/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sommerhus/isolering
Fra : 021098
Vist : 1299 gange
50 point
Dato : 30-03-03 17:02

jeg skal til at lægge ny isolering på loftet i mit sommerhus.jeg regner med at lægge 100-150 mm batts. nu er mit spørgsmål så? der ligger en fugtspærre af plastic,men jeg mener at have læst at man ikke lægger fugtspærre i et sommerhus,vi bruger det ca. 5 weekender i løbet af en vinter. skal jeg lade den ligge eller hvad.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-03 17:21

Loftbeklædning-dampspærre-isolering = Altid dampspærre ind mod det "varme" rum mellem beklædningen og isoleringen.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 30-03-03 17:30

Glemte lige - ja der skal altid være dampspærre.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : 021098

Dato : 30-03-03 19:45

Tak for svaret emesen.
mente bare at der var noget med at der ikke måtte være dampspærre/fugtspærre når ikke huset er opvarmet hele året.fugten bliver vel inde i huset når det ikke bliver brugt og derved opvarmet. der bliver heller ikke luftet ud.

Kommentar
Fra : pente

Dato : 30-03-03 22:57

Jeg har lige været på kursus "Svenske træhuse" med Jørgen Ganshorm, arkitekt tilknyttet Rådvad centeret, og han understregede helt tydeligt, at der i fritidshuse IKKE skal benyttes dampspærre, da de virker modsat i uopvarmede huse, altså kondenserer på indersiden af dampspærren og skaber grundlag for svamp og råd, så jeg ville skynde mig at fjerne den.

Venlig hilsen
Pente

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-03 23:02

Hvis det er tilfældet må jeg lige aflevere mine point igen.
Men huset bliver jo varmet op om vinteren en gang i mellem.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-03-03 09:21

Jeg har diskuteret spørgsmålet med en arkitekt. I princippet ja altid dampspærre, men god ventilation er især vigtig i sommerhuse. Der er jo også mulighed for, at en ny ejer helst vil bruge huset om vinteren og derfor holder det varmt.
Emesen.