/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
SF' øko. papir.
Fra : Inalarsen
Vist : 403 gange
80 point
Dato : 09-02-09 10:35

Hej igen, her er SFU' økonomiske papir ifb. med vores skattekampagne. Her kan I-som er interesserede- læse hvad vi har af fornuftige ideer til et bedre samfund.

ps. vi er åbne for konstruktiv kritik - især kritik som vi kan bruge til at gøre tingene bedre og anderledes.

SFU’S ØKONOMISKE PAPIR
En ny kurs til en ny tid

0.0 Indledning
Når vi vælger politisk at beskæftige os med samfundets økonomi, gør vi det, fordi økonomi er vigtigt. Økonomien er samfundets fundament, derfor betyder økonomien noget for os alle. En sund samfundsøkonomi og et samfund i vækst og fremgang er en forudsætning for høje lønninger, ordentlige leveforhold for landes befolkninger.
Flere penge gør os ikke nødvendigvis lykkelige, men de giver os en lang række muligheder. Mangler vi som mennesker penge begrænses vores muligheder for udfoldelse. En sådan mangel på penge begrænser dermed menneskers frihed og øger utrygheden og ufriheden i hverdagen.
Det følgende økonomiske papir har som sit overordnede formål, at sikre almindelige arbejdende danskere flere penge, mere tryghed og mere frihed. Kun herigennem kan vi skabe et samfund hvor det enkelte menneskes adgang til en tryg og sikker tilværelse ikke begrænses af deres sociale baggrund eller størrelsen på deres pengepung. Vi ønsker et lige samfund, hvor frie mennesker i et demokratisk fællesskab bestemmer over deres egen hverdag. Det svære må vi også anerkende.
Men dagens Danmark ligger langt fra vores vision. Uligheden er vokset de seneste tre årtier. Den offentlige sektor forfalder selvom væksten har buldret løs i femten år. Imens er et parallelt privat velfærdssamfund opstået. Selvom vi er et rigt samfund, er både rigdommen og byrderne ulige fordelt. Nu står vi med krisetider for døren. Det er tid til en ny økonomisk kurs og et opgør med den nyliberale tendens. Med dette papir udstikker SFU retningen for det næste årtis økonomiske politik.
Vi anerkender også at disse visioner ikke deles af alle. De rige og magtfulde i vores samfund, ønsker ikke tryghed og lighed. Deres ønsker om øget profit står i direkte modstrid med vores visioner om lighed og frihed. Fordi deres profit sikres på bekostning af almindelige menneskers hårde slid og fordi de kan presse utrygge og ufrie mennesker til at arbejde hårdere og længere.

1.0 Skat og omfordeling
Et af de væsentligste områder, hvor vi kan styrke og sikre almindelige mennesker tryghed er gennem den omfordelende skattepolitik. Udfra et ideal om at de rige skal betale mere i skat og almindelige mennesker skal have flere penge imellem hænderne præsenteres her SFUs bud på en progressiv skattepolitik

1.1 Stabil skat
SFU ønsker stabilitet i skatten for danskerne, så de kan planlægge deres økonomi. Derfor vil SFU kun én skattereform per valgperiode, som altid fremlægges inden et valg, før den vedtages. Så kan vælgerne tage stilling til den. Skulle vi have behov for at ændre på reformen i løbet af valgperioden vil vi 1) gøre det med et flertal over midten eller 2) ikke hæve det samlede skatteprovenu midt i valgperioden.
Men SFU er modstandere af regeringens skattestop. Det forhindrer tilfredsstillende vækst i den offentlige sektor og øger uligheden markant. Regeringens skattestop kvæler det lokale demokrati. Christiansborg skal ikke bestemme kommuneskatten i Lemvig eller Næstved. Det skal de lokalt valgte. Hvis de lokale beboere er utilfredse med skatten i deres kommune, kan de vælge deres politikere efter den overbevisning.

1.2 Opgør med den økonomiske ulighed – en solidarisk skattereform
Trods 20 års økonomiske vækst er uligheden øget i de 30 industrilande i OECD. Siden 1995 har den rigeste tiendedel i Danmark haft en indkomstfremgang på 73.000 kr., den fattigste tiendedel under 2.000 kr. Øget ulighed i samfundet medfører at mennesker udstødes og at gode ressourcer på denne måde spildes.
SFU fastholder at borgerne skal bidrage til velfærden efter evne. Det betyder at dem, med den største løncheck, skal betale mest. Vi ønsker øget lighed og vil tilgodese de lavt- og mellemlønnede danske lønmodtagere, som får samfundet til at hænge sammen og skaber væksten. Derfor er fagbevægelsens kamp for højere løn også en afgørende komponent i indsatsen for et lige samfund.
I dag betaler danskerne en høj indkomstskat. Almindelige mennesker ser en stor del af deres indtægt gå til staten. Den almindelige dansker kan ikke betale højere skat, men har brug for flere midler for at kunne få enderne til at mødes. Det er et socialistisk mål at sænke skatten på arbejde for almindelige mennesker.
SFU står ved, at der skal flere penge i statskassen til velfærd og miljø. Men de skal tages fra storspekulanter, højtlønnede, virksomheder og store miljøsvinere. SFU har en skattepolitik til fordel for danskere, der tjener under 400.000 kr. De vil få markant flere penge mellem hænderne og bedre velfærd og miljø.

Skattelettelser til almindelige danskere og forbedringer for lejerne:
-   Hæve grænsen for topskat med 60.000 kr. og for mellemskat med 45.000 kr. I dag ligger grænsen for mellem- og topskat ved 347.200 kr. og rammer mange almindelige lønmodtagere.
-   Beskæftigelsesfradraget øges med 30.000 kr.
-   Bundskatten halveres
-   Indfør omkostningsbestemt husleje i alle private og almene lejemål. I dag er det kun i enkelte kommuner og enkelte sektorer. Det gør at huslejen sættes markant ned for at mindske udviklingen i ulighed mellem ejere og lejere i Danmark og sikre at færre sættes på gaden.

1.3 Overførselsindkomster – økonomisk tryghed hele livet
-   Fjerne starthjælp, kontanthjælpsloft og andre fattigdomsskabende politiker over for arbejdsløse.
-   De sociale ydelser og overførselsindkomsterne skal følge løn- og prisudviklingen.
-   Det årlige ældrecheck-beløb forhøjes med 4.000 kr. til i alt 14.000 kr. Til gengæld målrettes checken pensionister uden formue i eget hus.
-   Folkepensionens tillæg forhøjes.
-   Ekstra 1.000 kr. i SU om måneden. Leveomkostningerne i de store byer er steget enormt de sidste år, og flere og flere studerende forgældes.
-   Ingen varighedsbegrænsning på sygedagpenge. Et beskedent beløb sikrer tryghed for langtidssyge.
-   Give ret til som efterlønsmodtager at tjene op til 50.000 kr. uden at blive modregnet i efterlønnen.
-   Man skal kunne tjene op til 2.000 kr. om måneden, før man bliver trukket i kontanthjælp.

1.4 Finansiering – de rige betaler gildet
I SFU ved vi godt, at intet er gratis og modsat mange borgerlige tror vi ikke at ovenstående skattelettelser vil være selvfinansierende. Derudover vedstår vi også behovet for øget statslig indtjening. I det følgende giver vi vores bud på, hvordan skattelettelserne til helt almindelige mennesker kan finansieres. Vi gør dette ved at lade mange af de grupper som regeringen konsekvent har forkælet siden 2001 betale mere. Vi synes det er håbløst at rige boligejere tjener kassen på at bo i deres hus, det er i øvrigt det stik modsatte af regeringens mantra om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Ligeledes ønsker vi højere beskatning for virksomheder. De internationale selskaber nyder godt af det danske samfunds store investeringer i en uddannet arbejdsstyrke, en stærk infrastruktur og et stabilt samfund med gode afsætningsmuligheder. De tjener deres profit på danske arbejderes indsats, derfor er det også kun rimeligt, at de bidrager til samfundet. Yderligere ønsker vi en skattereform der er sund og grøn således at den tilskynder til forbrug og produktion, der er bedre for miljøet. Dette skal dog kombineres med ordninger, der sørger for at de svageste ikke rammes af sådanne afgifter. Sidst men ikke mindst ønsker vi et gennemsigtigt skattesystem, hvor de rige ikke unddrager sig skatten gennem fradragsordninger.

Højere boligskat!
-   Boligskatten skal stige med prisudviklingen. Man skal hverken straffes for at købe bolig eller belønnes helt urimeligt.
-   Undtagelsen fra betaling af boligskat ved salg rykkes ned fra 1400 m2 til 1000 m2.

Højere selskabsskat!
-   Lukning af skattehuller uden kompensation til virksomheder og personer, der har udnyttet hullerne
-   Selskabsskatten tilbage til 2001-niveau på 30 %.
-   Genindførelse af arbejdsmiljøafgiften i 2003, som gav en tilskyndelse til at sikre et godt arbejdsmiljø ved at lægge en afgift på dårligt arbejdsmiljø.
-   Højere beskatning af Nordsø-olien

En sund og grøn skat!
-   Differentieret moms på fødevarer efter en sundhedsskala
-   Højere afgifter på tobak og alkohol
-   Et grønt bundfradrag per beboer i husstanden der friholder et almindeligt energiforbrug fra afgiftsstigninger, mens der imidlertid skal ske større stigninger for dem, der bruger særlig meget.
-   Genindførelse af flypassager-afgiften. Al indkomsten herfra bruges til investering i jernbane-nettet.

Nej til fradrag og fiduser!
-   Afskaf fradraget for sundhedsforsikringer. Hvis folk ønsker privat sundhed, må de selv betale for det.
-   Generel afskaffelse af fradrag som misbruges til at unddrage sig at betale skat, man rettelig skylder.
-   Flere penge til Skat til at sikre at der bliver slået ned på skattesvindel.

Beskat de allerrigeste!
-   Genindførelse af formueskatten
-   Medarbejderobligationer beskattes som almindelig lønindkomst i stedet for at være en skattefidus. Den nuværende ordning gør, at man næsten kan unddrage sig halvdelen af skattebetalingen.
-   Indførelse af en elite-skat for indkomst over en mio. kr. med en yderligere trækprocent på 5 %
-   Loft på 100.000 kroner for fradrag for indbetalinger til pensionsordninger

2.0 SFU’s løsninger på krisetiderne
I krisetider viser nyliberalismens laissez-faire tydeligst sin svaghed. Mens arbejdspladser lukker og væksten falder, afviser nyliberalismen det eneste logiske: Handling!
Mens krisen raser viser regeringen klart hvis interesser den varetager. Fogh-regeringen sidder med hænder i skødet mens arbejdsløsheden stiger. Krisen viser så afgjort at markedet ikke løser vores problemer. Markedet tager ikke sociale og miljømæssige hensyn. Markedet skaber ikke lighed og tager ikke samfundsmæssige hensyn til fx beskæftigelse eller velfærd.
Markedet kan heller ikke løse den krise det selv har skabt. Derimod kan offentlige investeringer få gang i samfundsøkonomien igen, samtidig med at pengene bruges på velfærd og ikke belaster betalingsbalancen nær så hårdt som skattelettelserne. Ved at skabe offentlig efterspørgsel og vækst kan den private sektor hives op af dens krise. Præcis som i skattespørgsmålet tager SFU klar stilling og forslår løsninger til for del for almindelige mennesker. Vi vil ikke stiltiende sige til mens stigende arbejdsløshed presser løn og arbejdsforhold.
SFU afviser skattelettelser som et trylleord, der kan skabe høj beskæftigelse og stimulere økonomien i krisetider. Skat er et omfordelingsredskab og finansiering af vores velfærd. Skattelettelser som økonomisk kickstart er den dyreste og mest ineffektive løsning, bl.a. fordi folk i krisetider i stedet spare op.

2.1 Forhindre fremtidens finanskriser!
Bankerne og kreditvirksomhederne er profitvirksomheder der har haft frit spil: de tjener penge på at passe på andre menneskers penge. Fortjenesterne tilfalder storaktionærer og direktørerne selv. I dårlige tider falder risikoen tilbage på almindelige låntagere. Det må ikke ske igen, derfor vil SFU ændre de forhold!
Finanskrisen viser, at vi må tvinge kapitalen til at tænke langsigtet gennem regulering, der gør, at vi får et sundt finansielt system og en sund økonomi. Og på sigt er vi bedst tjent med en offentlig finanssektor, som prioriterer hensynet til samfundsøkonomien og borgerne over profitten til storaktionærer og direktører.

Løsningerne er klare:
-   Afskaf flexlån og afdragsfrie lån. De pumper priserne på boliger kunstigt op og sætter folk i gældfælder.
-    Forbud mod gyldne håndtryk og aktieoptioner til ledere i virksomhederne.
-   Afgifter på spekulative valuta- og finanstransaktioner
-   Banker skal have en 33 % solvens, som dækning for deres aktiviter. Den opsparing sikres gennem en forsikringspræmie til Nationalbanken. Så kan dårlige lån og dårlige tider dækkes uden at skatteydernes penge skal involveres.
-   Bankernes mulighed for at sælge aktier til egne kunder skal begrænses, bankkunder skal ikke bondefanges af deres bankrådgivere til at investere i banken.
-   Som modydelse får skatteyderpenge skal der indsættes repræsentanter for det offentlige i bankbestyrelserne indtil krisen er overstået. Redningspakkerne er ikke bare gratis gaver, men må modsvares af hensyn til samfundsøkonomiens genoprettelse den næste tid.

2.2 Stop krisen nu!
SFU vil sætte gang i økonomien og beskæftigelsen nu ved at:
-   Fremrykke og øge investeringerne i skoler, sygehuse og infrastruktur. Således kan vi både sikre tidssvarende offentlig service og transport og sikre en sund økonomi og høj beskæftigelse.
-   Fx investere i energibesparelse i offentlige bygninger – samfundet sparer penge på sigt og hjælper på klimaproblemerne, mens vi løfter beskæftigelsen.
-   Ansætte flere i den offentlige sektor – mange dele af den offentlige sektor mangler hænder og i den kommende tid vil hænderne mangle jobs.
-   Låne-muligheder i en statslig fond for at undgå butiksdød og virksomhedslukningerne.
-   Holde renten lav.

2.3 Fremtidens beskæftigelse forhindrer morgendagens kriser
Globaliseringen flytter konsekvent jobs fra Danmark, og udviklingen rationaliserer jobs. En høj beskæftigelse og afsætning til udlandet er nøglen til finansiering af fremtidens velfærd og høj beskæftigelse. For SFU er det afgørende at satse på en veluddannet arbejdsstyrke og høje offentlige investeringer i forskning i områder, hvor Danmark har spidskompetencer.

SFU vil:
-   Etablere en oliefond med overskuddet fra salget af Nordsø-olien. Fonden skal investere i forskning i vedvarende energi, uddannelse og i trafik-investeringer til fremtidens kollektive transport.
-   Hvis virksomheder flytter produktionen til udlandet, eksproprieres aktiverne, og de ansatte gives muligheden for at overtage produktionen og køre den videre selv.
-   Min. 1 % af BNP skal være offentlige midler til forskning samt rådgivning til virksomhederne om forskningen – særligt inden for ældreplejeteknologi, bioteknologi og bæredygtighed.
-   Sikre god efteruddannelse for alle, som vi har sikret løsninger for i vores uddannelsespapir fra 2007.

3.0 International økonomi
Dansk økonomi er ikke længere en isoleret størrelse. Mange skatteforhøjende tiltag kan lede til spekulation, flytning af kapital på tværs af grænserne og at virksomheder ikke slår sig ned i Danmark. Derfor er vi nødt til at indtænke internationale institutioner som en afgørende spiller i at skabe en socialt retfærdig verden. Vi kan ikke have en global økonomi med et skattemæssigt kapløb mod nulbeskatning.
Samtidig skal finanskrisen også løses internationalt, da gældsudvekslingen er gået over landegrænserne.

SFU vil:
-   Fjerne de nyliberale regler i ØMU’en og i stede have en pengepolitik, som også tager hensyn til beskæftigelsen og muligheden for aktiv finanspolitik i dårlige økonomiske tider.
-   Have, at aftaler mellem lande om fri kapitalbevægelser skal altid være ledsaget af aftaler, der forhindrer, at nogle lande optræder som informations- og/eller skattely
-   En fælles mindstesats for selskabsskatten i EU på 25 pct. eller mere – eventuelt med mulighed for at de fattigste EU-lande midlertidigt kan holde en noget lavere selskabsskattesats.
-   EU bør i samarbejde med andre lande presse på for at få alle lande til at leve op til regler om udveksling af informationer.
-   Indføre et internationalt finanstilsyn, da mange banker er eller bliver multinationale.
-   På både nationalt niveau og EU-niveau mindske kapitalfondenes skattefordele ved enorm gældssætning og gennemføre anden regulering der umuliggør selskabstømning.

4.0 Økonomisk demokrati
Vores beskæftigelse er en central del af et menneskes liv, men her har mange ingen indflydelse. SFU ønsker et demokratisk samfund. Også et demokrati på arbejdspladsen hvor medarbejdernes meninger skal betyde noget. Og på mange velfærdstilbud skal brugerne og/eller deres pårørende have indflydelse på deres skæbne og trivsel på plejehjem, sygehus, børnehaven og skolen. Og afgørende for SFU er, at medarbejderne og brugerne ikke blot er rådgivende, men reelt medbestemmende.
Vi ønsker også at den offentlige sektors kerneydelser skal udvides. Vi vil ikke være i lommen på fx private energiselskaber og telefonselskaber, som kunne lukke Danmark ned i morgen ved ekstreme prisforhøjelser eller som magtdemonstration. Samtidig tjener de styrtende med penge på os, hvor det var en bedre forretning at køre dem efter et hvile-i-sig-selv-princip. Fordi det offentlige kan gøre det bedre og billigere, da der ikke skal tjenes profit, er der ræson i at tage licitationsopgaver hjem til det offentlige igen.

Derfor ønsker SFU:
-   Opkøb af central infrastruktur som fx el-nettet, tlf-nettet og varme-nettet.
-   Offentlig drift af energi, el, varme og kollektiv transport
-   Minimum 20 % medarbejder-repræsentation i bestyrelser i virksomheder og offentlige institutioner
-   Minimum 20 % bruger-repræsentation i bestyrelserne i virksomheder og offentlige institutioner
-   Bedre incitamenter for, at medarbejderne kan starte eller overtage virksomhederne gennem økonomisk demokrati. Bl.a. med en fond med tilhørende center, der hjælper medarbejdere med virksomhedsrådgivning, billige lån og efteruddannelse til medarbejderrepræsentanter.
-   Virksomhederne pålægges årligt at afsætte en andel af overskuddet til interne medarbejderstyrede fonde, som skal investere i efteruddannelse og et bedre arbejdsliv på virksomheden.
-   Lønmodtagerfonde får gunstige muligheder til at investere i demokratisk medarbejderstyrede virksomheder.

5.0 Afslutning
De sidste tredive år har markedet dikteret økonomien. Nu er det på tide, at økonomien atter er til for menneskene. Mere end nogensinde er der brug for de socialistiske økonomiske løsninger til at komme bedst muligt igennem finanskrisen, sikre det 21. århundredes velfærd og knække den ulighed, der synes at komme for at blive. Den uregulerede markedsøkonomi har de sidste 30 år vist, at den formår at skabe en utrolig vækst, men mest for de få. Med dette papir håber SFU at kunne skabe en økonomi for de mange.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 10:50

Og hvor er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-09 11:03

Hold da kæft.....

Nu går det det da helt grassat for Kandu....

Hvad bliver det næste

Opskrifter på terror

De der intentioner om brugerhjælp omfatter vist kun hjælp til Kandu´s EGEN indtægt....

Mon ikke det er tid til at finde nye græsgange - selv ARTO er ved at være mere interessant

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-09 12:44

Ved du hvad Inalarsen
kan du ikke slette denne tråd.
Jeg er selv SF og jeg skal nok få fat på de papirer hvis jeg er interesseret. Jeg gider ikke læse dem på Kandu.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-02-09 13:43

http://www.kandu.dk/Spg131657.aspx

Citat
Jeg er ikke SF medlem..endnu. men følger til punkt og prik deres aktivitere, da jeg finder sf' politik ganske interessant. Og eftersom jeg desværre ikke har nogen at diskutere deres politik med, søgte jeg herhen. -

Dette skrev du i din første tråd her.

Var det ikke en ide at melde dig ind i SF. Så har du nogen at diskutere deres politik med.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-02-09 13:49

Kommentar
Fra : Inalarsen

Dato : 09-02-09 15:26

jo, har meldt mig til SFU..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-09 16:31

inalarsen:Hvor meget fatter du selv,af denne lange smøre.Glæd dig over kopi-funtionen.For jeg tror ikke på at du selv har læst det.Hvad med i stedet at melde dig ind i SFB.De må ha`en børneklub.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-02-09 19:31

Lad nu de unge more sig i SFU, de melder sig sgu alligevel ud lige så snart de kommer ud blandt os andre og lærer virkeligheden at kende

Hvis SF dannede regering med S ville de såmænd også føre venstrepolitik efter de første 14 dage, hvad gør en politiker ikke for at beholde sin taburet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-09 15:51

Hej Inalarsen Jeg vili første omgang glæde mig over du har meldt dig ind i et politisk parti, det er vigtigt der er nogle der går op i politik og er aktive i partierne.

Som de øvrige orker jeg ikke rigtig at gå ind i detaljerne i årogrammet, og deraf kan du drage den første lære, det er alt for langt, så det er kun de mega-interesserede der orker at læse det, endsige forholde sig til det. Så hvis du vil have at folk skal forholde sig til det I siger/skriver, og ikke kun til mediernes resuméer og holdninger, skal det være kort og kontant, og selv så er der ikke mange der får det læst.

Eksempel, da man diskuterede liberalisering af elsektoren kunne medierne ikke få fat i notater og beregningsgrundlag, og det gik de helt i selvsving over, klagede deres nød i deres egne medier, kalgede til Ombudsmand mv. Til sidst blev det hele lagt på nettet, mange hundrede sider notater, kæmpe regneark beregninger, straks stoppede enhver mediedækning, det var simpelthen for svært for journalisterne, selv Ingeniøren stoppede dækningen

Og lige til Luffea, når Fjogh nu i snart 8 år har leget socialdemokrat, er det vel ikke så underligt hvis sosserne og SF's politik i mangt og meget vil ligne Fjoghs. Manden er jo en krydsning mellem en kamæleon og en gøgeunge, først for minimalstat, så for socialstat, først stoppede enhver form for vedvarende energi, var imod miljø og klima, støttede "har i allesammen set mig" Lomborg, og nu er han angivelig for miljøet og bekymret for hver en frø, fisk eller fugl.

Måske er han egentlig en blæksprutte, de er langt bedre til farveskift end kamæleoner, kan nemlig have forskellige farver på forskellige steder på kroppen samtidig, og sende røgslør ud når det alligevel går galt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-09 16:48

Fogh.....

Efter at han ikke har Bush mere er han gået over til hagesmæk