/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
keramikbrændning
Fra : NannaFlip
Vist : 5908 gange
175 point
Dato : 11-02-09 12:01

Jeg har engang hørt at hvis man knækker en ovn-plade, kan man genbruge den som små stykker til under selve de ting man skal brænde, jeg prøvet, men pladebeskyttelsen brændte sig fast i krukkerne, er der et tip, eller er de bare til at smide ud ? TAK.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-09 12:11

Krukkerne må ikke have glasur i bunden. De skal tørres grundigt af inden man putter dem i ovnen.

Halve fliser kan bruges til at opbygge hylder ved fyldningen af ovnen. Hvis man vil brænde både store og små ting samtidig, så kan det være godt kun at lave en "reol" i den ene side af ovnen, så man har fuld højde i den anden side.

Pladebeskyttelsen er ikke nok til at forhindre glaserede ting i at brænde fast... Men det har du jo fundet ud af.

Det er bedst altid at bruge trefødder, ---selv hvis man HAR tørret tingene af i bunden...

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 11-02-09 13:08

Hej Birgitta
Tak , men ingen af krukkerne havde glasur i bunden, det er selve pladebeskyttelsen der er brændt fast i bunden.Så jeg må heller købe nogle trefødder til næste gang, jeg er bare begyndt at lave så mange små ting, og skal bruge mange, da jeg kom i tanke om de pladerne, men det kan man åbenbart ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-09 13:14

Var der tale om en forglødning? Altså, hvad var det, du brændte, --hvlken temperatur?

Pladebeskyttelsen kan IKKE smelte. Men det, der er i bunden af krukkerne KAN smelte hvis krukkerne er glaserede. Og så brænder det fast i pladebeskyttelsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-09 13:53

---Jeg mener, at man kan få en slags "riste" som man kan stille små ting på.
Eller du kan selv lave nogle holdere af kanthaltråd. Det vil stadig være bedst at smøre tråden ind i pladebeskyttelse (aluminiumoxyd). Fidusen er, at jo mindre berøringen er med tingen, jo mindre vil den brænde sig fast.

Men tingene skal stadig tørres af i bunden. Hvis der er tale om ting, der er købt halvfærdige og altså er glaserede og brændte, så kan man kun undgå fastbrænding hvis man kan regne ud, hvordan hver enkelt ting har været anbragt i ovnen under glasurbrændingen. Og man så stiller tingene på samme måde igen.
Glasur der ER blevet brændt vil jo smelte igen hvis tingen bliver brændt igen.

--Hvad er det for en slags pladebeskyttelse, du har kommet på fliserne? ---Du er helt sikker på, at det ikke er en glasur, du har smurt på ved en fejltagelse?

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 11-02-09 15:45

Hvis du har tørret glasuren godt af i bunden, og pladebeskyttelsen stadig brænder fast, er det fordi du brænder så højt, i forhold til det ler du bruger, at det begynder at sinter. Så hvis du ikke vil bruge trefødder, skal du finde noget ler der kan tåle højere temperaturer, eller brænde ved en lavere temperatur.

En anden mulighed er, hvis du lige har smurt pladebeskyttelsen på, og den så ikke er ordentlig tør, inden du sætter tingene på og bræder. Pladebeskyttelsen skal være helt tør, inden den brændes med tingene på.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 11-02-09 16:07

Jeg brænder ved 1240 g. en stentøjsler der kan tåle 1260 g.Den pladebeskyttelse jeg bruger er 1341-C-1, og da den er hvid, og jeg kun bruger sort glasur kan jeg ikke have taget fejl, selvom det var godt tænkt,det er ikke fordi jeg ikke vil bruge trefødde, jeg har bare ikke en krone, men masser af ler, og flere gamle knækket plader. Det var en rigtig god ide bare af lave nogle selv af ler der er brændt på højere tempertur, hvis jeg laver nogle, brænder ved 1260 g. og når jeg så skal glasur brænde sætter den ned på 1220 g. går det mon ?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 175 point
Dato : 11-02-09 16:52

HEJ
TIL STENTØJ SKAL DU IKKE BRUGE 3 FØDDER, DU RISIKERE BARE AT DE GÅ OP IGENNEM BUNDEN PÅ DINE TING, 3 FØDDER ER TIL LERTØJ BRÆNDT TIL HØJEST 1020-1100GRADER.

PLADEVASK SOM VI KALDER DET, KAN DU SELV FREMSTILLE AF CIRKONSILIKAT OG ALUMINIUMSOXYD, BLAND DET MED VAND CA. 1/2 AF HVER OG SMØR DET PÅ DINE PLADER MED EN GL. PENSEL. DET MÅ IKKE STIKKE NOGET GL GLASUR OP IGENNEM FRA PLADERNE, DET SMELTER OG SÆTTER SIG I BUNDEN AF DINE TING, SÅ SMØR GRUNLIGT PÅ.

DE GL. PLADER, DER ER GÅET I STYKKER, ER ENTEN AF CARBONUNDUM ELLER SILIMANIT PLADER, DEM KAN DU SAGTENS BRUGE UNDER DINE TING, SÅ DU KAN "PAKKE" DIN OVN OPTIMAL.

JEG HAR LAVET STENTØJ I OVER 30 ÅR, OG DER HAR VI ALTID BRUGT DE GL. PLADER, DU KAN OGSÅ SKÆRE DEM I SMÅ KLODSER, OG BRUGE DEM SOM AFSTANDSSTYKKER IMELLEM DIN PLADEOPBYGNING, EVNT 2-3 OVEN PÅ HINANDEN.

NÅR DU BYGGER DINE PLADER OP I OVENE, SÅ BRUG EN 3 PUNKTS OPBYGNING, DET ER DEN MEST STABILE, HVIS PLADERNE SÆTTER SIG, KNÆKKER DE IKKE SÅ LET, SOM HVIV DU BRUGER
4 PUNKTSOPBYGNING.

GOD ARBEJDSLYST
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-09 17:23

Selv om leret er beregnet til glasurbrænding ved 1260 så begynder det altså at sintre ved en lavere temperatur.

Og der må jo være en årsag til at pladebeskyttelsen brænder fast.

Enten er der noget galt med pladebeskyttelsen eller osse ER der glasur under dine krukker.
Eller leret er ikke stentøjsler, men lertøjsler...

Eller din termostat er unøjagtig/i stykker...

Du kan slet ikke bruge trefødder ved de høje temperaturer man bruger til stentøj. For leret mister faconen en lille smule når leret sintrer. Og så bliver trefoden trykket ind i det bløde ler.

Du SKAL have pladebeskyttelsen til at fungere...

Hvis din glasur er fremstillet til at smelte ved 1240 gr, så vil den sandsynligvis ikke blive pæn ved 1220 grader... Så skal du da i hvert fald sætte et ekstra flusmiddel til...
Har du lavet glasuren selv, eller er den færdigkøbt?

Ups, jeg kom til at tænke på, at hvis det er gamle plader, du har fået, så kan der være pletter af glasur under pladebeskyttelsen. Og det vil hænge fast i dine krukker.
Inden man påfører et nyt lag pladebeskyttelse så skal man slå alle glasurdryp af pladen. Nogle gange er det umuligt. Når man så påfører pladebeskyttelsen hen over dryppene, så kan man ikke se hvor man skal undgå at sætte tingene..

Skynd dig at blive rig, så du kan skifte dine plader til helt nye. Og kom så et godt lag pladebeskyttelse på inden du bruger dem.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 11-02-09 18:30

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 11-02-09 18:42

Hej Birgitta

Du er kommet med mange gode forslag.

Men er er ikke ikke muglighed for at der er noget glasur i bunden, da jeg kun bruger meget lidt, til feks. at "male" lidt midt på det jeg laver, jeg kan er kan bedst lide leret råt.
jeg har aldrig købt ler der ikke kan tåle 1260 g. så det det kan heller ikke være det.

men tak for dine forsøg på at hjælpe mig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-09 18:51

Jeg håber du får løst dit problem.
Jeg ved, at dråber af glasur under pladebeskyttelsen smelter helt og kan pible op gennem det beskyttende lag.
Det er muligvis det, der er sket.

--Hvis man har en produktion, så er man nødt til at skifte pladerne når de bliver FOR skadede af glasur. De kan ikke reddes ved at man lægger et lag pladevask hen over. Især ikke, hvis glasuren er relativt tyndtflydende.

Hvis det er plader, du har arvet, så skal du sikre dig, at de ikke har været brugt til lertøjsbrænding. For dråber af lertøjsglasurer er selvfølgelig endnu mere tyndtflydende ved de høje temperaturer.

---Jeg har prøvet lidt af hvert, fordi jeg har været ansat i en række år på et stort stentøjsværksted for de ældste klassetrin i folkeskolen. DER sker alting, hvis man ikke har et øje på hver finger...

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-02-09 21:33

SELV TAK NANAFLIP
HVIS JEG KAN HJÆLPE MED ANDET, SIGER DU BARE TIL.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-02-09 21:36

HVIS DET ER ET PROBLEM MED MEGET GLAMMEL GLASUR PÅ DINE PLADER, SOM BIRGITTA SKRIVER, KAN DU SLIBE PLADERNE RENE FOR GLASUR, MED EN PLANSLIBER, OG SÅ GIVE PLADEVASK OVENPÅ SLIBNINGEN.
SÅ ER DER I HVERT TILFÆLDE IKKE NOGET DER HÆNGER I.
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 12-02-09 10:17

Der er helt sikkert ikke glasur, men nu vil jeg prøve den opskrift, du skriver ½ af hver, også bland det op med vand, hvor meget vand ?
Tak

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-02-09 11:52

SÅ TYK SOM MULIG, MEN SÅ TYND AT DU KAN MALE DET PÅ.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 12-02-09 12:18

Tak for hjælpen,AG112