/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Afbrydelse af abn.
Fra : bensen
Vist : 378 gange
18 point
Dato : 18-10-01 22:12

Jeg planlægger at købe en mobil med tilhørende abn hos en udbyder jeg ikke er interesseret i at være hos. Årsagen er selvfølgelig at netop denne udbyder sælger den mobil jeg vil have.
Normalt er man bundet i 6mrd på et abn, ligesom telefonen er låst.
Hvis man får simlåsen åbnet,- hvordan forholder man sig så med abn??
Er man tvunget til alligevel at betale,-evt tvunget til at betale forud??

Der er sikkert nogen kloge hoveder der ved en masse om det???

Venligst.
Bensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-01 21:20

> Normalt er man bundet i 6mrd på et abn, ligesom telefonen er låst.
> Hvis man får simlåsen åbnet,- hvordan forholder man sig så med abn??
> Er man tvunget til alligevel at betale,-evt tvunget til at betale
> forud??

Ja, du betaler stadig abonnement - uanset om du bruger det eller ej.
Om telefonen bliver låst op og brugt med et andet abonnement er sådan set
ligegyldigt.

Bemærk hvis du køber et abonnement med et indbygget antal minutter, så kan
du jo lige så godt bruge dem. De er jo allerede betalt.
Du kan evt. bruge abonnementet i en ekstra-telefon el. lign. i de 6 mdr. det
løber.

*Fischer

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 20-10-01 09:33

En variant: Hvis dit nuværende teleselskab har et tilbud på en ny telefon med 6mdr's abonnement, kan du (oftest) binde dig for 6mdr mere på dit eksisterende abonnement i stedet for at få et nyt abonnement.

Accepteret svar
Fra : hoejbjerg

Modtaget 18 point
Dato : 07-11-01 00:19

Det er rigtigt hvad leifnel skriver. Jeg kan suplere med følgende. Hvis du køber en dyrere telefon, altså ikke f.eks. Nokia 3210, eller alle de andre gængse "billige" telefoner, så kan du kube en telefon der er lidt dyrer, f. eks. Nokia 8210, eller andre. ALLE de lidt dyrerer telefoner ER IKKE SIMLÅST, det skyldes at der ellers ikke ville være nogle der køber dem. Teleudbyderene giver stadig tilskud til forhandleren. Faktisk gælder det stort set alle mobiltelefoner til en pris over 1000 kr. det er ikke nogety der bliver oplyst, faktisk er det sådan, at hvis du sdpørger en forhandler om telæefoner er simlåst vil han sige ja, - men sandheden er en anden. Jeg spurgte en del forhandlere havad de skulle have for en Nokia 8210 med simlås, og svarret var en pris mellem 1495-2200 kr. Og svaret UDEN simlås lå ca. 500 kr. mere. En venlig forhandler gav mig da et svar, at alle mobiltelefoner i den lidt dyrere prisleje ikke var simlåst. jeg gik da til SONOFON butikken i odense, og købte en Nokia 8210 til 1800 kr. og fik at vide at telefonen var låst, -men fakta var at det var den ikke. jeg har undersøgt sagen nøjere og det er rigtigt Mobiltelefoner til ca. over 1000 kr er ikke simlåst.