/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Anmeldelse trafikvold
Fra : invisible
Vist : 841 gange
100 point
Dato : 06-02-09 08:28

Jeg er lidt I tvivl om hvordan man skal forholde sig.

Situationen er at jeg kører igennem en større by på cykel hver morgen. I dag var der så vejarbejde og sne på cykelstien, så for min egen sikkerhedsskyld valgt jeg at køre ud på vejbanen, der er 2 spor i hver retning og trafikken glider langsomt.
Bliver ganske kort efter overhalet meget hurtigt at provokerende tæt af en varevogn. Jeg overhaler så varevognen og de 15 andre biler som holder for rødt, og kører videre ind på cykelstien.
1 km længere fremme holder varevognen for rødt og jeg kører op og holder for rødt lys. Han har så rullet sit vindue ned og råber adskillige skældsord til mig og t cykel sgu, fandme ikke har noget at gøre på vejbanen. Jeg råber så tilbage om han ikke har set at der var vejarbejde på cykelstien 2km længere tilbage. Hvor efter han flår sin sele af og ryger ud af varevognen og skubber til mig så jeg vælter (står over skrævs på min cykel).
Nu begynder de andre biler at dytte da han blokerer trafikken, da han holder fores i lyskrydset, som nu er blevet grønt. Han går så tilbage til bilen, jeg stiller mig op foran bilen, så han ikke kan køre og skriver i ro og mag, hans nummerplade ned.

Mit spørgsmål er……
Hvad gør man ?
- Skal man blot tænke sådan en idiot og lade det ligge
- Eller lave en anmeldelse til politiet ?
Hvis man vælger at anmelde det, hvad sker der så ?
Skal der køres en retssag, som man skal bruge en masse tid på ?
For det tror jeg da virkelig ikke han er værd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-09 08:34

Du kan ringe til politiet, men da du ikke har vidner, er der ikke noget at stille op........hold da kæft hvor bliver jeg vred når jeg hører sådan noget

Go' week-end trods alt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 08:48

Citat
hold da kæft hvor bliver jeg vred når jeg hører sådan noget

På HVEM

Cyklisten har INTET at gøre på vejbanen...

Cyklisten er til fare for sig selv og andre ved at vælge den løsning - bilisten forventer jo ikke at møde den slags trafikanter på steder med cykelsti....

Gad vide hvad fodgængeren ville sige hvis der pludselig kom en sættevogn kørenede på fortovet fordi der var vejarbejde

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-02-09 08:51

Citat
Cyklisten har INTET at gøre på vejbanen
Rigtigt refi, men det berettiger ikke til omtalte vold.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-02-09 08:53

Og skulle der komme en sættevogn på fortovet, vedkommer det jo ikke cyklisten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:04

Nu var det egentlig ikke "volden" jeg tog stilling til, men HVEM der var årsag til det overhovedet udviklede sig

Selvfølgelig skal man ikke ty til vold - UANSET hvem der har retten på sin side

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 09:05

Men der er jo rigtig mange biler som vælger at bruge cykelstien som parkeringsplads.

Man må gerne cykel på vejbanen, når cykelstiner en spærret grundet vejarbejde. (Hvad skal man ellers gøre som cyklist ?)
Det hele foregår i en byzone, (en ringvej) hvor man må køre 50 og der er 2 spor i hver retning.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 09:09

Derfor er min filosofi som hurtigkørende cykelpendler: Vi skal deles om den asfalt der er. Nogle gange låner bilerne lidt af cykelstien, så kan man som cykelist nok også låne lidt af vejbanen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:10

Citat
Men der er jo rigtig mange biler som vælger at bruge cykelstien som parkeringsplads.

Det berettiger IKKE dig til OGSÅ at bryde loven...

Citat
Man må gerne cykel på vejbanen, når cykelstiner en spærret grundet vejarbejde. (Hvad skal man ellers gøre som cyklist ?)

NEJ - kun hvis det er skiltet (det vil det som oftest være) - du må stå af og GÅ forbi på fortovet - derefter klage til kommunen over dårlig skiltning.

Citat
Det hele foregår i en byzone, (en ringvej) hvor man må køre 50 og der er 2 spor i hver retning.

Det gør kun din handling værre - der forventer man SLET IKKE den slags trafikanter....

Så skal du endelig anmelde nogen må det være det "firma" (eller kommune) som har UNDLADT skiltning....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-09 09:14

Der er to forhold .
Det trfikale er en bagatelsag.

Men vold er alvorligt. Det skal du anmelde.

Det er om at få stoppet bøller som tyer til vold på grund af trafikken . Han har sikkert været under indflydelse af medikamenter, formentlig ulovlige, og burde ikke have kørekort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:14

Citat
Vi skal deles om den asfalt der er. Nogle gange låner bilerne lidt af cykelstien, så kan man som cykelist nok også låne lidt af vejbanen.

Lev stærk dø ung

Det er DIG der er årsag til hændelsen - og jeg har svært ved at tro at man blot har BLOKERET cykelstien totalt - sneen er INGEN undskyldning for at bryde loven.....

Men omvendt berettiger det heller ikke bilisten til at udøve selvtægt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:16

Citat
og burde ikke have kørekort

Det er jo heller ikke sikkert han havde noget overhovedet

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 09:19

Der var skam "skiltet", der var ved at blive udført elarbejde, så der holdt en meget stor lastbil, med tydelige gule blink.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:21

PS...

En anmeldelse af hændelsen ville nok give bilisten en straf (hvis det kan bevises) men DU ville sandelig også modtage en bøde...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:23

Citat
Der var skam "skiltet",

Stod der du skulle bruge KØREBANEN - for så ville kørebanen være AFMÆRKET hvor du skulle cykle....

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 09:24

Jeg kan skam sagtens høre på denne tråd, at bilister som ikke er vant til at bevæge sig på en cykel, bliver meget harme over cykler som bevæger sig på vejbanen.

Men bilisterne bliver ikke harme over at han som bilist kører min. 30km forstærkt i en byzone, for at kunne lave hans tætte overhaling for at fortælle mig at han ikke mente det er OK at jeg er på vejbanen.

(Måske lige så harm som jeg bliver når biler ikke respekterer cykelstien og bruger den som parkeringsplads)

Men jeg var egentlig ude efter jeres erfaring, hvad der sker i tilfælde af at man f.eks. vælger at anmelde en person. Hvem, hvad, hvordan, hvad er følgerne for personen..... og følgerne for mig, skal jeg trækkes igennem en laaaang retsag, med udgifter osv. Eller gider politiet ikke beskæftige sig med sådan en sag ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-02-09 09:32

Citat
som hurtigkørende cykelpendler
Tak for kaffe...den model - forklædt som en tour de franceidiot - kender jeg. De terrorriserer alle andre cyklister og mener at cykelstien er en cykelmotorvej hvad hastighed angår, og cyklister som kører langsomt bør stå af cyklen og trække,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-09 09:38

Volden er uacceptabel. Det kunne lyde som om det var en selvglad ingeniør der kørte bilen. Han har sikkert været på piller.

....men cyklisterne har uendelig svært ved at overholde færdselreglerne og såkaldte hurtigtkørende pendlere bruger både fortove og taxa-grønt når de skal rundt i trafikken. Så tror nu ikke strømerne gider interessere sig for sådan noget. Det kræver mindst et par vidner eller nogle skrammer hvis der skal komme noget ud af den sag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:43

Citat
Men bilisterne bliver ikke harme over at han som bilist kører min. 30km forstærkt i en byzone, for at kunne lave hans tætte overhaling for at fortælle mig at han ikke mente det er OK at jeg er på vejbanen

Jo da - men det berettiger STADIG ikke dig til at bryde loven blot fordi en tumpet bilist gør det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 09:44

Og som sagt...

ÅRSAGEN til hele hændelsen er DIN

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 10:05

@Refi, har du prøvet at cykle før, eller kører du kun bil ???

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-09 10:16

Citat
Han har sikkert været under indflydelse af medikamenter, formentlig ulovlige, og burde ikke have kørekort.

Og hvad er det så baseret på? kunne det tænkes at chaufføren bare var hidsig?

I øvrigt er det da rigtigt at den slags bør anmeldes, men hvis du ikke er kommet til skade og der ingen vidner er, så er der ikke meget at komme efter, da han råbte af dig skulle du måske bare have holdt kæft... Det er trods alt bedre at sluge stolthed end blod.

Og til sidst... Jeg er BÅDE cyklist og billist, og jeg mener at der er for mange cyklister der ikke tror færdelsloven gælder dem... DU HAR INTET AT GØRE PÅ KØREBANEN MED MINDRE DER ER SKILTET.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 10:16

Ja da - sker skam ofte - men hvad har det med sagen at gøre

Jeg forstår da udmærket din harme.... og bilistens handling er absolut IKKE acceptabel.....

men det er stadig dig der i første omgang "bryder" lover og derved skaber de andre hændelser...

Forestil dig du var blevet kørt ned eller havde forårsaget et større trafikuheld - så havde du nok også SELV set lidt anderledes på sagen....

Masser af uheld (for ikke at sige alle) sker jo netop fordi en eller anden IKKE overholder reglerne....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-09 10:17

Invisible.... prøv at ringe til politiet

Som som jeg startede med i mit første indlæg.....har du ikke navn på bare et vidne, så sker der
ikke yderligere i sagen, det vil være ord mod ord

Godt der ikke skete personskade

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 10:27

Jeg tror ikke at bilisten var påvirket, han virkede som om han blot var meget ophidset, og trafikken/røde trafiklys osv. osv. Så selv om han måske var sent på den havde han da tid til at stå ud af bilen og råbe lidt.

@Kortoververden, jeg har på ingen måde lidt overlast, andet et par våde bukser af at blive smidt ned i sneen.
Jeg lægger ikke skjul på at jeg RÅBTE tilbage af ham, og du har nok ret i at jeg måske bare skulle have holdt mig tilbage.

@3773, vidner er der nok af - men skrammer er der ikke en enste af, tror også bukserne er tørrer nu Men mon ikke de var blevet våde alligevel/ eller allerede var af alt sjappet

Men er stadigvæk i tvivl om det er værd at anmelde eller ej - hælder nok mest til at lade det ligge, og bruge det som en erfaring i livet, at der er farligere ting en højresvings ulykker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-02-09 10:32

Refi har 100% ret!
Citat
ÅRSAGEN til hele hændelsen er DIN

En generel betragtning:(Jeg cykler og kører bil).Jeg må sige jeg "beundrer" de andre cyklister,der styrter rundt i fx rundkørsler,tit med et barn bagpå,uden hverken at "skele" til højre eller venstre,i blind tiltro til at bilisten har set dem.Det er en Kamikaze-pilot værdig.Mange cyklister er også "farveblinde",ved lysreguleringer.Dette ses dagligt,i min lille by.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-02-09 10:33

Citat
vidner er der nok af - men skrammer er der ikke en enste af, tror også bukserne er tørrer nu

Har du navne på dem? ellers er det jko ikke meget bevendt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 10:40

Citat
Men er stadigvæk i tvivl om det er værd at anmelde eller ej

Hvis du har penge nok så gør da forsøget.....

DU er sikker på en bøde - men jeg tror nu betjentene vælger at fortælle dig "lidt" om dit brud på færdselsloven og HVAD det KUNNE have ført til.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-09 10:44

Cyklister hører til "bløde" trafikanter....

Det er altid dem det går ud over......

Det er så også sket med dig, omend på en lidt akavet måde......

Men slå du dig til tåls med det og overhold færdelsloven en anden gang - så lever du lidt længere....

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-02-09 11:01

anmeldelse til politiet. HELT SIKKERT.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 06-02-09 11:13

Jeg skriver dette primært som BILIST men også som lejligheds.cyklist..

1. At du kører ned på vejen da der er vejarbejde på cykelstien synes jeg er helt acceptabelt. Havde jeg holdt i bilen bagved, ville jeg være glad hvis du lige havde sikret dig at jeg havde set dig.. At jeg synes det er acceptabelt gør det selvfølgelig ikke lovligt, men jeg synes der er lidt for mange herinde der har travlt med at skubbe ansvaret over på dig og iøvrigt sammenligne dig med alle andre dårlige cyklister..

2. Uanset om du har overtrådt færdselsloven eller ej er det en BAGATEL i forhold til hvad det er han laver. Måske skete der ikke noget med dig, men det er altså stadig vold og ikke mindst en enorm krænkelse. Det værste ved at blive slået/skubbet er sgu ikke den blodtud eller lignende det kan give, men nærmere det store chok..

3. jeg ville gå til politiet. Du har ikke den store sag medmindre du har sikret dig telefonnumre eller lignende på nogle af de andre trafikanter som evt. så hændelsen. Selvom du ikke har nok til en sag, kan det stadig have en effekt - Måske politiet har lyst til at give ham et opkald og fortælle ham lidt om opførsel i trafikken, måske han i forvejen er kendt af politiet for lignende eller andre voldsepisoder, eller måske han slet ikke har kørekort længere? Måske sker der IKKE EN SKID! Men uanset hvad, så har du sgu i det mindste gjort NOGET for at beskytte dig selv og dine medmennesker. Måske det næste gang bliver en gammel dame der bliver skubbet?

Det korte af det lange = JO du laver en banal fejl i trafikken uden onde intentioner. Han skubber dig bevist af cyklen som er langt værre. Både rent etisk og efter loven. Måske kan du ikke gøre noget men det er sgu hvertfald værd at gøre det man kan!

Kom afsted til politiet med dig

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 14:38

Har snakket med det lokale politi. Mener ikke at man skal lave en stor sag ud af det, i og med at der ikke er nogle fysiske eller materiale skader.
Han understregede dog at, der var mulighed for at starte en sag op, under gadevold paragraffen. Da det selvfølgelig ikke er i orden at ty til fysisk vold. Én ting er at råbe og give finger, men trusler og fysisk vold takseres på en helt anden måde.
Hans kunne kun opfordre til at man ignorere den slags trafikanter (cyklister så vel som bilister)

Tak for alle jeres indlæg.
Kan ud fra indlægget godt se at der er nogle personer som ryger helt op i det røde felt, meget hurtigt, over f.eks. en cyklist på vejen. Tør ikke tænke på hvordan nogle bilister reagerer når der kører en traktor, som kun kører 30km/h det må da også få dem op i det røde felt.

Vi skal jo alle være her, så jeg tror jeg vil prøve med et smil næste gang (igen igen igen) at der er en bilist som ikke holder tilbage når de skal lave højresving. Eller ALLE de bilister som holder på fortovet, da jeg kan forstår på enkelte bilister at det er dem som har alle rettighederne til vejene også til at parkere på cykelstierne.
Men mon ikke det er den danske mentalitet. Jeg må gerne køre for stærkt og parkere på cykelstien, men de andre skal overholde alle reglerne ellers ryger jeg op i det røde felt.

Smil til hinanden i trafikken og sørg for at der er plads til idioter (biler og cykler)

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 14:39

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-02-09 14:55

Citat
Jeg må gerne køre for stærkt og parkere på cykelstien,

Øøhh,mon ikke det er dig,der så småt er oppe i det røde felt.
Den der med at parkere på cykelstien,har jeg ialtfald ikke set i mands minde.
Jeg kan endvidere oplyse dig om at i visse kommuner,bl.a. Viborg,får du en bøde for at holde 20 cm.ind på fortovet.
Men som sagt,cyklister er et modigt folkefærd.Jeg har masser af gange set hvordan det foregår,f.eks på Amagerbrogade.Det er med livet som indsats,hvis man er fodgænger,når cyklisterne buser frem.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-02-09 15:32

@moesbaek, hvis du ikke har set biler parkeret helt eller delvist på cykelstien, er en dagligdags ting. Hvis du ikke ser det er det fordi at du ikke cykler til dagligt.

Og jeg er bestemt ikke i det røde felt, det får man intet ud af. Så hellere trække vejret et par gange, så går det hele nok.
Vi har nok alle sammen lidt for travlt i trafikken, og viser ikke særlig meget hensyn. Det skyldes nok at vi alle samme føler vi bliver overset, eller nikliseret. Bilisterne og cyklister kæmper hver deres kamp.

Men man er jo ikke i tvivl om hver der taber kampen, når det går galt, det er de fysiske love.
Men af en eller anden årsag har man valgt at cyklisterne altid vinder når det kommer til jura og færdselslov.
Kører en cyklist over for rødt og bliver kørt ned, får bilisten skylden, det mener jeg som cyklist ikke er fair.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 06-02-09 16:00

Citat
Det er DIG der er årsag til hændelsen

.. så det er altså en naturlov, at man inviterer til, at biler skal køre for tæt og for hurtigt, når man et øjeblik vælger en alternativ løsning på cykel i en situation, som ellers for alle er synligt anderledes end de gældende normer?
Og det er en naturlov, at det forårsager, at man på det nærmeste bliver overfaldet af en bilist, der helt naturligt stiger ud af sin bil som den forreste i rækken af biler, der venter på grønt i en lysregulering, fort at skælde ud og skubbe???
Selvfølgeligt. Det kan man da sige sig selv. DU er den direkte årsag til at det sker. For det er en naturlov... Tingene kunne simpelthen ikke have udviklet sig på andre måder, når du finder på at gøre sådan noget!

I guder... sikken en unuanceret påstand.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 06-02-09 16:58

Jeg kunne ikke have sagt det bedre. Tak JustUniverse!