/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Københavnerbirkes
Fra : matfri
Vist : 1582 gange
50 point
Dato : 29-03-03 14:25

Hej,
jeg søger en opskrift på københavnerbirkes, men jeg synes ikke jeg kan finde en opskrift! Derfor håber jeg at I kan hjælpe. Måske er det fordi de hedder noget andet i fagsprog!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-03-03 14:29

Hej... denne opskrift er fundet under "københavnerbirkes opskrift" og er faktisk sendt ind af en anden kandubruger en gang i tidernes morgen...

kh Christina, der synes det er snyd at tage æren når hun ikke selv har fundet på opskriften...på den anden side kunne matfri bare selv ha søgt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tebirkes:
ca. 18 stk.
Bagetid: Ca. 15 minutter ved 225 grader

50 g gær
2 dl lunken vand
2 æg
75 g smør
1 tsk salt
ca. 500 g hvedemel

Til indrulning:
100 g smør

Pensling:
sammenpisket æg

Pynt:
birkes

Udrør gæren med lunkent vand. Tilsæt æggene. Smørret smuldres nu i
halvdelen af melet og rør dette i gærblandingen samen med saltet. Slå
mere mel i dejen og tag den ud på bordet. Ælt den med så meget mel at
dejen stadig er blank og smidig. Sæt dejen lunt til hævning i ca. 45
minutter. Slå dejen ned og ælt den igennem, evt med lidt mere mel. Udrul
dejen på et meldrysset bord til et rektangel. Skær iskold smør i tunde
skiver og læg dem ved siden af hinanden på 2/3 af dejen. Fold den
smørfridej halvt ind over den smørbelagte del, og fold den anden side
over.

Udrul dejen igen, og fold endestykkerne ind over hinanden. Vend dejen ½
omgang og gentag udrulningen og sammen foldningen 2 gange. Skær dejen
igennem på langs. Udrul hvert rektangel til en stang, ca. 60 cm lang.
Skær den i ca. 5 cm brede stykker. Læg stykkerne på plade til
efterhævning på et ikke for varmt sted i ca. 15 minutter. Tænd ovnen og
indstil den på 225 grader. Pensl stykkerne med sammenpisket æg og drys
med birkes. Bag brødene midt i ovnen i ca. 15 minutter.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 29-03-03 14:39

mmm...Det er min ynglings "rundstykke"

Men jeg mener helt bestemt det er honning som gør den så lækker hvilket jeg ikke kan se i overskriften

Skingur....
Selvfølgelig skal du da tage æren for det....det er da dig der har fundet det

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 60 point
Dato : 29-03-03 14:44

Lige en tilføjelse, hvis du godt kan lide at de er lidt søde og våde indeni:
smør lidt remonce (lige dele sukker og
smør/margarine) i midten af den færdig udrullede dej, og læg dejen
sammen i 3 lag til en stang der bliver ca. 8 cm bred, som herefter
skæres i 5 cm brede snitter.

Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-03-03 14:46

remonce: lige dele meget blødrørt smør og sukker røres enormt godt sammen!!

Kh Christina, der bliver mere og mere lækkersulten...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-03-03 15:34

Det er ikke "Tebirkes" før der er noget blødt og sødt inde i midten.
Hilsen fra en Københavner.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-03-03 15:38

Emesen... derfor opskriften på remonce

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-03-03 15:45

Nemlig - jum jum. Jeg bestiller lige et par stykker.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-03-03 15:49

jeg er suuuulten.....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-03-03 16:08

MUMS... mangler en PacMan smily der ku' fise rundt og sige "haps, haps, namme namme nam"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-04-03 16:14

hej... har du fået bagt? Blev de gode?
Christina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-03 17:46

De er gode - jeg fik 2
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-04-03 20:00

snyd!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-03 20:15

Ok jeg snuppede 2 - men de er stadig gode.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-04-03 20:23

hmmm... har ellers lært fra Dyrene i Hakkebakkeskoven at mad smager grimt, når man stjæler det.... Christina

Godkendelse af svar
Fra : matfri

Dato : 02-04-03 21:59

Tak for svaret skingur. Jeg vil prøve at se om det bliver godt!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-04-03 16:47

Tak, tak, for opskriften.
Jeg vil prøve den i weekenden.
Jeg har boet i udlandet i nu 17 år og savner helt vildt Thebirkes, som vi kaldte dem hjemme i Århus