/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
trægulv der knirker
Fra : scootergrisen
Vist : 923 gange
50 point
Dato : 05-02-09 21:17

hvordan får man et trægulv til at lave være med at knirke når man går på det ?
Jeg regner med det skyldes træet synker under vægten og sæmmet som står stille så de "gnider" op af hinanden.
Men er det godt og smøre dem med noget eller skal man bare banke dem længere ned i eller tage dem op og ridse dem eller hva ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-02-09 21:43

Det kommer helt an på hvilket gulv du har, og hvad dit underlag er.

Plankegulv på strøer, flydende gulv på strøer og undergulv, eller eller.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-02-09 21:45
Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 05-02-09 21:47
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-02-09 21:48

Ellers kan du finde flerehttp://www.google.com/search?q=knirkende+gulve&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBS løsninger her, - det kommer jo an på hvilket gulv du har:

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-02-09 22:05

Her er artiklen fra Gør Det Selv hvis du ikke er abonnent http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=146&a=2118

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-02-09 23:44

Kan jeg se hvilken type gulv jeg har uden at tage brædder af ?
Når jeg lægger vægt på et bræt så synket brækket mens sømmer står stille hvis det hjælper.
Jeg venter lige til imorgen så kan jeg prøve og se om det hjælper og hamre sømmet længere i.
Det kan godt være underboen ik er så glad for at jeg banker nu.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-02-09 05:00

hvis du ligefrem kan se at det er sømmet der er problemet , ( undskyld jeg siger det , men så er det da vist toppen af dovenskab at spørge før man har prøvet at slå det ned )
ellers ryk sømmet op og erstat det med et par skruer , så arbejder det ikke mere

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-02-09 06:45

du bør bruge skruer i stedet for søm. så kan du trække dem bedre til. det der knirker er når brædderne bevæger sig lidt i forhold til sømmene. den gnidning giver knirkelydene. så du skal bare have brædderne holdt helt ned mod strøerne og det r altså lettest og bedst med skruer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-02-09 09:05

... ja, eller også kan man - hvis man prøver med skruer - trække fx strøen op under gulvbrættet, så kan de give sig under det. Hvis en skrue skal bruges, skal det som skruen skrues ned i være fast underlag!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-09 13:06

Prøv at købe eller låne Søren Vasegårds "Bogen om Huset". Den giver svar på de fleste af den slags spørgsmål, kvalificerede svar endda.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-02-09 19:25

Det hjalp og banke dem længere ned.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-02-09 19:27

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-02-09 19:29

kan godt være det hjalp at banke dem længere ned , men det er kun i kort tid
du vil inden længe have samme problem igen
så næste gang , så erstat sømmene med skruer , så er problemet løst fremover også , og ikke kun en kortsiktet løsning