/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Opfølg På Adfærd...
Fra : Korsholm01
Vist : 367 gange
100 point
Dato : 10-02-09 21:26

Hej igen igen....
Sidst jeg lavede et indlæg, havde jeg nogle spørgsmål omkring vores lille feriebarns adfærd. Nu er han på besøg igen.... Jubii Dejligt med liv huset!
Denne gang har jeg forberedt mig lidt - læst i nogle af alle mine hundebøger og på nettet om adfærd. Og så har jeg prøvet at aflæse ham en lille smule. Det er utroligt hvor let de firbenede er at forstå, når man bare gider at sætte sig lidt ind i deres tankemønster og deres måde at tackle tingene på
Ville egentlig bare dele den gode oplevelse med jer andre.
Hilsen fra en der har en glad og tilfreds hund liggende på skødet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-09 21:30

Ja er det ikke bare skønt, de bliver vores bedste ven. Næsten ingen mennesker kan leve op til sådan et venskab som en hund kan.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-02-09 21:47

Korsholm01

Kunne du ikke prøve at delagtiggøre os andre i lidt af det du oplever. Netop omkring tankemønstret hos en hund er jeg sikker på, at mange kunne få meget glæde af at vide mere.

Min "guro" har skrevet et digert værk omkring hundens signaler. Hun mener bl. a at mange hunde starter med et sinal, som de så forstærker, hvis vi mennesker ikke opfatter det den udsender første gang.

Lige nu ligger min hund på sofanen her på kontoret. På ryggen, som et menneske. Den ved at jeg ikke vil forstyres lige nu og det fortæller den så mig, at det vil den heller ikke, men jeg garantere dig for, at rejser jeg mig op og går ud af rummet, springer han op og ser om jeg giver tegn til, at han må følge efter mig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-09 21:56

Ja selvfølgelig gør den det, den vil gøre alt for at gøre dig tilpas.

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 10-02-09 22:09

Nu kan man jo ikke trække alle over en kam... men kan da fortælle lidt om de små ting han gør:
Sidst fortalte jeg om at han slikker lidt på mig - dette opfatter jeg fra ham helt klart som et dæmpende signal. Hvis jeg har hævet stemmen, eller virker lidt ophidset/irriteret (ja det er hårdt at have pms) kommer han lige og giver et lille slik og skal nusses som om: bare rolig, vi klarer det hele.
Sidst fortalte jeg også om at han lægger hovedet over min hals når jeg ligger helt ned i sofaen: Nogen ser det som dominans, men han gør det i ren kæleri tror jeg. Han vil bare gerne så tæt på mig som muligt. Han krøller sig samtidig sammen og lægger og slapper af.
Når han ligger sig på ryggen i sofaen, så skal der nusses og kløes. Hvis vi ikke reagerer på det, så kommer der et dæmpet bjæf... Det der med at forstærke signaler.
Det med signalet der i høj grad forstærkes oplever jeg når han vil lege: først starter han med at komme med sit legetøj, så ligger han det ved fødderne. Hvis jeg ikke reagerer på det kommer der et lille bjæf. Så kommer der et højt bjæf. Og hvis jeg så ikke reagere på det så ``presser´´ han legetøjet ind i hånden på mig.
Bliver han rastløs/ begynder at kede sig oplever jeg at han har større tendens til at bjæffe. Tror simpelthen han gør af postbuddet af ren kedsomhed, hvis han ikke synes der sker nok. Nogle dage kommer de nemlig forbi uden nogen reaktion.
Når han bliver lækkersulten/ tigger i køkkenet sætter han sig ude ved kikseskabet. hvis vi ikke ser det, kommer der et lille bjæf, så et højere bjæf og hop op ad lågen... indtil vi kommer ud og beder ham flytte sig/komme med.
Det er bare nogle af de eksempler jeg kan... Jeg er på ingen måde ekspert (har ikke selv hund) og det jeg oplever er sikkert meget typisk for de fleste hunde/hundeejere.
Mange af tingene skærer hunde jo gerne ud i pap for os hvis vi ikke lige fatter hvad de vil i først omgang

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-02-09 22:31

Jeg ved ikke, hvilke bøger, du har læst, men det beskrevne er en typisk måde, hvorpå en hund kan opdrage sin ejer.

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 10-02-09 22:37

Han opdrager ikke mig på nogen måde Han fortæller bare hvad han gerne vil... og nej der bliver ikke givet efter for det med mindre jeg har lyst.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 10-02-09 23:37

Jeg har haft hund hele mit liv, og jeg syntes det lyder ret fornuftigt og som en super lækker hund - så nyd det i fulde drag :)

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-02-09 07:34

Korsholm01.

Du må godt passe min hund, hvis jeg skulle få brug for det

Du gider nemlig aflæse de dæmpede signaler og det er noget af det vigtigse i forholdet menneske - hund.
Ja i indnu højere gad hund og hund imellem!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-02-09 10:00

Citat
Han opdrager ikke mig på nogen måde Han fortæller bare hvad han gerne vil... og nej der bliver ikke givet efter for det med mindre jeg har lyst.

Det er da helt fint - men det ændrer ikke det faktum, at det er hundens initiativ.

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 11-02-09 10:35

Når du kender hundens adfærd og reaktionsmønstre kan du også lettere forebygge den uønskede adfærd. Det er ihvertfald min holdning til det. Jeg synes da ikke det er specielt fedt at have en hund til at stå og hoppe op ad mine hvide låger, så derfor sørger jeg for at han bliver stimuleret/beskæftiget nok til at han ikke gider. Samt træne lidt med ham så han får godbidderne som belønnning i stedet for. Så han får de gode og positive oplevelser i stedet for de negative. Det er bare min holdning til det.
Grunden til jeg har ladet ham gå så langt har udelukkende været for at aflæse ham. Han ved godt den ikke går og hvem der bestemmer.

Og ja vi passer gerne hund i alle størrelser, former og aldre. Vores feriebørn er bla. beagler, dobermann, jack russell terrier (ham jeg har på besøg nu) og border terrier. Så vi er vant til lidt af hvert

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-02-09 10:44

Citat
Når du kender hundens adfærd og reaktionsmønstre kan du også lettere forebygge den uønskede adfærd. Det er ihvertfald min holdning til det. Jeg synes da ikke det er specielt fedt at have en hund til at stå og hoppe op ad mine hvide låger, så derfor sørger jeg for at han bliver stimuleret/beskæftiget nok til at han ikke gider. Samt træne lidt med ham så han får godbidderne som belønnning i stedet for. Så han får de gode og positive oplevelser i stedet for de negative.

Ja, se så !!!
Nu er du inde på det helt rigtige, men det var ikke det, jeg læste i dine første indlæg.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-02-09 10:54

Tak jeg syntes vi har fået en superfin dialog igang lige i den retning jeg gerne ville. For alt for mange hunde ejere glemmer desværre, at lære at læse hundens signaler.

Og i min verden er det bedre at forebygge end at helbrede.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-02-09 11:01

[CITAT]For alt for mange hunde ejere glemmer desværre, at lære at læse hundens signaler./CITAT]
Det er der slet ingen tvivl om, at sådan er det ofte.

Men lige så vigtigt: Mange er slet ikke er klar over, hvilke signaler DE sender til hunden (ikke at forglemme)

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 11-02-09 16:07

Det er rigtigt man skal tænke over hvilke signaler der sendes til hunden, det kan have katastrofale følger for hunden.
SHV

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-02-09 17:42

Til sandhedsvidnet.

Mon vi tænker helt på det samme ? Ikke med den tråd om den stående hund i tankerne, som du også deltog i under jagt.........

FOR DET ER IKKE EL- SIGNALER der tales om her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 11-02-09 18:19

Når du kender hundens adfærd og reaktionsmønstre kan du også lettere forebygge den uønskede adfærd.
Det er rigtig det du skriver korsholm01, men det er noget svære med mennesker
SHV

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 11-02-09 18:37

Ang. de signaler der sendes fra mennesker, mener jeg det er vigtigt at vise for hunden hvem der er lederen. Vise hunden at her er en leder, der er værd at følge (sjove oplevelser, grænser mv.) . Jeg har 7-9-13 ALDRIG haft problemer med nogen af de hunde vi har haft på besøg. Men her hos os er der også klare grænser og ingen tvivl om hvem der bestemmer Nu er jeg af natur et meget roligt menneske, der ikke slækker på mine grænser - uanset hvor søde store hundeøjne ser ud.

SHV: Nej mennesker er straks mere komplekse...

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 11-02-09 19:12

SHV: Nej mennesker er straks mere komplekse...
Ja, hvis ikke det var tilfældet, var der sikkert mere frede i verden
SHV

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 23:32

Jeg har haft 3 schæferhunde alle hanner og alle velopdragne. Jeg er leder i den sammenhæng, ingen tvivl om det. Men jeg har lært det på kurser.
Og der skulle være kørekort for alle som skulle have en hund. Også små hunde skal opdrages

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 12-02-09 16:24

Og der skulle være kørekort for alle som skulle have en hund. Også små hunde skal opdrages
Jeg er enig med dig granner01
SHV

Kommentar
Fra : binky

Dato : 13-02-09 18:18

Jeg har haft velfungerende hunde gennem 20 år, så jeg vil betakke mig for at skulle til eksamen. Jeg har med en af hundene gået til DCH kursus, men da jeg holder på, at hunde også skal bevare deres personlighed, var jeg nødt til at stoppe. Mine hunde har altid været med i familien, og har aldrig været til gene for nogen. Jeg vil bemærke, at det ikke har været muskelhunde (kamphunde), som jeg er stor modstander af.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-09 11:19

binky

Hvis du har haft velfungerende hunde i så mange år, så er et hundekørekort vel kun en formsag for dig.
Jeg forstår ikke rigtigt din bemærkning vedr. hundetræning i DcH, men det kan jo være nogle år siden. Tingene/metoderne i DcH har ændret sig meget de sidste år. Den stringente lederskabstræning er heldigvis forsvundet i de fleste lokalforeninger.
At du er modstander af muskelhunde forstår jeg slet ikke. Det er ikke hundene, der er noget i vejen med, men ejerne (som diskuteret så mange gange før her), og her ville et kørekort måske kunne afhjælpe de håbløse opdragelsesmetoder, som visse hundeejere benytter sig af.
Problemet med kørekortet er, som jeg ser det, at det skal være et eller andet embedsmandsvælde, der skal administrere det, og så er det vel ligemeget.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-02-09 11:33

Egentligt er det med hundekørekort eller hvad vi skal kalde det slet ikke så svært. Det kan administreres af enten Dansk Hunde register, som alle jo skal være medlem af, men som alle bestemt ikke er, hvorfor det kunne animere myndighederne til, at få systemet til at fungere, så det ikke kun er de lovlydige, som må have besværet!!

Det kunne også administreres af DKK på den måde, at alle special klubberne måtte kunne indberette, hvis en person har deltaget i et dressurkursus og evt. bestået en mindre prøve.

Det er nemlig som det også skrives ikke hundene, der skal bestå en prøve, men hunde ejerne. Hunde kørekortet skal gælde for alle hunde typer.

Bent Ballegaard.