/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Spil på Vista?
Fra : Lustrup
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 11-02-09 17:16

Hej.

Jeg har fornyligt erhvervet mig en ny Zepto laptop. Der er installeret Windows Vista Ultimate på maskinen, og det fungerer skam fint.

Problemet ligger i at hver gang jeg forsøger at installere, eller hvis jeg overfører et spil fra en bærbar enhed, så vil computeren ikke åbne .exe filen. Den vil altså ikke gå ind i spillet. Med eksempelvis Football Manager 2009 siger den at programmet ikke kunne starte fordi "d3dx9_37.dll" ikke blev fundet. Har også forsøgt mig med Empire Earth, CS 1.6, og Medal of Honor: Pacific Assault. Ingen af spillene vil virke? Installationen foregår normalt men når jeg så vil åbne spillet, går det galt, den vil nemlig ikke åbne spillet med forskellige begrundelser. Counter Strike 1.6 fortalte mig således at der kun var 15 mb memory, og at den derfor ikke kunne åbne programmet!!!?

Der er installeret DirectX 8.1 på computeren, hvilket ihvertfald burde være nok til at køre både Empire Earth og Counter Strike! (Sikkert også de andre)

Men hvad kan problemet være? Og hvordan ordner jeg det?

/Lustrup

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-02-09 17:22

prøv at deactivere brugerkontrol i sikkerhedcentret

Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 17:37

Virker desværre stadigvæk ikke? :S

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-09 17:56

Den med d3dx9 er noget med DirectX, prøv at opdatere den.
Det er vel ikke en 64bit version du har, der er nogle ting der ikke bryder sig om det.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-02-09 17:58
Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 17:59

Jo, er rimelig sikker på at det er 64bit? Men kan det have noget at sige tror du, og hvad kan jeg i så fald gøre ved det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-09 18:01

Citat
Der er installeret DirectX 8.1

Opdater du bare.....

Vista kører med DirectX 10

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-09 18:05

Citat
Jo, er rimelig sikker på at det er 64bit?

Mon dog, med mindre du selv har installeret det....

Med 64bit får du problemer med en DEL software (og tilsluttet hardware) - det er langt fra al software der kan køre 64bit....

Så hvis det virkelig er tilfældet ville jeg gå ned i 32bit....

Du kan IKKE mærke forskellen med mindre du har mere end 4Gb ram - og det har du næppe i en bærbar....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-09 18:11

Du må jo så prøve at se om du kan få prg der kan køre 64bit, du kan nok ikke gøre meget andet

Her skulle være DirectX update:
http://www.vistax64.com/gaming/162064-latest-directx-update.html

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 19:32

Jeg har netop 4 GB RAM :S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-09 19:39

Så vær lige sikker på om du kører 64 eller 32bit....

Kører du 64bit så er det den hårde vej - formatering og installering (32bit) igen.....

Husk backup af dine data.....

Men prøv lige med DX 10 først.....

Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 19:53

Nu har jeg så installeret DirectX opdateringer fra "edison"'s link.. Jeg kom lidt videre med Football Manager, fik nemlig lov til at skrive min produktnøgle. Efter det var gjort siger den nu i stedet "Cannot run game. Failed to set up graphics system" ??

Det er tilsyneladende et 64-bits system jeg kører på, med 4093 MB ram. Hvis jeg formaterer og ændrer til 32 bit, hvad vil det så have af konsekvenser for min computer?

Ufatteligt at man bliver straffet for at have en laptop med høj ydeevne!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-09 20:03

Citat
hvad vil det så have af konsekvenser for min computer?

Sikkert at den kan en masse den ikke kan nu

32bit kan kun udnytte ca.3.2 Gb ram - men det burde være rigeligt til al normalbrug.....

Rent hastighedsmæssigt kan du ikke mærke forskel - den kan højst måles

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-09 20:04

Du kommer til at købe et 32bit vista system eller spille på en anden maskine

Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 20:06

Heh, jah det var da at håbe? :)

Jamen det kan altså godt lade sig gøre at omformatere, geninstallere Vista og så vælge 32 bit i stedet?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-09 20:22

Ja hvis du har Vista DVDen.....

Har du kun en recovery hjælper det ikke....

Kommentar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 20:27

Jamen jeg har vista dvd'en.. Så er det vel bare det jeg må gøre jo..

Jeg siger mange tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : Lustrup

Dato : 11-02-09 20:28

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-09 20:50

Selv tak....