/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsplader eller letspartel?
Fra : ida_mie
Vist : 2244 gange
40 point
Dato : 12-02-09 21:19

Okay, -

Jeg har netop pillet 2 gamle Cellutex-vægge ned og står nu med de rå indervægge. De består af brædder, strå-måtter og puds.

Hvordan får jeg lettest vægge igen... ved at sætte gips-plader på? -Eller ved at spartle begge vægge op med letspartel?

Den ene væg er en ydervæg den anden vender mod nabolejligheden. Jeg har ikke rigtigt mulighed for at isolere da der sidder en stuk-kant kun ca. 1,5 cm ude...

Men hvad er lettest i et rum med højt til loftet - og når man er lille og har fede arme

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-09 21:30

Hej Ida_Mie
Ja det allerbedste ville være et skelet af lægter og forskallingsbrædder - isolering indeni og dampspærre udenpå - og så gipsplader udenpå det hele.
men, men - nu er der jo den stuk, som du gerne vil bevare.
Det bedste (og mest holdbare) ville nok være at fjerne alt løst, og så fugte væggen godt igennem og endelig pudse den op med kalkmørtel til den bliver fint jævn igen - evt. med noget finpuds.
Det er vigtigt at den er godt fugtet igennem så det kan binde på den og ikke tørrer FOR hurtigt.
---------------------------------------------------
Selvfølgelig kan du spartle den op med noget letspartel, men jeg tvivler på at det holder ......
Hvad agter du at gøre ved væggen til sidst ? males ? Tapetseres ?
---------------------------------------------------
Det er ikke nogen god ide at sætte gipsplader direkte på væggen.

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-09 21:47

bennymanden

hvordan kan du forslå at opsætte dampspærre i væggen imod nabolejligheden, læser du ikke spørgsmålene inden du kommer med løsninger, eller ved du intet om dampspærre, det må ikke benyttes imod naboadskillelser. Og der skal bruges grovspartel først så mellemspartel og så finpuds ellers tørre det aldrig (meget lang Tid)

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-09 21:48

finpuds = finspartel menes der

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-09 22:35

Jamen kære bibsamie (Per)

Citat
eller ved du intet om dampspærre, det må ikke benyttes imod naboadskillelser.

en værre gang sludder har jeg dog sjældent hørt

Det er vist nogle år siden du har været ude i det virkelige liv -
men du kan da få lidt læsestof her:
http://www.bolius.dk/viden-om/facader-og-tage/artikel/dampspaerre/
til de lange vinteraftener.

Nu er det jo sådan at dampspærre er beregnet til at forhindre boligens opvarmede, fugtige luft i at komme ind i konstruktionen (ind imod naboen eller ej) især hvis konstruktionen indeholder isolering og træ.
Men hvis du fik det bedre af at komme med det der, så velbekomme - det var måske bedre hvis du gav Ida_Mie et godt råd til sit spørgsmål - jeg mente et GODT RÅD ........

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 12-02-09 23:21

okay, men der er altså enighed om at man ikke bare kan sætte en gipsplade direkte på væggen?

Angående det med at spartle væggen op...

Den gamle væg er ligesom lavet af brædder, strå og et pudset lag. Det yderste puds er sådan set i fin stand men det smuldrer hvis jeg slår til det. Efter jeg har taget cellutex pladerne af sidder der en del søm tilbage i væggen og hvis jeg fjerne dem med sådan et ko-ben så smuldrer pudsen totalt der hvor jeg sætter kobenet på...

Mit spørgsmål er så hvor fast væggen skal være før jeg begynder at spartle på den? -Skal jeg slå alt det gamle puds ned før jeg begynder?

Hvis jeg bruger grovspartel - mellemspartel og finpuds tilsidst -skal alle lag så være "knastørre" før jeg går videre med det næste? ....Og skal man ikke være monster-stærk for at stå og trække spartel på en væg -eller er det noglelunde til at have med at gøre?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-09 23:30

Du er nødt til at fjerne alt det som er løst eller har tendens til at blive det, ellers vil det alligevel rasle ned på et tidspunkt.
Godt nok er man ude på at det skal ende med at være tørt - men, inden du begynder at spartle eller pudse skal du fugte væggen, evt. med en stor pensel eller en kalkekost. Det er for at sørge for at det kan binde sammen, hvis du pudser eller spartler på et helt tørt underlag suger du fugten ud af det nye du påfører og det får ingen vedhæftning.
Også af samme grund skal du spartle næste lag inden det er helt gennemtørt, det skal blot tørre så det ikke løber nedad ved næste påføring.
Det kræver ikke en supermand at spartle det af nogen gange, det er straks sværere at pudse det ....
Du kan evt. forsøge dig med et stykke tyndt plade til underlag når du trækker søm ud, og så brug en knivtang i stedet for kobenet.
Held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 13-02-09 01:13

Bennymanden:

Tak for gode svar!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 13-02-09 08:01

bennymanden

der må ikke benyttes dampspærre mellem to opvarmede rum.

vis mig hvor det anbefales at bruge dampspærre således !!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-02-09 13:43

Ja ja bibsamie ......

Citat
der må ikke benyttes dampspærre mellem to opvarmede rum.

rigtigt hvis det er fra køkken til soveværelse - fra børneværelse til stue - ell. lign.

HER er der tale om naboen - gammelt byggeri - evt. brandmur m.m. - hvor ved du fra at det rum hos naboen er opvarmet ???
Det kunne være en gang, et depotrum eller andet ubenyttet, uopvarmet rum - såååååååååå ........

i din egen lejlighed er din påstand rigtig, ikke i dette tilfælde ......
------------------------------------------------------------------------------------------

til Ida_Mie
Jeg håber du kan bruge det til noget - det er jo lidt af et projekt du er gået i gang med, men det glæder mig at du fjernede de cellutexplader, så er du godt på vej i den rigtige retning ....
god arbejdslyst og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : Fatterfix

Dato : 13-02-09 21:26

Ida_mie,

Du kan vælge begge løsninger, hvis du vil pudse op igen skal du banke det løse af først, pudslaget kan derefter genopbygges, den der løsning med puds på en trævæg er ikke verdens bedste, så jeg ville fortrække at sætte en ny forskalling op af trævæggen isolere 50-100mm og så sætte gips op, er det en forholdvis belastet væg altså mange ting evt. tunge ting hængt op, udsat for stød eller lign. så sæt to lag gips op husk at forskyde pladerne i forhold til hinanden, !

Held med det!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-02-09 23:57

Jeg er nødt til at give et citat af "Fatterfix" -

Citat
den der løsning med puds på en trævæg er ikke verdens bedste, så jeg ville fortrække at sætte en ny forskalling op af trævæggen isolere 50-100mm og så sætte gips op

hvis ikke det var for den fo#?an#ede stuk, så ville jeg også straks gøre sådan - LANGT den bedste løsning (også i det lange løb)
godnat
Bennymanden