/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Copyright
Fra : Rytterknaegten
Vist : 482 gange
299 point
Dato : 11-02-09 20:18

Må man skrive Copyright og web adresse på et fotoslideshow man har lavet, når det indeholder musik fra div kunstnere??.
Hvad med de kunstnere der lægger musik til, kan jeg retforfølges for at bruge det??
Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-09 20:41

Prøv at søge her på Copydan

http://www.copydan.dk/DK/Copydan.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-09 20:46

Nej - for du har jo ikke nogen kopieringsret til andres musik.

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 11-02-09 21:02

Ikke forstået Eyvind?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-09 21:15

Hvis du benytter noget musik til dit billedeshow så er det kun billederne du kan have copyright på.
Musikken har musikeren jo copyright på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-09 21:22

Billederne kan du godt mærke med copyright, da det er dine biller

For at være på den sikre side med hensyn til musikken, så spørg her

http://www.koda.dk/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 22:04

Når jeg har lavet undervisningsmateriale til kursister, så har jeg brugt copyright på det materiele jeg har lavet og en kildeangivelse af det andre har lavet. Simpelt hen lavet en * ud for det andre har lavet og så vedlagt en side med at givelse af at * er lavet af den og den.

Du kunne angive at der er copyright på billederne og at musikken er med den og den.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-02-09 22:40

Men da musikerne jo har ophavsretten til deres musik, som du benytter (uden tilladelse?) så kan du retsforfølges, på samme måde som andre der bruger dine billeder uden din tilladelse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 299 point
Dato : 11-02-09 23:26

Citat
Du kunne angive at der er copyright på billederne og at musikken er med den og den.

At oplyse at musikken er af den og den, er ikke tilstrækkeligt, der skal iflg. Koda betales afgift med mindre kunstneren har oplyst andet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 23:27

Ja det er korrekt og musikerne har en organisation som hjælper dem. Så undgå musikken eller brug noget af det musik som kunstnerne lægger gratis ud på nettet. Det kan downloades frit.

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 12-02-09 00:48

Tak for svaret Nordsted1
Tak til alle der bidrog med indlæg.
Mvh
Rytterknægten