/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lus - øv.. hvad smitter?
Fra : kipumi
Vist : 1740 gange
100 point
Dato : 12-02-09 21:50

Mit barnebarn er nyopereret og må ikke komme i børnehaven og han er derfor hos mig. Hans mor fortalte mig, at han havde haft lus nu var der ingen levende lus, kun æg. Jeg har ikke ledt efter nogen!! Jeg skulle endelig huske at vaske hans hår, hver 7. dag med Hedrin, som hendes læge har anbefalet, det dræber både lus og æg. Hvad jeg så har gjort. Men, hvad smitter. Kan æggene falde af håret (nej, siger hun, de klistrer sig fast) - men da han skal hjem i morgen, skal jeg så støvsuge alle hynder, gulvtæpper m.m. for æg - eller kan jeg ikke blive smittet, når der ikke er levende lus? Jeg synes faktisk det er endog meget ubehageligt, men kan ikke på netdoktor eller andre steder læse noget om det. Der står, a t man ikke skal bytte he eller hårbørste, men ikke om æggene kan falde af og overleve på en pude eller en sofa, indtil jeg ganske uskyldigt lægger mit hår der, når jeg skal læse avis? Unnderligt nok, begge min datters børn går i samme børnehave, og det er kun den ene der gentgne gange har fået lus. Hun havde nok ikke sagt det, hvis jeg ikke skulle passe ham

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 22:25

Citat
Men, hvad smitter.

Citat
Man kan ikke blive smittet med luseæg. Æggene sidder fast på hårene og kan ikke falde af. Luseæg på hår, der ligger i omgivelserne, vil ikke udgøre nogen risiko, da æggene ikke klækker ved temperaturer under 22°C.

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/hovedlus.htm#hvsmitter

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-09 22:56

Lus smitter på den måde, at det er de levende lus der kommer over på andre personer, enten ved tæt fysisk kontakt eller ved fælles brug af huer o.s.v..

Æggene sidder meget fast på hårene, og det er helt normalt efter behandling, at lus og æg er slået ihjel, men at de døde æg fortsat sidder i håret.

"Unnderligt nok, begge min datters børn går i samme børnehave, og det er kun den ene der gentgne gange har fået lus"

Er de sikre på det
Lusene kommer jo da et sted fra, og medmindre det andet barn har dem, er den eneste mulighed, at smittekilden er en person som kun den ene af børnene har fysisk kontakt med.

For mange år siden, gjorde jeg forældrene til en af min datters veninder opmærksomme på, at deres datter havde lus....faderen blev meget fortørnet over det. Men gik dog med til at tjekke familien, og det viste sig faktisk, at han selv havde endnu flere lus end pigen, uden at han havde bemærket det.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 12-02-09 23:09

Godaften Kipumi

Du kan sandelig tro luseæggene kan falde af
og det også i den grad
hvordan skulle de ellers kunne spredes så hurtigt
i de børnehaver og fritidshjem
hvor der er godt blandet op med farvede børn

Derfra stammer nemlig lusene
uanset om det er en ilde hørt sandhed
og derfor erklærer man Store lusedag i hele landet
hver gang de farvede vender hjem fra ferien
som pudsigt nok går til netop de lande de flygtede fra

I nogle årtier efter 2. verdenskrig var Danmark lusefri
men det ændredes, da Socialkammeraterne i 1990-erne åbnede porten til Danmark
og efterhånden måtte selv de argeste forkæmpere for et delt Danmark erkende
at lusene igen var i landet - denne gang dig bragt hertil af "vore farvede brødre"
men det varede 10 år, før man talte offentligt om denne indbragte plage

Lusene kan overleve i lang tid i sengetøj eller gulvtæpper
især hvis der ikke er varme nok til trivsel
men en dag er der varme nok
og så er spillet gående igen

Du vil gøre selv en stor tjeneste ved at støvsuge grundigt

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 23:10

Du kan helgardere dig ved at lægge håndklæde du har tørret hans hår med og kam og børste i fryseren i 2 døgn. Det slår både lus og luseæg ihjel. Godt råd fra min læge.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-02-09 23:52

Citat
vaske hans hår, hver 7. dag med Hedrin

Hedrin er IKKE shampoo, Hedrin skal i TØRT hår og side i 8 timer før det vaskes ud

Det indeholder ikke gift men virker derimod ved at kvæle lusene.

Fordele: det er MEGET effektivt, lusene kan IKKE blive resistente overfor hedrin (luseshampoo er ikke effektivt mere da mange lus er resistente overfor giftstoffet), det er meget nemmere end at kæmme

Ulemper: det skal virke i 8 timer, men det kan jo klares ved at komme det i inden sengetid og så vaske håret når man vågner

omkring smitte: se lidt på denne side http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Personlig%20pleje/H%C3%A5r/Hvordan%20smitter%20lus.aspx

Ang granner01's forslag om fryseren: håndklædet skal vel vaskes, så det har du ikke nøde at putte i fryseren

så er der lige den smøre fra semmer, jeg er ikke blevet enig med mig selv om jeg skal le eller græde, men det er sørgeligt at der kommer så mange fejlinformationer i den komentar
Men lad os lige slå det HELT fast, luseæg smitter ikke på nogen måde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-09 00:14

Det smitter rent psykisk, kan huske da mine unger kom hjem med lus, hele familien kløede sig selv om vi ikke fik lus.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-02-09 00:20

Jeps, jeg sidder også og klør lige nu bare for at have læst om det her

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 13-02-09 08:07

Hvis du vil helgardere dig, så vasker du sengelinned og håndklæder (som dit barnebarn har brugt) ved 60 grader. Læg sofapuder, plaider og den slags ud i frostvejret et døgns tid.

Problemet med diverse lusekure er, at lusene er resistente overfor det giftstof der er i kuren. Det eneste løsning er at kæmme hver dag i tre dage og derefter hver tredie dag i en uges tid. På apoteket kan købes en speciel lusekam, som er mere fintandet end de almindelige, og derfor er den bedre til at fjerne æggene (Bug Buster)
Det er vigtigt at der fordeles balsam i det tørre hår inden der kæmmes. Ellers har lusene en tendens til at "flygte" til andre del af håret. Bagefter skylles håret og vaskes evt med alminde shampo.

Go´ arbejdslyst

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-09 18:06

Citat
så er der lige den smøre fra semmer, jeg er ikke blevet enig med mig selv om jeg skal le eller græde, men det er sørgeligt at der kommer så mange fejlinformationer i den komentar
Men lad os lige slå det HELT fast, luseæg smitter ikke på nogen måde

Helt enig.

Luseæg sidder utroligt godt fast....og lus smitter ved at de levende lus kommer på en person, enten ved fysisk kontakt eller via huer o.s.v.

Lus tåler ikke lave temperaturer og kan ikke leve særlig længe udover på mennesker, og derfor opholder de sig sjældent andre steder end i håret og så tæt på huden som muligt

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 13-02-09 18:27

Tak for svaret dova. N¨å, hvad sker, jeg havde lige skrevet en masse linier, og så er de væk . Jeg var mest bekymret for æggene, at de kunne falde af osv. Drengen har ikke haft levende lus, mens jeg har haft ham, og de få æg, jeg så på ham klistrede til hårene. Jeg synes bare det er skrækkeligt ulækkert, mine 4 unger har heldigvis ikke haft lus, og der var helle rikke andre, der dengang havde det i skolen. Til Exterminator: Ja, jeg formulerede mig nok forkert, for jeg skrev vaske hans hår, jeg mente selvfølgelig itørt hår. Derefter fik han en hue på og skulle i seng. Næste morgen skulle det vaskes ud. Jeg håber det tog alle æggene. Nu skal han hjem i morgen, og så må han gerne taget alle sine husdyr med hjem

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 18-03-09 10:43

Stakkels dreng - jeg håber at han overlever angrebet (fra bedstemor!)... har han så ikke siddet på skødet og hygget og blevet nusset efter sin operation?

Man skulle tro at lus var farlige!

1. luseæg sidder fast på hår og kan ikke "dratte af"
2. lus der er faldet ned i sofaen dør indenfor 24 timer - de kan simpelthen ikke overleve uden varmen i hovedbunden

Med bestemte hilsner fra en mort il 3, der har haft lus indenfor dørene adskillige gange, men aldrig behandlet mine børn som parasitter af den grund.