/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasvandvarmer, lunkent vand
Fra : mariette
Vist : 2994 gange
200 point
Dato : 12-02-09 22:26

Jeg har netop købt en næsten antik gasvandvarmer (Vaillant Geyser) fra 50-erne som efter sælgers udsagn, virker perfekt. Den tænder også rigtig fint, men vandet den laver, er kun lunkent (ca. 30 grader). Vandvarmeren er en mindre model (1,25 kw/min) , og jeg synes det lyder sandsynligt at den ikke kan lave skoldhedt vand, med fuld tryk på hanen. Men 30 grader varmt vand kan man jo ikke bruge til så meget. Er der en eller anden måde man kan indstille sådan en fætter, så den laver varmere vand med mindre flow?

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 12-02-09 22:37

Den kan normalt justeres ....... men ikke noget du selv må gøre
forkert justering betyder stor fare for kulilte
så du skal ha fat i en vvs'er

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-09 23:47

du skal nok have fat i enten en autoriseret gasmester eller en brugsanvisning. Den skal formentlig have dyser som er beregnet til den type gas, du har indlagt. Her i København blev der ændret på bygassens kemi og tryk for et par år eller fire siden, og det krævede, at der enten blev skiftet dyser eller de eksisterende dyser på nyere gasapparater blev omstillet til den nye gastype. Ring til dit lokale gasværk og oplys udførligt om fabrikat og type på din vandvarmer. Eller er det måske ligefrem sådan, at sælgeren havde flaskegas - med meget højere tryk og brændværdi end bygas??
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 13-02-09 09:40

Vandvarmeren er til flaskegas. Da den er fra 50-erne er der nok ikke stor chance for at finde en brugsanvisning.

Jeg har nu aftalt med en pensioneret gasmand at han kigger på den.

Lige en lille kommentar. Der er mange som her på forummet automatisk slynger ud at man skal få fat i en VVS- eller gasmand, hvis man har problemer med sin vandvarmer. Jeg har nok ringet til 30 VVS- og gasfirmaer, og ingen af dem har kunnet reparere en ældre vandvarmer. Så det råd virker altså ikke i praksis.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 13-02-09 10:56

Nok fordi der ikke nogen som gidr have dig på samvitigheden når du begynder selv at skrue og dreje, og hele lortet springer i luften.

Hvorfor r det så også lige du skulle købe dig et gasvarmer fra 50´erne( om du så er retro/nostalgisk over for at have sådan nogen gamle ting liggende)? Den slags laver man ikke mere, og det er åbenbart ret svært at finde brugsanvisninger eller installatører som kan hjælpe.

Et nyt gasvarmer koster en 3-4000kr plus installation(det skulle du måske have overvejet inden du fandt dig en som eftersigende skulle virke perfekt) som så ikke gør...i praksis

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 17:28

Jeg skal ikke gøre dig klog på din gasvandvarmer, men har dog været med til et lille uheld da jeg hjalp min fætter med at installere hans nye gaskomfur
Dyserne var ikke til flaskegas, så vi havde nær fået brændt øjenbryn og emhætte af første gang vi prøvede at tænde for det
Der er dog heldigvis en brugsanvisning med et nyt komfur som de kloge hoveder så besluttede sig for at kigge EFTER det var gået galt... Vigtig information? Nå, det må vi sgu hellere læse

Nå, du har heldigvis fundet en der vil hjælpe dig, det er sgu da rart
Selv ved jeg hvem jeg ville spørge, kender en del der har kolonihaver, de kender en del til gas komfur, ovne, vandvarmere osv. Der er altid en god hjælp at finde der på det punkt.

Men ja, jeg syntes selv alt for tit at bemærkningen "kontakt en fagmand" eller "køb en ny" bliver brugt her i forumet. Det er jo meningen at dem der kan hjælpe med at løse problemet skal skrive, det andet er sgu for nemt!!!
Vi kan alle løse problemer hvis vi bliver udstyret med den rigtige viden fra andre med den rigtige viden og erfaring.

Men jeg er nok også personligt interesseret i at vide hvorfor du har anskaffet dig sådan en ældre sag?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-09 22:32

Har du flaske- eller bygas? Der er meget lille tryk på bygas, stort på flaske-, så dysediametrene forholder sig som cirka 1 : 10. På bygas kan du ikke få meget power. og der skal ikke meget snavs i dysen før den stopper.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-02-09 17:47

Hejsa

Jeg er sikker på at den virker perfekt og at der ikke er noget galt med den.

Problemet er, du forventer den kan varme vandet højere op, end den kan.

Feks. kan en ny moderne gasvandvarmer på 28 kW, levere ca. 38´C varmt vand konstant, ved en tappehastighed på ca. 7,5 L/min. Dette er underforstået at der ikke er kalkafsætninger i vandvarmeren.
Hvis du skal have varmere vand, kræver det at du skruer NED for vandtrykket, så der kommer mindre vand ud af hanen, men det har så den virkning at vandet er længere i vandvarmeren, og derfor har mulighed for at blive varmere.

Lidt firkantet kan du sammenligne det med en vandslange, der ligger i solen på din græsplæne.

Løber vandet hurtigt, er det ikke så længe udsat for solens stråler ( gasflammen) og vandet bliver ikke så varmt, som hvis du skruer NED for vandhastigheden, da varmen jo derfor har mulighed for at varme vandet ydeligere op.

Skriv igen hvis det ikke giver mening.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-02-09 18:37

Hej igen

Et normalt tappested giver 0,2 L/sek: = 12 L/min. Så vi er altså et godt stykke under hvad en normalvandhane/bruser leverer.

Jeg forstår ikke helt den ydelsesbeskrivelse du har givet i dit spørgsmål, der må stå noget andet end det du beskriver.

1,25kW/min. det lyder som om der er 75 kw til rådighed, dette er ikke korrekt.
Til sammenligning er en gaskedel til et normalt paracelhus, far, mor og 2 børn, varme OG varmt vand, 140 m2, på typisk 16 kW.

Hilsen

Gasmande2

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 06-03-09 16:41

Jeg har måske aflæst tallene forkert. De er ikke så læsbare længere. Den er ikke ret stor. Jeg vil tro den er beregnet til at hænge over køkkenvasken til opvask og lign.

Jeg har valgt en gammel gasvandvarmer, fordi den er flot, og så har den blandingsarmartur monteret direkte på vandvarmeren. Det betyder at den er ekstremt flytbar. Man skal bare en flaske gas og en haveslange, og så har man varmt vand i udebadet, udekøkkenet, gæstehytten, eller hvor man nu har brug for det.

Så vidt jeg ved at teknologien i gasvandvarmere ikke ændret væsenligt, i de sidste mange år. Jeg havde en nyere gasvandvarmer i vores kolonihave, og den ser ud til at være lavet fuldstændigt på samme måde.

Jeg har naturligvis tænkt mig at være fornuftig. Vandvarmeren skal hovedsageligt benyttes udendørs. Jeg har tænkt mig at slukke for gassen på flasken, så vandvarmeren ikke er brug, ikke efterlade den ubenyttet med tænkt vågeblus og selvfølgelig lufte godt ud og grundigt ud, hvis den bruges i hytten. Vandvarmeren ser ud som om den er i fin stand, - ingen tærring og lign. Og den tænder hurtigt og perfekt.

Den gamle gasmand jeg skrev om, har tidligere fortalt mig at en gasvandvarmer skal kunne lave næsten kogende vand. Den sidste gasvandvarmer jeg ejede, kunne eks. lave 70 grader varmt vand, med fuldt flow (22l/min, vil jeg tro). Naturligvis kan en lille gasvandvarmer ikke lave ligeså meget vand som en stor, men det skal jo så være et spørgsmål om at den så leverer et lavere flow. Man kan jo eks. ikke vaske op i 30 grader varmt vand, og det giver jo slet ingen mening, hvis man alligevel skal varme det på komfuret.

Jeg gætter selv op at problemer er at den ikke lukker nok op for gassen. Det hjælper ikke at skrue ned for vandet flow, for så lukker den også bare tilsvarende ned for gassen. Det vand der kommer ud af den, har også noget mindre flow, end det der kommer ind. Så jeg gætter på at det er det flow den skal kunne levere. Det er lige lidt nok til at bruge til brusebad, men det er acceptabelt.

Jeg har ikke fået den sendt over til gasmanden endnu (der er et stykke vej), for vi har haft sygdom her i huset. Men jeg skriver gerne hvad han siger til den.

Og så kunne jeg forresten ikke lige lade være med at skille vandhuset ad. Der er faktisk et lille hul i membranen. Så måske er det bare det som er i vejen, eller hvad? Hvad siger de kloge? Er der ikke noget med at det kan være skyld i at den ikke lukker nok op for gassen?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 15-03-09 18:24

Desværre kan Jeg ikke hjælpe her.

Jeg kender ikke til Vaillants produkter, så vi må have en anden på banen.

Men Jeg er nysgerrig efter hvad det ender med.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-04-09 18:39

Hej Mariette

Er der sket noget nyt?
Er lid nysgerrig.

Gasmanden2