes med at betale pantnteværdien til forhandleren.

Det er i den forbindelse ligegyldigt med fugt og din mands tidligere meritter og damer.

Det er jo dig der har handlet en behæftet vogn. Fugt må en professionel forhandler selvrode med.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-02-09 09:44

Hej Jeb3

Uanset om det er dig/jer eller forhandleren der har ret, skal I ikke skrive under på noget før i har haft mulighed for at gennemlæse papirerne i ro og mag. Meddel forhandleren at han skal fremsende papirerne så I kan gennemlæse dem derhjemme - ellers bliver der ganske enkelt ikke underskrevt noget!

Mener I at I har ret, skal i kontakte en advokat (se Nordsted1 indlæg) og medbringe samtlige papirer vedr handlen inklusiv den nye dokument han vil have jer til at underskrive.

Det er forhandleren der er den professionelle og står derved også for udarbejdelsen af købsaftalen og har erfaring med hvad der skal stå heri, herunder pantforhold.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-02-09 11:49

hmm...

Nu er vi kommet lidt videre.

1. Vi oplyste flere gange, der var pant. Men sælger overhørte det.
2. Den gamle vogn købte min mand med sin x-kone. Boet er opgjort, så den var hans alene.
3. Købskontrakten har vi begge skrevet under på, men vognen er indregistreret i mit navn.
4. Sælger vil have pengene her og nu (min mand havde skam en afdragsordning med den gamle bank), men han vil ikke sende papirerne så vi kan læse dem i ro og fred.

Nu har vi så fået yderligere oplysninger -
1. Sælger mangler pengene akut (ikke vores problem)
2. Min mand har lavet en afdragsordning, med den ene af ejerne af forretningen (pr tlf)
3. Den anden ejer (ham vi handlede med) bliver ved med at true med alskens ulykker, hvis ikke alle pengene falder NU.

Det eneste vi forlanger er at der bliver lavet nogle papirer på det min mand aftalte med den ene ejer, og at vi får dem sendt til gennemlæsning.
Det kan åbenbart ikke lade sig gøre.
Vi har mailet mange gange, og hver eneste mail pointerer vi, at vi self gerne vil betale, men sælgeren bliver bare ved og ved, med mere og mere ubehagelige mails.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-09 12:30

Det lyder efterhånden som en "molbohistorie" og jeg forstår slet ikke det kan være så stort et problem UANSET hvilken løsning man vælger...

Hvis sælger er "så plat på rø..." at 45-50.000 (der må jo være betalt lidt i mellemtiden)vælter læsset, ja så er det firma dødsdømt på forhånd..

Sælger har en bank - I har en bank - I har en campingvogn MED værdi....

Hvor er problemet ?????

Du må undskylde, men det kan sgu ikke være et spørgsmål om "nogle" underskrifter

At I skal betale beløbet er der jo ingen tvivl om - kun HVORDAN....

Og det kan sgu da ikke være så stort et problem

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-02-09 15:57

Hej Jeb

Kan man ikke få en aftale til gennemlæsning, så skal den slet ikke underskrives! Gem jeres mails og sørg for at stoppe betalingerne indtil I får noget på skrift - en mundtlig aftale kan man løbe fra/er svær at dokumentere. I må endelig ikke betale kontant - alt skal kunne dokumenteres for jeres egen skyld.

Refi - Og jo 50 t.kr. KAN vælte læsset for en virksomhed uden at virksomheden behøver at være insolvent eller dårligt drevet - nogle ting kan man ikke dække sig ind overfor.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-09 16:17

Jeb3.... I har det længste strå, det er jer der skal betale pengene.

Så længe forhandleren ikke makke ret, så er det bare ærgeligt for ham - ingen papirer ingen penge

Når han indser det, så må han jo lytte til jer, og sende papirerne til gennemlæsning

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-09 18:01

Citat
At I skal betale beløbet er der jo ingen tvivl om - kun HVORDAN....
Helt enig refi, og jeg havde da forlængst mødt op i forretningen for at få sagen ud af verden. Man kommer nemlig ikke uden om hvem der har fejlen.....................

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 16-03-09 15:30

Tak for svaret Nordsted1.

Vi har nu ved advokats hjælp fået dem til at modtae en afdragsordning :)