/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvor køber jeg Golden produkt?
Fra : mulle-mor
Vist : 1833 gange
100 point
Dato : 12-02-09 09:18

Hej igen.

I fortsættelse af mit spørgsmål - i går aftes - om at sætte tekst på et maleri. Jeg fik et godt tips fra HelleBirgitte, hvor jeg fandt ud af, at jeg skulle bruge en laserprinter. Det er jeg ved at få lavet nu på et trykkeri, hvor jeg kender nogen.
Men - ifølge den brugsanvisning, som jeg fik på nettet - så skal jeg bruge noget der hedder:

Golden mediums - Polymer medium

Hvor køber jeg Golden produkter? - Det skal bare gå hurtigt, da jeg har fået udsættelse med mit ikon til senest søndag. Jeg tror ikke jeg kan få Golden her i byen, men måske kan jeg ringe til et firma, hvis jeg ved hvilket. Jeg skulle gerne have det produkt i morgen.

HVEM VED NOGET?

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-02-09 09:21
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-02-09 10:44

Både Vindelev Blindrammefabrik (75 80 54 00)
Art de Vos
Stelling(tidligere City Kunstnerartikler) fører Goldens produkter, og alle steder kan sende det.
Der er mange gode tips på ´Goldens hjemmeside, og ikke mindst på den Amerikanske.

http://www.goldenpaints.com/international/danish/index.php

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-09 10:58

Når det nu haster så meget, hvorfor så ikke blot sætte bogstaverne på som decoupage:
Giv bagsiden af bogstaverne lidt slibning med fint sandpapir. Klip bogstaverne ud så tæt som muligt. Du kan roligt klippe igennem O' og den slags, for det ses ikke, når teksten er limet på.
Smør et tyndt lag decoupagelim på lærredet (brug fingeren, så bliver det mest jævnt, læg bogstaverne på. Glat ud (med fingeren dyppet i lidt decoupagelim). Når limen er tør efter et par timer, maler du de steder, hvor man kan se hvdit papir, over med den farve, baggrunden har. Til sidst giver du hele billedet et tyndt lag decoupagelim - også kaldet limlak, så glansen bliver ens på hele billedet.
Limlak kan købes hos farvehandleren eller i alle hobbyforretninger. Det tørrer helt klart op, selvom der er hvidt, når man smører det på.
Jeg har selv kun en laserprinter, men jeg er ikke sikker på andet, end at bogstaver fra en blækprinter også kan bruges. Prøv på et andet billede først.
---
Du kan også klippe ord eller bogstaver ud af en avis, det giver også et flot resultat med ovenstående metode. Men Husk at med denne metode, skal bogstaverne IKKE være spejlvendt, men lægges på med forsiden OPAD.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 12-02-09 11:54

Tak Rosmon og tak til "hvaderikkeibrug" - for de gode råd. Måske er det en ide at klippe fra en avis til nogle af ordene. Men i hvert fald et er så specielt, at det er nødt til at blive printet.
Jeg ville have brugt det Golden Polymer medium (gloss) -for det har jeg set ville være fint at bruge. Jeg har lige kørt Frederikshavn rundt, og det kan ikke fås her. Det vidste jeg næsten, man kan aldrig få noget i den her by !!!!

Jeg har noget "Art Medium" fra Schjertning - kan det bruges?

Da jeg købte det i en hobbyforretning for et stykke tid siden, fik jeg at vide at det kunne bruges til "sampling". Men det var også det sted, de påstod at jeg kunne bruge en almindelig blækprinter, hvilket ikke passer. Så måske vidste de ikke ret meget om sagen.

Hvis jeg kan bruge det jeg har, var det nemmest. "Skidtet" skal jo tørre i 24 timer, inden jeg kan se hvordan det bliver. Og tid har jeg ikke for meget af.

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-02-09 17:11

Hvis du selv spænder lærreder op, og du ikke lægger for ujævnt farve på i akryl, kan du printe direkte hvis du holder dig inden for din printers brede. Husk 5 cm til ombuk. Stil din jetprinter så groft som muligt i udprintningen, og helst med vandfaste farver.

Uanset om du skriver med hånden eller hvordan du får tekst o.l. på lærred, og vil hve noget sløret hen over er Golden Glaze fantastisk. Farverne er udviklet til at lasere med, og er ca 45 min om at tørre ved normal temperatur og fugtighed. Jeg har tit kunne bruge det farve jeg havde hældt op om aftenen næste morgen.

Hvis du har publisher, kan med wordart lave omridset af de bogstaver du skriver med den valgte skrifttype; så er det bare at skære bogstaverne ud.

Får du brug for mere hjælp, er her et par muligheder for at få fat i mig.

a.c@rosmon.dk, hvor du kan vedhæfte billeder i fuld størelse, så skal jeg nok kommentere senere.
36 28 37 70 hvis der er noget du lige vil vide hvordan..... ..... ......

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 12-02-09 17:38

Tusind tak Rosmon. Jeg har vist fundet ud af at Golden er et fantastisk produkt.
Jeg bestiller det nu over nettet, det er vist nemmest for mig. Jeg kan i hvert fald ikke købe det her i byen.
M.h.t. min tekst på mit ikon. Min datter er grafiker og hun har forbindelse til et trykkeri her i byen. De har forbarmet sig over mig, så de har mine lazerprints færdige i morgen formiddag. Så får jeg måske det resultat, som jeg gerne ville have. Så er der limlak-midlet. Jeg har ringet til Hjallerup Hobby og spurgt dem, og de næsten sværger på, at jeg kan bruge det middel, som jeg allerede har. Det prøver jeg. Jeg kan jo ikke nå at få Golden Glaze til i morgen eller lørdag. Så jeg tager chancen. Men de næste to, som jeg også har ordre på, de skal have med Golden.
Og jeg kan vente med at aflevere mit ikon til søndag, så nu går det vist det hele....
Tusind tak for alle svar - og også dit tilbud om hjælp Rosmon. Jeg gemmer dit nummer, hvis jeg skulle komme i bekneb en anden gang. Det er godt at have gode "venner på nettet".
Jeg venter lige til i aften med at dele points ud - der er mange der har hjulpet !!!!TAK

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 14-02-09 02:31

Tak for svaret hvaderikkeibrug.

Du fik mine points, fordi du gav mig en måde til at sætte bogstaver på som decoupage. DEt vil jeg prøve.
Jeg synes godt nok at Rosmon også skulle have haft points, for han gav mig adressen på, hvor jeg kunne købe Golden, hvad jeg har gjort.
Så hvis Rosmon læser det her, så har han noget tilgode. Jeg ved bare ikke lige hvordan, jeg skal give ham det,
Men tak til jer begge to.

Hilsen
Mulle

For øvrigt brugte jeg det limlak, som jeg allerede havde - og det fungerede fint. Så jeg har fået overført teksten perfekt. Men jeg vil alligevel bruge Golden for eftertiden. Det må jo være godt, siden alle anbefaler det..

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 14-02-09 08:10

Selv tak, mullemor - og god fornøjelse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-02-09 09:10

Ikke for at pive, men hvis du kigger i mit indlæg, så er der masser af adresser

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-02-09 11:34

Pointene betyder ikke noget for mig, men til gengæld er jeg meget glad for din tak. Jeg vil iøvrigt invitere dig til Thy til april, så kan du med egne øjne se hvad jeg laver. Sender du en mail direkte, vil du på et tidspunkt få tilsendt en indbydelse via mail. Se evt. www.kunstdag.dk

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 03-03-09 20:43

Hej igen.

Lige to ting i.f.m. mit spørgsmål.

Først - jeg er da meget ked af, at jeg lidt overså "Kontoverden"s indlæg, for der var jo også lige svaret på mit spørgsmål. UNDSKYLD. Men som jeg vist også skrev, så var der så mange gode svar, at det var svært at dele points retfærdigt ud.

For det andet - Det Golden produkt, som jeg efterlyste (og har fået), det er da helt fantastisk til at lave "sampling" med. Jeg brugte det først til den tekst, som skulle på mit ikon. Det blev meget fint, og har nu lige brugt det igen til at overføre et laserprint af en ærkeengel fundet på nettet i Rusland. Jeg skulle bruge såsan en engel, og det er blevet så fint med at sample englen. Det ligner slet ikke sådan noget decoupage eller lignende, for trykket sidder jo fast på lærredet. Bare perfekt til at lave noget specielt og anderleds på et maleri. Og med hensyn til holdbarheden, så tror jeg, at det holder lige så godt, som hvis det var malet med acryl- eller oliemaling. Særligt hvis man lige husker at give det et par gange lak bagefter.

Og det var det, jeg lige ville fortælle. I beskrivelsen af, hvordan man sampler står der, at man skal bruge limlakken/Golden både til at overføre billedet/teksten og til at lakere med, når det er færdigt og tørret op. Jeg vil da lige sige, at dette Golden produkt er glossy, så det tørrer blankt op. Hvis man ikke vil have det - det var i hvert fald ikke perfekt på min ikon, som skulle se gammelt og antikt ud. Så jeg brugte i stedet noget Aqua matlak til at male over med. Så var det hele bare rigtigt fint.

Ja - det var det folkens. Og ha' en god tirsdag aften !!!!!
Hilsen
Mulle/Birthe

obs. linket til at sample er her http://24.dk/user/kunstblog/perma/2007/05/31/Bogstaver_p_maleri

det fik jeg fra Helle Birgitte.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-03-09 20:57

Du kunne jo også aprøve at efterbehandle med Fine Pumice gel (Pumice =pimpsten) og zinkhvidt, så kan du lave noget spændendeslidt støvet udtryk. Øv dig lidt, så kan det blive temmeligt autentisk

Golden Glace vil også kunne ive nogle gode bidrag. Jeg har ikke haft tid til at læse den endnu, men der er en bog :"Mal klassiske ikoner" på udsalg. Den ser spændende ud.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 12-03-09 00:29

Tak for det Rosmon. Jeg har først lige nu set dit lille "efter-svar". Har gemt det - jeg vil prøve det, jeg er altid på udkik efter noget, det kan gøre mine ikoner anderledes end de andres.

Hilsen
Mulle