/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PMaxi:Stempel og plump fix??
Fra : MoOn...
Vist : 644 gange
20 point
Dato : 30-03-03 20:03

Har et spørgsmål angående lidt tun, er helt sikkert dumt, men er en klovn til knallert tun og sådan.
Har været inde på www.scooter-knallert.dk og læst =
"" Men hvis du så gerne vil ha lidt mere fut i din maxi, kan du hakke stemplet, sådan gør du: Du tager en fil der er 5mm bred, & så filer du stemplet, lige under
hvor plumben sidder, eller skulle sidde. det giver Ca. 5-10 km/t, det kommer helt and på motorens tilstand..! Du må ikke hakke den mere end 2-3mm, for hvis
du gør det, så for den for meget benzin. & hvis det ikke er nok, ja så kan du bore plumben ud, det er den jern ting der sidder under studsen, eller der skulle
sidde en jern ting. Det giver 10-15 km/t & hvis det så heller ikke nok, så kan du købe et 28mm forrør, som giver Ca. 5-10 km/t ""

Jeg aner ikke hvor stemplet sidder og hvordan den ser ud, ligeledes med plumpen. Er den nem at fjerne / hvordan ??

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 30-03-03 20:38

Hej MoOn...

Først vil jeg sige at hvis du ikke ved hvor stempel og plump sidder skal du nok lige få noget hjælp til at gøre det.

Plumpen sidder lige under studsen (den der går fra karborator til cylinder) i cylinderen. den kan være lidt vanskelig at fjerne..! det du skal gøre er at spænde en skruge fast i plumpen efter du har taget cylinderen af. så sætter du en boremaskine på skruen og begynder at køre op og ned lige så langsomt så du slider den af (kan godt tage lang tid) for den sidder fast med en låsering du kan altså ikke bare slå den af som på en yamaha fs1.

Stemplet er det som sidder inde i cylinderen den er rund og der går en tværstang igennem som sidder fast med to låseringe som du skal fjerne så kan du tage stemplet af. sæt evt. noget papir ind i hullet hvor du tog cylideren ud så du undgår at der kommer skidt eller andet ind til krumtappen (ind i motoren)
så skærer du 2-3 mm af i enden af stemplet den ende som vendte bagud på knallerten i toppen. og filer det efterså der ingen kanter er som kan ridse cylinderen.

Håber ikke det var alt for indviklet..!

Held og lykke med det men få lige en til at hjælpe dig som har prøvet det før

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : MoOn...

Dato : 30-03-03 21:59

Jo, tak for vejledningen.
Skal helt sikkert have noget hjælp, men fik da fat i noget af det :D
Det er fordi at det er en puch jeg har fået, så vil gerne lige fixe den....

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 30-03-03 22:05

ja den kan jeg da godt forstå.!

Hvis det bliver lavet godt kan du faktisk få den til at køre ret pænt..! du kan også bore studsen ud, købe en tunudstødning, plane topstykket (der sidder en rund kant på topstykket den der sidder foran cylinderen den kan slibes ned = med større kompression)

Held og lykke med det husk og polér hullet efter du har taget plumpen

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 30-03-03 22:06

hov-- glemte lige at sige at jeg selv har haft en puch maxi som vi præsterede at få til at rende ca. 70 km/t ved gøre ovennævnte.

Kommentar
Fra : MoOn...

Dato : 06-04-03 15:51

Har endnu et spørgsmål.
Man skal træde 100 gange i kickstarteren for at den går igang, der kommer fin nok gnist, men det er
som om at der ik komemr nok benzin til... fatter det ik helt, den starter dog altid til sidst, men
der skal trædes til "rigtig mange gange"

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 06-04-03 16:24

bruger du choker..?

hvad så når den er kommet i gang..? skal du så holde den i gang eller holder den fint tomgangen..?

Kommentar
Fra : MoOn...

Dato : 06-04-03 20:28

jaja bruger choker. men tror bare ik at den gir ordenligt chokeren...
den kan godt holde tomgang, men med problemer i starten. Når man kører og bruger choker, er det
som om at den yder lidt mere.. ved ik hvordan, men vil gerne ha den til at starte lidt nemmere.

Kommentar
Fra : MoOn...

Dato : 06-04-03 20:29

jaja bruger choker. men tror bare ik at den gir ordenligt chokeren...
den kan godt holde tomgang, men med problemer i starten. Når man kører og bruger choker, er det
som om at den yder lidt mere.. ved ik hvordan, men vil gerne ha den til at starte lidt nemmere.