/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lov om video?
Fra : snoopy_2
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 09-02-09 19:58

Hej (:
har et problem her, som jeg helst ikke vil komme nærmere ind på, men er der nogen der ved hvad loven siger om at fremvise en video, hvor der optræder en, som tydligt har sagt nej til at videoen må vises til andre, og tilmed har bedt om at få den slettet?

- tak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-02-09 20:31

Citat
som jeg helst ikke vil komme nærmere ind på

Er det noget snavs vi skal gætte og til.

Er det nogen som skal hænges ud på youtupe så er det ulovlig

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-02-09 20:36

Det handler om privatlivets fred, her uddrag af straffeloven

Citat
§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,

2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.

Stk. 2. Begås det i stk. 1, nr. 1, nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder, eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig tilfælde, hvor forholdet er begået under sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller indebærer en særlig risiko herfor.

§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.

Taget herfra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2135

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-02-09 20:39

Glemte denne
Citat
§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-02-09 22:02

Det kommer meget an på sagen og de mulige konsekvenser.

Hvis politiet skulle indblandes hver gang der blev lagt en video af fulde teenagers på Youtube kunne de ikke lave andet, så du må gøre op med dig selv, om sagen er alvorlig nok til at involvee politiet i det, og så skal de nok fortælle dig om reglerne på området.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-09 22:15

Og hvis det er en video af en person som ikke vil have videoen ud, hvorfor fanden skal du så lægge den på nettet. Er du sådan en idiot? En rigtig ven kan man bestemt ikke kalde dig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-02-09 00:58

Så så så granner ..........

Citat
Er du sådan en idiot? En rigtig ven kan man bestemt ikke kalde dig.

det kunne jo være det var snoopy selv der var på videoen, og at hun havde udtrykt ønske om at den blev slettet, og i alt fald ikke vist til andre.

<bentjuul> har med loven i hånd besvaret spørgsmålet - det er IKKE lovligt at fremvise en sådan video, og kan straffes med fængsel.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-02-09 01:18

Jeg synes at du lige skal vise et klip.. så er det nemmere at vurdere...

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 10-02-09 16:26

Citat
Det kommer meget an på sagen og de mulige konsekvenser.

Hvis politiet skulle indblandes hver gang der blev lagt en video af fulde teenagers på Youtube kunne de ikke lave andet, så du må gøre op med dig selv, om sagen er alvorlig nok til at involvee politiet i det, og så skal de nok fortælle dig om reglerne på området.

Det er en misforstået opfattelse at tro politiet skal inddrages i den slags. Der ville være tale om et civilt søgsmål, og dermed en sag mellem den registrerede (altså den som filmes) og den person som videregiver denne data til tredjemand.

Det er helt korrekt med henvisningen til straffeloven, men langt hen ad vejen er der tale om persondatarettens bestemmelser, som klart siger at man ikke må videregive data til tredjemand uden den registreredes samtykke, jf. Persondatalovens kap 4

Yderligere kan der henvises til ophavsretsloven, som beskytter på den måde, at man altid har ophavsret på "sit eget billede", og derfor ikke må offentliggøres af tredjepart uden samtykke fra ophavsmanden.

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 10-02-09 16:40

Kan tilføje at disse ting kun er gældende når noget er gjort "tilgængeligt for almenheden", det vil sige at der ikke er nogen overtrædelse i ophavsretlig forstand, hvis den blot vises til venner.

Efter persondataloven har man ret til at få slettet data (også video) mens at den 'dataansvarlige' har pligt til at fjerne det.

På jordnært dansk, betyder det at du har loven på din side, men at du får utrolig svært ved at gøre noget ved det, da du stort set ikke kan bevise vidergivelsen, eller for den sags skyld besiddelsen (da personen kan have flere kopier).

Kort sagt, er det nærmest umuligt at gøre noget ved, med mindre det er 'offentliggjort'.