/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Fast ip tildeling
Fra : HrFriborg
Vist : 272 gange
40 point
Dato : 13-02-09 05:39

Hej.

Jeg har cc med deres zyxel router, der på er sat en switch, og i den sidder en d-link trådløs accesspoint og min stationære pc samt en anden linux maskine. Der er to bærbare til det trådløse netværk.

Hvordan får jeg tildelt alle enheder den samme lan ip til både stationære og de to bærbare. De to bærbare vil hele tiden bruge en wan ip.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 13-02-09 07:21

Maskinerne kan IKKE have samme IP adresse? Det ville jo skabe nogle konflikter i netværket, da det så ikke kunne afgøres hvilken maskine der forespørger nogle givne informationer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 09:43

Det er routeren der tildeler LOKAL IP og i routerens database kan du fastlægge lokal IP.
Du må surfe lidt rundt i routeren til du finder stedet.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-02-09 12:51

Du har umiddelbart tre muligheder.

a) switchen flyttes til d-link routerens LAn side, alle computere kobles til d-link routeren, og d-link wan kobles til cc ethernet stikket.

Eksempel: cc tildeler fx. 10.0.0.x til sin LAN side. Den er selv 10.0.0.1 og d-link wan bliver fx. 10.0.0.2
Du sætter DMZ på cc routeren til 10.0.0.2
D-link routeren tildeler 192.168.1.x på sin LAN side. d-link LAN stikket er selv typisk 192.168.1.1 eller 192.168.1.254
Alle dine pc'ere både trådløse og kabel opkoblede vil få tildelt et IP i serien 192.168.1.x

På cc routeren kan du evt. sætte d-link routerens IP nummer som DMZ, så alle indgående kald sendes tirekte til d-linkens wan stik.

b) Du disabler DHCP server på d-link routeren, og så kobler du LAN siden af d-link routeren til switchen.
Så tildeles alle pc'ere ip numre fra 10.0.0.x serien.

Fik jeg sagt, du DISABLER DHCP server på d-link routerens LAN side FØR du kobler dens LAN stik til switchen.

c) Du kan sætter d-link routeren til kun at være en bridge, og ikke en NAT router. Så vil alle pc'ere få tildelt IP fra serien 10.0.0.x.

Jeg skal vide lidt mere om d-link routerens model betegnelse (så jeg kan bladre i dens online manual, for at finde de rette indstillinger for lige din d-link model) hvis du skal have mere specifikt at vide hvilke settings du kan vælge for hver af de tre muligheder.
Ellers så eksperimenter lidt.
De fleste moderne routere har en valgmulighed for at resætte routeren til "default factory settings", fx. ved at holde reset knappen inde i mere end 5-30 sekunder, hvis det går helt galt for dig.

Håber at det kan hjælpe dig lidt.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-09 16:51

Der er noget du har misforstået per. Der forlyder ikke noge om nogen D-link router.
Det er et tilkoblingspunkt ( accessspoint) . ikke en router.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-02-09 17:42

Hi transor,

aaahhh, der kan man bare se. Accesspoints. Gad vide hvordan de virker. Jeg er vandt til at routere og access points er det samme. Men verden forandrer sig hele tiden.

Nå, jeg ser at HrFriborg har sendt mig et tlf nummer, så vi kan få en snak. Så nu bliver jeg nok klogere omkring access points.