/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Astra Wagon service
Fra : bite
Vist : 6266 gange
200 point
Dato : 07-02-09 10:32

Er ved at være tæt på at købe en Opel Astra Limited Wagon fra 2005 eller 2006. Jeg er dog lidt i tvivl om service intervaller og pris. Jeg har fundet ud af at service er hvert år eller for hver 30.000 km.
Men hvornår er de store services ?

Skal tandremmen skiftes for hver 60.000 eller 90.000 km og hvad koster denne service ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 12:18

Kig i servicebogen - den ligger vel i den bil du påtænker at købe

Prisen kan du få oplyst hos Opelværkstedet....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-02-09 12:47

Prisen på udskiftning af tandrem m.v. kan variere meget, hvis du forhører dig hos de "små" mekanikere rundt omkring, og virkningen er den samme.
Man behøver absolut ikke altid benytte et autoriseret værksted, og timeprisen kan sagtens være indtil flere hundrede kroner billigere hos de ikke autoriserede.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-02-09 14:14

Jeg synes at du skal stille alle de spørgsmål duhar til det opelværksted du agter at benytte, herinde
er alle svar kun gætterier. Mvh. K.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 07-02-09 14:34

Jeg tænkte bare at det kunne være interresant, at høre en som kører Astra Wagon hvad han evt har givet for de forskellige services ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-02-09 13:09

inden du “forelsker” dig for meget I instruktionsbogens ”anvisninger”
så læs lige følgende :

Citat
TV-programmet ”Kontant” skrev på deres hjemmeside 29.04.2003

Bilejere rasende på Opel
Opel-ejere må selv op med pengepungen og betale for en udskiftning af bilens tandrem, hvis uheldet er ude, og remmen knækker. Opel har nemlig ikke fået fortalt alle deres kunder, at tandremmen kun holder halvt så mange kilometer, som bilens service-bog ellers lover.
Uventet ændring

Ændringen kom bag på familien Holm fra Hammel, da tandremmen på deres Opel Corsa knækkede. I følge servicebogen kunne tandremmen holde 120.000 kilometer. Familiens Opel havde kun kørt 71.000 kilometer, da tandremmen gik i stykker, og derfor troede de, at Opel ville dække omkostningerne ved den omfattende reparation.

Men på værkstedet fik familien Holm en overraskende melding fra Opel fabrikken. I et brev til værkstederne har Opel meddelt, at bilen kun kan køre 60.000 kilometer, før tandremmen skal skiftes. Fabrikken halverer altså kilometerantallet uden at fortælle det til samtlige kunder.
Opel: bilejernes egen skyld

Familien måtte selv betale reparationen, som løb op i 20.000 kroner, ligesom andre bilejere som Kontant har talt med. Og det er helt fair, mener man hos Opel. For service-bogens kilometerangivelse er kun en anbefaling og ikke en garanti, og det ville bilejerne have vidst, hvis de havde fået bilen serviceret på et autoriseret Opel-værksted.
Men hos FDM er man ikke imponerede over den forklaring. Jurist Lars Ellegaard mener sagtens,
at Opel kunne komme i kontakt med kunderne, hvis de ville.

Jeg husker det tydeligt, det blev en dyr oplevelse for temmelig mange Opel Corsa ejere,
Opel forhandlerene / værkstederne, har aldrig betalt én krone i erstatning,
tvært i mod, de tjente en mindre formue på udskiftning af topstykker + div.
normalt tager de fleste ”ved lærer” af dårlige erfaringer,…
det lader dog ikke til at gælde for Opel ejere,

hvis du ikke selv kan,.. eller har lyst til at skifte tandremmen,
kan du spare en del i Flensborg,
evt. Sverige, hvis det er tættere på,

tandrem + remstrammerhjul koster under 400 kr.
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=eff286c199694a5b2d44795872dd1181391b6
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=fc66fca49aeb755bb74cf82ce8df5ccc5ead68d

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-02-09 20:05

Ja er godt klar over at der var store problemer engang, men de skulle være løst hvis man holder sig til at få skiftet ved 60.000 km.
Kender du da nogle gode værksteder i sverige eller Tyskland ?

Men hvor meget skal man gøre sig håb om at kunne presse forhandlerne på en brugt bil i cool cash. Når jeg er rundt og kigge er de næsten ikke til at slippe af med igen, man kan godt mærke at de er virkelig "sultne"

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-09 00:18

mht. tandremmen, afhænger holdbarheden af kørte km/år
ex. 10 x 6000, er nok i overkanten, (10 år)

tandrem, kilerem, dæk, kølerslanger osv. har en begrænset levetid,
noget af det samme gælder for motorolie, bremsevæske, kølervæske, dæk, mm.
som regel står der også i div. service data, ”skiftes efter X km. Eller X år / mdr.

personligt er jeg tilhænger af olieskift hvert år,
tandrem, min. hvert andet – tredje år,… ved lav antal km. (10 – 30.000)
kan man fx ’nøjes’ med selve remmen, ( ”spare remstrammeren” )

men skift af tandrem hver 60.000 km. eller max. 3 år. burde være ok.

Som brugtbilkøber, har det aldrig været bedre end i øjeblikket,
ta’ endelig god tid,… markedet er totalt oversvømmet af brugte biler,
derfor kan du finde den ”rigtige” til ’foræringspris’

alt efter hvem ”man” er,.. er en bilforhandler, nok ikke det bedste / billigste sted at handle,
men hvis du absolut vil,.. så spørg sælgeren hvad hans ABSOLUT mindste pris er,
(da du har flere på hånden),.. kritiser fx farven, kør en tur, og find mest mulig at klage over, osv.
evt. køre den til FDM test

men køb ved en anerkendt forhandler, er for det meste en vis garanti mod evt. restgæld,
forudsat forhandleren ikke drejer nøglen om, dagen efter

alle bilhandlere / sælgere har en ”mindstepris” i tankerne,
det er naturligvis ikke den de først ’slynger’ ud,
derfor kan det være ’smart’ at vide hvad de har givet for bilen, (hvad den max. er værd)

en anden ting er at de biler der står til salg netop nu,… bliver pludselig en årgang ældre
om meget kort tid,.. derfor skal de væk hurtigst mulig,
(altså et ekstra godt argument til at presse prisen)

hovedparten af bilhandlere køber / beregner bilens værdi ud fra hvad de handles (sælges) til,
det foregår i ca. 90% på www.autocom.dk
hvis du ikke lige absolut skal bruge den i morgen, var det måske en ide at følge priserne
på autocom.dk, (der kommer nye hver dag)

se eksempel, :
http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1294489

og
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58607531

en ting er dog ret sikkert,..
bilhandlerne sælger ikke bilen billigere end bud på Autocom.dk

reparation i udlandet kan fx foregå gennem :
http://www.vaerkstedsagenten.dk/

eller kontakt værkstedet direkte, der hvor du vil ha’ service udført,
(de taler dansk, har over 50% Danske kunder)

Kommentar
Fra : bite

Dato : 09-02-09 08:46

Tak for det udførlige svar EA_HS, det kan virkelig bruges.
I forhold til udbudsprisen satser jeg på at kunne presse prisen 10 % og jeg har god tid til at vente

Men hvis man tør kan man virkelig spare mange penge ved at købe igennem Autocom.

Har du selv prøvet at bruge værkstedsagenten ?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 09-02-09 16:03

Når du, som du skriver,.. “har god tid til at vente”,..har du endnu bedre ”kort på hånden”,
prøv f.eks. at indrykke en annonce under ’biler købes’, fx (DBA. Gul & gratis, bilbasen osv.)
som det ser ud for tiden, vil du sikkert få et ”hav” af henvendelser,
så er det ’bare’ at notere tilbuddene ned, og udvælge den der passer dig bedst,
men sørg for at undersøge ALLE papirer, kvitteringer, evt. restgæld tidligere ejere osv. :
http://www.autocom.dk/dealer/faq.do?faqid=4-1c7
http://www.nysynet.dk/nardukoberbil.htm

og du kan være ret sikker på at ingen forhandler byder mere for brugte biler end Autocom.dk,.. faktisk vil de fleste forhandlere helst være helt fri for brugte biler pt.
de har mere end rigeligt at gøre med at få solgt deres nuværende ’lager’

mht. værkstedsagenten. mm. har jeg ikke selv benyttet, da jeg selv laver div. rep. + sercice,
men jeg har kun hørt god omtale om service og rep. I Tyskland,
f.eks. er det ’normalt’ at man aftaler en tid,.. låner en gratis ’servicevogn’
så du kan køre rundt og ’shoppe’ et par timer, indtil din egen er færdig,
husk ved samme lejlighed at købe div. reservedele, som fx dæk, mm.
det er billigere,.. og gør den samlede besparelse endnu større.

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 13-02-09 15:08

Tak for svaret EA_HS. Nu må vi se havd det bliver til