/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tillykke Charles
Fra : Line99
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 12-02-09 11:22

Tillykke Charles

Vil I være med til at fejre min gode ven Charles Robert Darwin han har 200 års fødselsdag i dag - Jeg nåede desværre ikke at møde ham, og jeg ved slet ikke nok, men jeg har fundet lidt links.
http://evolution.dk/

Han var en fantastisk videnskabsmand - men han fik vist aldrig nogen 'diplom' uddannelse gjort færdig. Men han var dybt redelig i sit virke, og gjorde et fantastisk arbejde med at studere naturen, som vi har så mangfoldig glæde af den dag i dag.

Charles Robert Darwin blev født d. 12. februar 1809 i den lille handelsby Shrewsbury, tæt på grænsen mellem England og Wales.

Galápagos øerne: 1831 blev han inviteret med på en jordomrejse med det britiske flådeskib HMS Beagle. Rejsen varede næsten fem år og fik en betydning for den unge englænder, der næppe kan overvurderes.

Bog om (evolutioneteorien) arternes oprindelse, udkom i 1859, der væsentligt brød med det herskende verdensbillede, udviklingslæren eller evolution blev introduceret (ok!, -introduktionen var lidt før, men læs selv uddybende)

ALT LIV PÅ JORDEN HAR EN FÆLLES OPRINDELSE: MISSING LINK er ikke længere "missing", der er fundet 1000-vis af fosiler, der bekræfter forbindelsen.

Læs MYTER om Darwin:
http://www.darwin.au.dk/myter
bl.a. denne, at....
”survival of the fittest"
mange tror at det betyder: den stærkestes overlevelse,
MEN DET ER FORKERT !!
"Darwins egen tolkning af begrebet var, at det drejede sig om den bedst tilpassedes overlevelse, ikke den stærkeste. Det er også vigtigt at huske på, at selv det allerbedst tilpassede individ kunne være uheldig at blive spist af et større dyr, få et klippestykke i hovedet eller omkomme på anden vis. "

Snittet, klippet bl.a. herfra: http://evolution.dk/dk/om-evolution.html

Her finder du en oversigt over alle danske Darwin-udgivelser: http://www.darwin.au.dk/arkivet/bibliographies/danisheditions

Læs ONLINE ( G R A T I S ) udvalgte værker:
http://www.darwin.au.dk/arkivet/translations

PS.
Tak til de, der lavede disse fine hjemmesider. I øvrigt ville det være af uvurderlig nytte, hvis andre institutter skrev lignende hjemmesider og fortalte dybt og bredt om pionererne indenfor deres fag - gør viden tilgængelig!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-02-09 11:36

Som overbevist ateist (hvordan kan man være andet i 2009 ?) er jeg - naturligvis ligeså overbevist tilhænger af Darwin's teorier - synd, at han aldrig blev rigtigt accepteret - han var lysår forud for sin tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-09 11:56

>ALT LIV PÅ JORDEN HAR EN FÆLLES OPRINDELSE

Ja, Vorherre skabte det jo på kun 7 dage.
Darvin, og andre, var lidt længere om at finde ud af det...

Og er det nu også rigtigt?

Og hvad med livet på andre planeter i universet??
Eksisterer det og stammer det også fra vor lille Jord???

”survival of the fittest"
Ja, i en isoleret andedam...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 12:30

Fejrer ham med stor glæde og nej han er ikke blevet ordentlig anerkendt.

Og den der med vor herre som skabre det hele på 7 dage. Den tror jeg ikke på,
og husk at biblen er skrevet af mennesker og det er koranen også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-09 13:10

Jeg har desværre ikke den ære, at være på fornavn med de store mestre - så tillykke Hr. Darwin

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-02-09 13:13

Eyvind Charles kender nok heller ikke mig

men derfor kan jeg jo godt synes at han er min ven ik?

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 12-02-09 13:15

Ja, når selv Google har en hyldes til Mr. Darwin, så må han da have haft en vis betydning ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-09 13:16

Ak ja.....

Hvor ville det være skønt hvis AL religion aldrig var blevet "opfundet"

Men på den anden side - hvad skulle vi så beskæftige os med

Religion er "menneskets" måde at lave "evolution" på

Evolution er "naturens" måde at "komme videre" på

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-02-09 13:16

En kop chokolade til de fremmødte:
http://www.fysio.dk/graphics/PICS-jpg/Faktaboks2007/chokolade_floede.jpg

Her er nogle flere fine links: læs og bliv glad
( forhåbentlig )

http://www.aktuelnat.au.dk/index.php?id=1261

http://www.biologforbundet.dk/

http://www.formidling.dk/

http://www.experimentarium.dk/darwin

rettelse: fosil=fossil
I øvrigt fra nudansk ordbog:

fossil1 sb. -et, -er, -erne
o et dyr, en plante el. rester el. aftryk af disse som er bevaret fra forhistorisk tid, fx pga. forstening, indtørring el. frost = FORSTENING ¯ et fossil af en dinosaur

fossil2 adj. -t, -e o som er bevaret i jorden fra forhistorisk tid ¯ man fandt fossile rester af en øgle · fossile brændstoffer

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-02-09 13:55

Jeg fandt lige denne artikkel fra 2006:

Darwin og det religiøse
21. sep 2006 07:20 SEKULARISERING: Charles Darwins banebrydende teori om evolution satte gang i sækulariseringen og de antireligiøse strømninger. Men Darwins eget syn på kristendommen var ikke antireligiøst
http://www.religion.dk/artikel/24242:Nyheder--Darwin-og-det-religioese

Fra nudansk:
sekularisere vb. -r, -de, -t
sekularisere ng(t) = VERDSLIGGØRE
AFLEDNING: sekulariseret adj. - , sekulariserede ¯ sekulariserede jøder · sekularisering sb. -en, -er, -erne

verdsliggøre bøjn. -gjoP, -gjort vb. ~gør, ~gjorde, ~gjort
verdsliggøre ng(t) gøre nogen el. noget mindre præget af religiøsitet = SEKULARISERE den religiøse dimension forsvinder ikke ud af verden, men verdsliggøres · verdsliggjorte muslimer
AFLEDNING: verdsliggørelse sb. -n, -r, -rne