/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
klubværelser i erhverv/bolig
Fra : klemme2006
Vist : 1330 gange
200 point
Dato : 10-02-09 17:59

Vi bor i et hus med blandet erhverv og bolig (lokalplan). Nu vil vi flytte privaten til en anden ejendom, men beholde kontoret, hvor det er. Så er det vi tænker på at leje boligdelen ud som værelser, men jeg kan ikke finde lovgivning og skatteregler om denne konstruktion.

Er der nogen derude med gode kilder til problematikken?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-09 18:23

Først skal du spørge kommunen om du kan få tilladelse til det.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-02-09 18:45

Jeg skal nok spørge, men jeg i forbindelse med kommunen spørger jeg helst kun om hvad, jeg ved i forvejen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-09 19:50

Hvis kommunen ikke ved noget og de så opdager det, så kan du få en sag på halsen og det er det du skal undgå.
Du skal bare sige til kommunen at du fraflytter og at du vil leje ud selv, om det er ok? Det kan være de skal kikke på lokalplanen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-09 20:43

Hvis du ejer huset, så kan jeg ikke se noget problem i at du udlejer en del af det til beboelse.

Det er en helt anden sag, hvis det er en lejebolig, så kan du ikke gøre det.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-02-09 20:53

Hej Ans

Problemet er om der gælder samme opsigelsesregler, som hvis jeg udlejede værelser i min bolig mht opsigelse osv. Jeg er jo ikke interesseret i at få en uopsigelig lejer. Både fordi, det vil forhindre mig i at sælge ejendommen, og fordi, det ikke er rart at have kontor op og ned af nogen, der ikke overholder godt naboskab.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-09 21:33

Du kan lave en begrænset lejekontrakt, så du evt. lejer ud for 1 eller 2 år ad gangen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-09 22:01

Så laver du et tidsbegrænset lejemål, som ikke overstiger 2 år.

I lejekontrakten kan du også skrive at opsigelse kan ske med xxxxxx antal måneders varsel.

Lejekontrakten kan du hente her

http://www.social.dk/ministeriets_omraader/Privat%20udlejning/Lejekontrakt.html

Til højre kan du selv vælge i hvilket format du vil have den.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-02-09 09:39

Hvis det er en såkaldt hånværkergrund med både erhverv og bolig, så skal der formentlig i følge servitutterne drives erhverv fra grunden, og det har du jo ikke noget problem med. Hvis du lejer ud er der jo stadig erhverv og bolig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-02-09 10:44

Du skal også huske, at der skal være adgang til køkken og toilet/bad.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-02-09 12:18

Hvorfor ikke leje hele boligdelen ud som lejlighed, med køkken, bad og det hele. Hvis jeg har mulighed for det, når vi begge bliver pensionister, vil jeg leje hele erhvervsdelen ud og lo bo i mit parcelhus ved siden af. (2 bygninger på erhvervs/håndværkergrund)

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-02-09 13:04

Tak for forslag hidtil. Jeg foretrækker at leje ud som værelser. Dels er det sværere at opsige en lejlighed end et værelse, tidsbegrænset leje er jo kun en mulighed i to år. Dels mener jeg at det er nemmere for beboere i værelser at jeg kommer i kontoret og værkstedett, end det er for en der bor i huset "alene". Men, kj, hvor har du dine oplysninger fra? Det er jo det samme jeg vil gøre, bare omvendt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-02-09 13:28

Fra mig selv. Jeg bor stadig i mit parcelhus på grunden, men har allerede lejet halvdelen af vores erhvervsbygning ud.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-02-09 09:56

Jeg tror spørgsmålet kan koges ned til: Kan jeg udleje værelser i en ejendom jeg driver erhverv fra på samme betingelser som hvis jeg boede i ejendommen?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-09 10:54

Der er forskel på at leje værelser ud, når du ikke selv bebor ejendommen.

Citat
Klubværelser:
Ved klubværelser er det almindeligt, at flere beboere deler køkken, bad, toilet m.v. Sørg for, at der er klare aftaler om brugen af de forskellige faciliteter og om rengøring m.v.

Huslejen beregnes normalt efter reglerne om privat udlejning.
Uenighed om huslejen kan indbringes for huslejenævnet.

Opsigelse:
Opsigelsesvarslet fra udlejers side er 1 år
Opsigelsesvarslet fra lejers side er 3 mdr.
[citat]

Forskellen på at leje et værelse og et klubværelse er, om udlejer selv bor i den samme bolig.

http://www.llo.dk/sw257.asp

Citat
Klubværelser
Forskellen på et klubværelse og et privat værelse er, at du i et klubværelse ikke bor sammen med udlejeren. Køkken, toilet, bad og andre ting, som er med i lejen, deler du med andre lejere. Bor du i et klubværelse, kan du kun opsiges i helt særlige tilfælde. Der gælder næsten de samme regler som for lejligheder, og det betyder groft sagt, at hvis du betaler din husleje, kan du ikke opsiges.

http://www.kk.dk/Borger/BoligOgByggeri/Boligraadgivning/Boligguide%20for%20unge.aspx

Citat
Dels mener jeg at det er nemmere for beboere i værelser at jeg kommer i kontoret og værkstedett,

Skal du i det "udlejede" for at komme til kontor og værksted ??

Den "nye" privatbolig, ligger den på samme grund eller skal du flytte til en ny adresse?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-02-09 14:38

Du kan bare udleje værelserne, men sørg for at lave en lejekontrakt (de kan hentes på nettet).
Lav et ordensreglement som gælder for værelserne i ejendommen. Dette skal stå i lejekontrakten og så skriver lejeren under på at overholde disse.
Hvis ikke, så 1 eller 2 skriftlige advarelser og efterfølgende en ophævelse af lejemålet.
Jeg har selv brugt det i en ejendom med 12 værelser, hvor jeg fik smidt en umulig lejer ud på den konto. Gør evt. også lejer opmærksom på evt. støjgener fra dit erhverv m.m.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 12-02-09 18:28

Tak for svaret ans. Og tak til jer andre. At LLOog Københavns Kommune så ikke er enige om reglerne for opsigelse må jeg så granske videre i.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 19:16

Selv tak, men hvis du vil være sikker i din sag, så spørg kommunen.

Citat
At LLOog Københavns Kommune så ikke er enige om reglerne for opsigelse må jeg så granske videre i.

Jeg tror nu de er enige, som udlejer kan du kun opsige en lejer med 1 års varsel (klubværelser), medmindre der er misligholdelse af lejemålet (bl.a. manglende husleje).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 19:18

Bruger du ikke en revisor til dine regnskaber i forbindelse med dit erhverv .... han/hun vil sikkert kunne svare dig på spørgsmålet.