/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvad gemmer sig i mit gulv
Fra : stumbi
Vist : 1470 gange
200 point
Dato : 10-02-09 14:39

Hej

Gad vide om nogen ud fra disse sparsomme oplysninger kan komme med et bud på dette spørgsmål.

Vore hus er fra 1937, det er en hulmurs villa, der er fuld kælder under. I stueetagen har vi tænkt os at skifte gulvet. Der er pt plankegulv af fyr tror jeg det er. Men men når vi nu river disse planker op hvad mon så der gemmer sig under. Der er ikke gjort noget ved gulvene siden det blev bygget. Hvad brugte man den gang, og hvad mon der skal til for at få det op på nutidig standard(isoleringsmæssigt). Det er planen at lægge vandbaseret gulvvarme i.

Venter spændt på jeres bud, altid kvalificerede bud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-09 14:41

Der er sikkert blot JORD under......

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-09 14:55

Der kan være så meget mærkeligt, jord tror jeg nu du skasl under kældergulvet for at finde.

Men et bud der vist er ret almindeligt, et lerindskud mellem etagerne, dæmper lyd ret godt, isolerer ret dårligt. Jeg havde i mit gamle hus (1910) spagnum som indskud, har også hørt om gamle aviser, så der er nok ikke andet at gøre end at fjerne et gulvbræt og selv se. I skal jo alligevel isolere i forbindelse med gulvvarmen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-09 14:56

Ikke Jord men tomt Luft.

Vi taler jo om rummet under gulvet i stuetagen,
med fuld kælder ingen jord her...

Og sikkert heller ingen isolering.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-09 14:57

Der kan være et lerlag, - det blev brugt som brandsikring.
Og der kan også være tørvesmuld, - det brugtes som isolering.
Og du kan også risikere at der intet er imellem gulv/loft. Så er det jo nemt at efterisolere med nudags isolering.
Allerførst hent "Den lille lune" her, og download den som pdf.. Den er der god inspiration i.

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-09 15:19

Næææææ

Jeg havde ikke lige observeret den med kælder

Så det eneste du finder er nok strøer og loftet i kælderen....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-09 17:31

hvis du vil bruge aluprofiler til at lægge varmeslanger i direkte under trægulvet skal du være opmærksom på, at det giver en dårlig varmefordeling og du kan meget tydeligt mærke hvor varmeslangerne ligger. det bedste resultat får du med betongulv. der er dog væsentligt mee besværligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-09 17:46

Du kan jo være heldig at den forrige ejer har gemt noget under gulvbrædderne, en skjult skat:
Gamle plovmænd og også mønter der måske i dag er en formue værd...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-09 18:03

Gætter på at der er et trægjælkelag, oh forskallingsbrædder på undersiden . Herunder rør og puds, som er loftet i kælderen.

En del høvlspåner i mellemrummet. Det var jo lettere end at bære dem ud.

I et enfamiliehus er der næåppe indskud i kælderdækket, fordi lyddæmpning mod kælder ikke var vigtigt.

Kommentar
Fra : gibler

Dato : 25-02-09 20:06

Nedefra og op :
Pudset loft i kælder
luft
løse indskudsbrædder
Indskudsler 3 til 8 cm
lidt luft
Gulvbrædder
Proces: Op med gulvbrædderne og ud med indskudsleret. Væk med indskudsbrædderne. Ligger løst.
Væk med listerne som indskudsbrædderne lå på.
Støvsug det sidste indskudsler væk. Fyld op med rockwool ( 15 - 20 cm). Læg nyt gulv. Gulvvarme er kun rigtig godt i et betongulv, så overvej nøje om du vil have gulvvarme i et trægulv: Dårlig varmefordeling i aluprofilerne.

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 27-04-09 12:44

Hejsa, har du overvejet at løsne lidt af loftbeklædningen i kælderen? Det er måske den nemmeste (= mindst indgribende) måde at få afsløret dækket på. Og - jeg tror heller ikke at der er nævneværdig isolering - måske lidt strøer.