/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udstødningsresonans i regnvejr
Fra : rocoolsen
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 10-02-09 15:22

Hej, jeg kørte forleden i kraftigt regnvejr, og pludselig lød det som om udstødningen blev utæt i midten på min Toyota fra 88, men så sagde min dreng" far det lød lige som da vi kørte hjem fra Sverige i Bmw,en" Og ja, da kørte vi også i kraftigt regnvejr og jeg mente at det var flangen der var utæt, men lyden stoppede kort efter.

Logisk forklaring søges af: Mek i 20 år, nu Tekniker

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 10-02-09 16:15

Det er ikke så mærkeligt at bilen får en anden lyd i regnvejr eller tåget vejr: Udstødningens egenresonans er tilpasset til motoren. Man har simpelthen sat en "orgelpibe" på, med en passende tone. "Orgelpiben" hjælper faktisk motoren ved at lave et delvist vaccum, lige på rette tid i udstødningstakten, så noget mere af udstødningsgassen bliver suget ud = mere plads til ny luft/benzinblanding = mere kraft. Af samme årsag vil en motor normalt få lidt FÆRRE hestekrafter, hvis man fjerner "udstødningen" (potterne). Der kan selvfølgelig være andre mekaniske faktorer der spiller ind (modstand i katalysator, at der er lagt større vægt på lyddæmpning end "sug" til motoren osv.), så dette er ikke nødvendigvis altid hele sandheden.

Når luften i indsugningen indeholder meget vanddamp (stor relativ fugtighed) ændrer det lidt på luftens massefylde, og også på udstødningens massefylde. Det betyder noget for motorens effekt. Men det betyder også noget for resonansfrekvensen af udstødningssystemet. Ligesom dine stemmelæber svinger anderledes (Anders And-stemme) hvis du har indåndet helium, med meget lav massefylde, end de gør i almindelig luft. Temperaturen af indsugningsluften betyder også noget: (Kold luft er tungere end varm luft, så en cylinderfuld kold luft indeholder mere ilt end en cylinderfuld kold luft. Og desuden kan varm luft indeholde væsenligt mere vanddamp end kold luft, altså når begge dele har fx 50% relativ fugtighed).

Hvad alle disse faktorer betyder for en bil og dens effekt og lyd, er nok svært at sige noget generelt om. Men både jeg og en kollega er da enige om at lige vores biler både lyder og kører bedst i regnvejr

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 10-02-09 16:19

Så er der selvfølgelig også den mulighed at der slipper vand i dråbeform forbi luftfilteret, og med ind i cylinderne. Der vil det jo fordampe og give et ekstra "skud" til effekten, foruden ændre på udstødningens mængde/massefylde/temperatur. Vandinjektion i motorer er da vist noget der har været forsøgt lidt med i tidens løb....

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 10-02-09 16:22

Ups! -Der skulle naturligvis have stået:

.....så en cylinderfuld kold luft indeholder mere ilt end en cylinderfuld VARM luft.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-09 17:18

Jeg ved godt at resonans frekvensen afhænger af massefylden,
og at udstødningsrøret er tilpasset.

Det der undrer mig er at en smule mere vanddamp kan ændre forholdende så drastisk.
Vi taler jo om den varme udstødnings luft efter forbrændings processen...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-09 18:04

Ikke helt relevant, men kon alligevel til at tænke på den gamle Chuck Berry rocksang Maybelline, hvor vi får at vide at bilen kører stærkere og ændrer lyd i regnvejr:

Berry / Fratto / Freed - Arc Music Corp. - BMI

Oh, Maybelline, why can't you be true? Oh, Maybelline, why can't you be true?
You done started back doing the things you used to do,

As I was motivatin' over the hill, I saw Maybelline in a Coup de Ville,
Cadillac rollin' on the open road, nothin' outrun my V8 Ford,
Cadillac doin' 'bout 95, bumper to bumper, rollin' side by side,

Maybelline, why can't you be true? Whoa Maybelline, why can't you be true?
You done started back doing the things you used to do,

Cadillac pulled up ahead of the Ford, Ford got hot and wouldn't do no more,
Done got cloudy and it started to rain, I tooted my horn til I passed the lane,
Rain water blowin' all under my hood, I knew that I was doin' my motor good,

Maybelline, why can't you be true? Whoa Maybelline, why can't you be true?
You done started back doin' the things you used to do,

{Dave - Solo - 3 verses}

The motor cooled down, the heat went down,
And that's when I heard the highway sound,
Cadillac sittin' like a ton of lead, 110 a half a mile ahead,
Cadillac lookin like it's sittin' in steel, and I called Maybelline at the top of the hill,

Maybelline, why can't you be true? Whoa Maybelline, why can't you be true?
You done start back doing the things you used to do.

{Dave - Solo to fade}

Så det er ikke nyt

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 10-02-09 21:22

Tjae, nogle få procent fra eller til i massefylde/resonansfrekvens kan vel sagtens gøre en hørbar forskel. Forskellen fra et A (kammertonen) på et klaver til den næste tangent er ca. 5,5 %. Og langt, langt mindre end det er jo tydeligt hørbart.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 11-02-09 16:33

Har selv en bil med NOS/vandindsprøjtning så jeg ved hvor stor betydning vanddamp
har for fyldningen, var dog ikke klar at lyden blev højere i regnvejr, men det må være svingningerne der høres lettere med større luftfugtighed.
Den lydforandring jeg har oplevet har været af ca 15 sek, varighed og lydforøgelse på 50% inde i bilen.
Har tænkt på om det var vandet der sprøjtede op i bunden, men tror Rubion er inde på noget med suget i udstødningen da det er store mængder vand der bliver smidt bagud når man kører igennem en stor vandpyt.
Tror jeg hiver vandslangen frem når vejret tillader det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-09 16:55

Jeg tror også det snarere er noget ydre mekanisk, vådt ophæng osv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-09 17:11

Og når jeg ikke tror på at det skyldes ændringer i ressonanse frekvensen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_resonance#Open

Hvor meget vil mon lydhastigheden have ændret sig i den varme udstødning med lidt vanddamp?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 11-02-09 18:52

Har efter de udmærkede indlæg, fået den tanke at det måske er, at når vandet rammer den varme
udstødning skaber det resonans op gennem kardantunnellen.

Afprøves snarest når Vorherre tillader.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-09 18:58

Det lyder i hvert fald mere sandsynligt end ændringer i egenfrekvens...

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-09 22:17

Det kunne være sjovt at prøve om man kan høre nogen forskel hvis man bruger en vandforstøver foran luftindsugningen på en motor der kører med stabilt omdrejningstal, måske bare i tomgang. På den måde kunne man da se om der er en effekt som IKKE har noget at gøre med vand der slår op på den varme udstødning osv. (selvom det ene jo ikke udelukker det andet).

Ifølge lidt gennemskimmet litteratur har luftfugtigheden meget lille indflydelse på lydens hastighed i luft (og dermed resonansfrekvensen i et udstødningssystem). Men temperaturen har stor indflydelse. Og netop vand i luftfilteret vil jo have en kølende effekt på indsugningsluften pga. fordampning.

Jeg er ved at hælde til den hypotese at ændringen i lyden primært skyldes forøget motoreffekt i regnvejr. -Som igen skyldes den øgede totale luftmængde pr. cylinderslag pga afkølingen af indsugningsluften i det våde luftfilter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-09 22:40

Jeg er glad for du har forladt din første teori og nu siger:
>luftfugtigheden har meget lille indflydelse på lydens hastighed i luft

Om det er den lavere temperatur og dermed bedre fyldning,
er jeg lidt mindre skeptisk overfor...

Men jeg tror fortsat mere på at det noget ydre, mekanisk,
vådt ophæng, mindre friktion og øget (våd) masse af udstødnings systemet?

Og endelig så hører vi bedre i våd luft, bare tænk på tåge alarmerne...

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-02-09 15:50

Tror jeg har løst problemet. Vand på udstødning gav en anelse mere lyd, men masser af damp.
Forstøvet vand i indsugning kunne høres tydeligt inde i bilen.
Større sug i udstødning (lille hul og trykluft) gav lille forskel.

Tak herfra.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-02-09 16:07

Lavede du en trykluft-vacuum-ejektor med trykluft og sugede udstødningen ud. Lyder som et sjovt garageforsøg. Var det med eller uden lydpotte? Hvordan gjorde du det?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-02-09 19:09

Ganske simpelt, borede et 6mm hul i enderøret 20 cm før afgang og stak en luftpistol ind og blæste med 12 ato. bagud.
Da lyddæmperen jo bremser luftens hastighed er det klart at jeg får en reaktion. Motorgang blev også lidt urolig.

Dette er kun foretaget på min Corolla fra 88, da konen nok ville blive lidt mopset hvis jeg borede huller i hendes "bimmer"

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-02-09 19:38

OK, så havde du gjort fuldstændigt som jeg regnede med.

Tror du konen nogensinde opdager sådan et lille bitte hul i udstødningen?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-02-09 19:49

Hun er mistænksom hvergang jeg skifter olie. På den gamle 325i havde jeg sat lattergas på, men havde glemt at slå aktivatoren fra en dag. Så hvilket chok da hun trådte speederen i bund inde i byen. Den slog med røven og bragede kraftigt i udstødningen.(det var kun til sjov når jeg kørte med drengene)

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-02-09 19:50

Godkendelse af svar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-02-09 20:22

Tak for svaret rubion.