/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Trådløst netværk på Asus EEE
Fra : Maria...
Vist : 521 gange
200 point
Dato : 09-02-09 15:51

Jeg har problemer med at komme på mit trådløse netværk på min Asus EEE.
Jeg har et krypteret netværk, men efter jeg indtaster kryteringskoden viser den 'pending' og der sker ikke mere. På netværk som ikke er krypterede, er der ingen problemer og jeg kan logge på med det samme. Min anden pc, som kører med windows, har ingen problemer med at logge på det krypterede netværk.

Er der nogen der har en idé om hvad jeg skal gøre for at komme på nettet?

Derudover går jeg på Københavns Universitet, og kunne ligeledes godt tænke mig at komme på deres trådløse netværk 'eduroam', så hvis der er nogen der også kan hjælpe med det, ville det være virkelig godt! :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 16:37

Du skal måske lige vælge samme krypteringstype som routeren er sat til.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 17:29

Dette kan drille flere gange omkring krypterede netværk.

Det kommer lidt an på hvilken type man bruger.
Normalæt ville man vælge en WPA-Personal - da højere kryptering såsom WPA2 mm kan drille alvorligt på Linux.
Hvis det WEP kryptering - Kan det være du skal indtaste HEX-tallene manuelt (13 eller 26 tegn fra 1-9-a-g = 16talssystemet)
Hvis det er WPA-personal - kan det hjælpe at evt selv vælge krypteringsmetode ( TKIP eller AES) manuelt, Hvis det er højere kryptering - så kan det drille endnu mere !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 18:24

Hex som også benyttes i web 64 / 128
Skal v123456789abcdef

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 18:25

Skal være disse tegn 123456789abcdef

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 18:36

Hov ja det er rigtigt .
og alligevel ikke. HEX talsystemet er også kaldet 16tal systemet.
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c d e f

Så begge svar var reelt forkerte når nu vi lige skal være helt ordkorrekte. hehehe Damn det er sgu godt man kan se hinandens fejl - så bliver man ikke så pinlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 18:41

Fejl er til for at blive rettet...................... og her er så lige et " 0 "

Maria - du skal lige ind i routeren og kigge efter hvilken type kryptering der er brugt.

For Asus skal bruge den samme type.

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 09-02-09 21:56

Haha, godt I hygger jer :) Jeg har selvfølgelig prøvet at angive både WEP og WPA som mulig krypteringstype når jeg prøver at logge på, og den ene af dem godtager den også - det er så bare herefter den pender. Men her til aften er jeg mirakuløst nok kommet på uden at have gjort andet end jeg plejer - det er meget mærkeligt! (Men skønt, idet det heller ikke er helt nemt at komme ind at kigge i min router herfra) Poster igen, hvis den hopper af senere.

Er der nogen der tør kaste sig ud i kampen om eduroam?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 22:29

Næ tak - det er jo hele netværket på undervisningsstederne.

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 10-02-09 11:59

Jeps, men it-supporterne på stedet vil ikke røre linux med en ildtang, så tænkte der måske var noget hjælp at hente her... :s

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 12:04

Ok - du vil altså bare koble dig på "eduroam"

Så har du sikkert fået en krypteringsnøgle og den krypteringstype der bruges.

Men jeg kører Linux trådløst og ved ikke om det er det samme på din comp.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 12:06

Jamen Det kan nu sagtens lade sig gøre - Men du er nødt til at få oplyst de koder mm du skal have for at kunne logge på - således at du selv har en chance for at kunne bruge nettet - hvis ikke de vil supportere det - jame nså må de da aflevere de oplysninger du skal bruge for at kunne logge på det.

Jeg bor på Møn og kan derfor af gode grunde ikke se hvilken slags kryptering eduram kører med - Eller om der er proxyport og lign (hvilket jeg kan forestille mig der er )

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 10-02-09 15:16

De der havde windows eller mac fik et lille program installeret, men jeg fik at vide, at de ikke havde det til linux. Skulle bare undre mig, nu det er alle fakulteterne der kører med eduroam (som ikke bare er nettets navn http://www.eduroam.org/ ). Hvad er det I siger jeg skal have fat i fra min support på KU?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 15:36

Det lille program som er windowsbaseret kan godt køre i Linux hvis der installeres noget som hedder "wine" - men om det findes til din Linux ved jeg ikke.
I programmet ubuntu / linux har jeg kørt med windowsprogrammer.

FAQ:
Citat
I am a student/a researcher/a professor, can I use eduroam?
As an end-user you will only be able to use eduroam if your institution provides electronic identity (e.g. account for network access). In that case you will need to contact your administrator and ask for an account.
You (or your network administrator) will have to configure your computer to enable eduroam access.

Så ja - IT-administrator på dit uddannelsessted skal configurere din comp.

Måske mangeler denne IT-mand at følge med tiden.................

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 15:36

Hmmm - Så vidt som jeg kan se - Er det grundet validering imod radius server - som også understøttes af linux - så reelt skal du have dine oplysniger omkrng netværksnavn - bruger navn og hvad der ellers mangler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 15:42

Nåe nej - jeg ser lige på mit citat at man også selv kan indstille comp.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 15:45

Hey Eyvind.
Bare for at være sikker - Tror ikke på et program gennem Wine - kan overtage netværksindstillinger - fordi det kører i WINE - Der ligger jo flere lag - hvor WINE kun er baseret i øverste - Det ejer ikke netkortet og kan derfor ikke valideres den vej igennem - det nægter jeg at tro på kan lade sig gøre eftersom det skal modtage DHCP-adresse og overskrive de nuværende i Linux Operativ systemet Så Nej kan ikke lade sig gøre igennem WINE ( jeg har ihvertfald ikke hørt om det ) og give Operativ systemet IP DNS gateway overstyring.

Men til gengæld kan de fleste GUI til trådløse netværk også understøtte RADIUS serveren - som giver adgang baseret på en brugerkonto - som man også sagtens kan indtaste i GUI for netkortet

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 10-02-09 15:51

At man selv kan installere/configuere? Ville jo være lækkert. Jeg kender brugernavn og password, det er noget vi får udleveret i starten af studiet, og som jeg ved de andre skulle bruge, men netværksnavnet...?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 15:58

Det kunne f.eks være noget info omkrikng hvilken server den skal pege imod - eller lign ???
Det ville nu være extremt rart at vide sådanne ting

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 19:34

Maria... > husk nu > ikke noget brugernavn/ password her på kandu.
Alle kan følge med.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 22:31

Ja husk lige som Eyvind skriver Så hvis vi fremover siger dit brugernavn er maria og koden 1234 - Så skulle der ikke være nogle ting der kan misforståes af andre eller misbruges.

Men reelt burde din IT-afdeling stramme sig noget op og kom ind i kampen. De kan ikke overleve resten af livet ved at blive ved med at satse på KUN at supportere Windåse.

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 11-02-09 21:08

Nej, jeg er altså godt klar over jeg ikke skal lægge følsomme oplysninger ud på nettet til offentlig skue - tak ellers. Jeg gør bare opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at hive fat i min it-support for det. Vil meget gerne give info om 'hvilken server den skal pege imod' - hvis du liige vil fortælle hvordan jeg finder ud af det? Ved jo ikke hvilken slag info I skal bruge...

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-02-09 07:53

Det er en radiusserver - der er et sted på skolen netværk og indeholder din kode mm.

Det er garanteret noget IT-afdelingen har forprogrammeret på de windowsmaskiner hvor de installerer dette - MEN det er fra dem du skal vide dette

Kommentar
Fra : Maria...

Dato : 14-02-09 17:17

Okay, så når jeg nu skriver en mail til min it-support, skriver jeg "Hej it-support, Hvilken server peger (hvad?) imod?"

Sætter pris på jeres hjælp :)