/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter gik ud og er død
Fra : simon-ms
Vist : 4339 gange
500 point
Dato : 07-02-09 19:08

Hej
I dag da jeg kørte hjem fra mit arbejde gik min Cpi Oliver city ud og kan ikke startes igen, ligepludselig da jeg havde kørt små 1,5 km lød det bare som vis man drejede tændingsnøglen, så trak den igen i 1-2 sek og så gik den bare helt ud og kan ikke startes igen. Jeg har prøvet at sætte et andet tændrør på, men det har ikke hjulpet, jeg har også tjekket og der er gnist og det er der, og tændrøret var også vådt da jeg satte skiftede den, så jeg går ud fra den også får benzin, tanken med to takts olie er også næsen fuld, så det er heller ikke det.
Det skal nævnes at scooteren har et 45 forrør på og ringen er fjernet, men det har kørt uden problemer med det setup i 9500 km, så det har ikke noget men det at gøre.
Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-09 20:16

Kan være tændingen har svigtet og nu er den bare forslugt.
Prøv at skrue tændrøret af, giv bundgas og træd 20 gange på kickstarteren.
Sæt tændrør i og se om den vil starte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 07-02-09 20:38

Jeg har haft skruet tændrøret af og sat et andet tændrør på, og den vil stadig ikke starte

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-09 20:48

Gør det jeg skriver

Accepteret svar
Fra : gøgeungen

Modtaget 250 point
Dato : 07-02-09 20:54

Vand i karburator og tank.
Hæld farvet karburatorsprit i benzinen, så kan du se forskellen
mellem benzin og vand.

Ellers tag luftfilteret af og giv den en gang ren benzin ind i karbirator,
den skulle så gerne starte første gang, men dø ud igen.
Du kan sikkert holde gang i den, ved at holde den lidt på siden.
Men der er stadig vand, og alt skal renses.

Ellers kan jeg ikke se der skulle være problemer, selvom den
har mange km på bagen.

Og husk altid at have tanken fyldt helt op,
især når den står natten over, eller koldt.
Fugt i tanken kommer fra kondens vand, der sidder sig indvendigt i tanken
eller karburator.
Og tilsæt den en ordentlig skvat karburator sprit.
Dette fjerner dog ikke dit nuværende problem.

Alt i alt, følg rådet hvis det er vand, eller er der andet i vejen.

Dette kunne være en fast frosset choker, eller så meget andet.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-02-09 20:55

Det at du skriver, den kun kører 1.5 km er rette tegn på benzin mangel.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 07-02-09 21:03

pallehansen Det vil jeg prøve
gøgeungen Det vil jeg prøve men nu siger du farvet karburatorsprit, er karburatorsprit normalt farvet, eller er det noget speciel karburatorsprit du snakker om, og hvordan renser jeg en tank med vacuum på?

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-02-09 21:11

Lige derfor jeg nævnte farven, men noget kan købes uden.

Husk at vandet lægger sig nederst, og skulle gerne være klart,
men som små eller store perler.

Den eneste måde at rense tanken på, er ved at hælde
al indholdet på klare flasker (Cola) og se efter indholdet,
dette kræver at du skruer din vacum pumpe af og tømmer indholdet,
det nytter ikke at bare lade det tømme sig selv, da selv
benzin hanen ikke når ned til selv buden af din tank.
Eller kan du bruge en hævert, som du tømmer tanken med,
den kan suge ned, til mere end benzin hanen tager ind.

Men resten skal tømme helt, eller får du samme problem næste gang
du kører på den.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-02-09 21:30

Jeg oplevede også engang hvor den begyndt at hakke altså stoppe og kører og stoppe og kører...
Det var fordi tændkablet sad løst i højspændingspolen.
Så hvis jeg var dig ville jeg checke det elektrisk system. Tage kablerne ud og checke dem og sætte dem rigtig godt i igen.
Jeg syns jeg har læst om nogen der skriver at selvom der er gnist på tændrøret så da de skiftede højspændingsspolen eller CDI'en så virkede den igen.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 08-02-09 19:36

Fejlen er fundet, det var en tilstoppet ventil ved svømmeren, den var nok stoppet 95% til og det passer jo også fint med at tændrøret var vådt, selvom scooteren ikke kunne starte, jeg har før prøvet at den var stoppet til, men den gang kunne den godt starte, og gik ud igen.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 08-02-09 19:38

Tak for svaret gøgeungen. Jeg valgte dit svar, da jeg nu ved hvordan jeg kan forhindre fugt i fremtiden.