/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gamle diapositivbilleder
Fra : Coldbeer
Vist : 861 gange
200 point
Dato : 12-02-09 19:23

Jeg har i mit garderobeskab fundet 2-3.000 35mm dias. Det er lo dejlige minder fra en svunden tid, og jeg kunne derfor tænke mig at gemme dem, og se dem igen, på min PC. Hvordan gør jeg det på den bedste og billigste måde. Kan nogen hjælpe mig med råd evt. fra egen erfaring??

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-02-09 19:45

Køb en scanner der kan scanne dem. Jeg har feks. brugt en Canonscan 4400F til at scanne mine lysbilleder ind med. Den har en lille svaghed: den kan kun tage 4 billeder af gangen, men der findes 2 modeller mere, der kan tage 6 eller 8 af gangen. Absolut en overvejelse værd hvis man skal scanne 3000 billeder ind.
Min scanner kostede Kr. 700,00 og har været alle pengene værd, men se hvad dem der scanne flere end 4 billeder af gangen koster. Det kan sagtens komme til at dreje sig om hundredevis af timer du kan spare.

Jeg kan oplyse om at jeg kan scanne 4 stk. billeder ind, gemme dem med deres eget navn, på 5 min., eller ca 24 stk. i timen.

God fornøjelse
(det tager lang tid, men det er virkeligt rart at have billederne bagefter)

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-02-09 19:48

UPS !!

en lille regnefejl, kan scanne ca. 48 stk. i timen (ikke 24 stk.)

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-09 20:13

Jeg bruger en Canon 9950, den tar 12 dias,

det er en flatbed scanner, ikke alle mener det er godt nok.

Men husk lige en scanner kan ikke gøre billeder bedre end det
oprindelige.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-09 20:15

Har lige prøvet dias 9 x 18 mm i 2.400 dpi

resultat udmærket

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-09 20:19

Jeg tror du vil opdage at de gamle dias ikke er så

gode som du husker dem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 21:20

Og jeg har en HP 3770 og den scanner dias ind.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-09 21:36

Denne her sælges i Aldi fra den 18. februar 2009

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_08/OFF01.SHTML

jeg købte en mage til for et år siden og har været fint tilfreds med det den kan.

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 13-02-09 00:55

En dedikeret diasscanner gør et væsentligt bedre arbejde end en flatbed. Kender ikke ALDI scanneren, men det er jo ingen formue at investere for 3000 dias.
Overvej hvilkenkvalitet du skal bruge!
Har du tænkt dig at sende de 3000 dias på forbrændingen efter skanningen skla du være sikker på, at de er rigtigt i kassen i forhold til fremtidig anvendelse.
Skal du se billederne på en gammel VGA-skærm eller en af de små billedrammer (480*640 pix) eller skal du måske lave A4 print (ca 1800*2500 pix ved 180 dpi).

Skal de være rigtig gode - så vil der være en masse efterarbejde, hvis de ikke er eksponeret korrekt ved skanningen - dvs hvert billede justeret for sig!

Er billederne så ridsede eller støvede, at der skal gøres noget ved det er der to muligheder: en billig skanner og mange mange timers retouch, eller en dyr, der har indbygget en ekstra skannefunktion, der ser ridserne og trækker dem fra.
Har selv en Nikon V ED med Dig ICE. Den er så effektiv til at fjerne ridser, at dias som burde have været kasseret giver brugbare billeder.
Men den tager tid: Et dias af gangen (hvis indrammet) 10-15 skannede billeder i timen, men så er der heller ikke behov for ret meget arbejde bagefter

Kommentar
Fra : atomsmeden

Dato : 13-02-09 14:38

Jeg har overført dias til et digital kamera på følgende måde: stil din dias fremviser op normalt, samt et godt lærred uden falsk lys indfald, når du har nogle gode billeder på lærredet, tager du et stabilt fotostativ, monterer digital kameraet, stiller dette på automatisk (uden blitz) så tager du et billede af gangen, du kan yderlig flytte kameraet tætter på, og på den måde beskærer original billedet.
Jeg fik fine digitale billeder på den måde, så kan du jo kopierer dem hvorhen du vil (PC hvor du kan brænde dem på cd / DVD.

Kommentar
Fra : Coldbeer

Dato : 13-02-09 14:44

Tusind Tak for den overvældende respons. Her sad jeg og troede, at jeg var den eneste i verden med dette problem. Jeg må lige undersøge alle de muligheder, I er kommet med, og så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-09 15:43

Husk på en flatbed scanner til 900 kr klarer arbejdet lige så
godt som en til 4.000 kr.

Det er softwaren som gør forskellen.

At fotografere billederne fra et lærred gir IKKE et godt resultat.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 16:09
Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 15-02-09 17:12

Jeg har ligesom "viskinde" en Canoscan 4400F. Den har fungeret fint i forbindelse med at scanne dias ind. Jeg har dog et problem med den. Der følger ikke software med til Windows Vista. Jeg har en PC med Vista og en med XP, så jeg har bare sat den til den PC med XP´en.

vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-09 18:39

Du kan bruge PhotoFiltre, også til Vista

http://www.photofiltre.com/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-09 18:50

Eller Xat Image optimizer.

http://www.xat.com/products.html

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 15-02-09 19:07

Tak for tippet Teil. Det vil jeg prøve

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-09 19:08

Velbekomme hyldeborg.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 200 point
Dato : 15-02-09 19:14

Vedrørende XAT programmet man downloader en 30 dages prøveversion.

Derefter reduceres programmets muligheder, dog kan vi almindelige brugere

have stor nytte af det reducerede program resten af vore dage.

Kommentar
Fra : pvirkus

Dato : 20-02-09 03:09

Den lette løsning til scanning af dias:

Vi tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra DKK 0,99 pr. billede.

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at scanne billeder i større mængder.

Scanningen sker i vores søsterselskab i Nord Afrika - vi garanterer for sikkerheden og leverer et professionel scanning. Sendes dine billeder med PostDanmark som en rekommanderet pakke - så løber man ingen risiko. Er pakken først i vores varetægt så håndteres denne ikke af andre – dvs. at vi leverer billederne i egne biler til vores søsterselskab og når vi sender billederne retur sker dette også som rekommanderet pakke.

Læs mere om løsningen på www.scanpixel.dk

Med venlig hilsen
Preben Virkus

Kommentar
Fra : Coldbeer

Dato : 12-03-09 13:27

Undskyld jeg ikke har reageret, men jeg røg lige på hospitalet. Jegtakker for de mange gode forslag og links. Går lige i tænkebox med hensyn til points. Det hele skal lige tygges lidt i gennem. Men foreløbig taki.
Coldbeer

Godkendelse af svar
Fra : Coldbeer

Dato : 12-03-09 14:25

Tak for svaret Teil.
Jeg har været alle svarene i gennem og finder at dine kommentarer hjælper mig mest.
Men tak til alle, der har svaret. Det bliver lidt af en opgave at gå i gang med.
Hilsen og tak
Coldbeer