/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvordan startede finaskrisen??
Fra : theill
Vist : 764 gange
200 point
Dato : 05-02-09 19:56

Hvordan/hvor startede finaskrisen egentlig???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 05-02-09 20:09
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-02-09 20:18

Endnu mere spændende end hvordan den startede er : Hvor er alle pengene blevet af?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-02-09 20:51

Tror nok det var fordi der var en masse banker som lånte en masse penge ud som de ikke havde til en masse mennesker der ville købe hus som de egentligt ikke have råd til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-09 22:15

Citat
Hvor er alle pengene blevet af
Der var slet ikke nogen penge og det var der en som opdagede..................... Ligesom drengen der sagde:" Jammen han har jo ikke noget tøj på"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-02-09 22:35

Citat
Hvor er alle pengene blevet af?

En interessant problemstilling.Vi hører om global finanskrise og...... verdens-økonomien er i fare....

Jamen,det er sku vel ikke nogen fra det ydre rum,der kommer og stjæler vores penge.
Vi har vel de værdier,vi altid har haft.Det må vel være noget med at pengene "skifter hænder".
De penge nogle mister,må der jo være andre der inkasserer.(Kriminelle).
Ja,jeg ved godt det er en firkantet tankegang. Men belær mig.....

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 05-02-09 23:11

Værdi er kun noget der er til fordi andre siger det er noget værd.

Som da det startede i USA hvor man fik skruet huspriserne sådan op at man solgte mursten for 1000 kroner selvom de i realiteten kun var 100 kroner..

Gør man det længe nok. bliver 1000 kroner til 100 kroner......

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-02-09 00:11

Jeg tror Tom Cruise har taget alle pengene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-09 01:54

>JRST
"Værdi er kun noget der er til fordi andre siger det er noget værd. "

Rigtigt godt skrevet
Som vores egen Poul Schlüter sagde engang "børsmæglere reagerer som en flok forskræmte høns hvis der bliver uvejr et sted i Canada"

Det er eet stort korthus med opskruede værdier, fordi at man forventer mere og mere, finansfolk tænker mere på større gevinster fremfor øget produktion og dermed beskæftigelse i en given virksomhed. Går det så galt med produktionen sælger de straks større dele af de oppumpede aktier for ikke at tabe lidt penge, og det breder sig hurtigere end ringe i vandet, alt andet bliver værdiforringet og resultatet har vi nu med 10.000 nye arbejdsløse pr. dag

Man skulle lave en lov på verdensplan som låste aktier omgående i virksomheder hvis der skete noget, så kunne man bruge et par dage på at finde årsagen, inden en børsmægler fra sin computer solgte rub og stub til en alt for lav værdi.
Salg til en for lav værdi påvirker indekset på "toneangivende aktier" fra bare 2-3 virksomheder og så tror alle at det går ad helvede til med alle andre aktier og sælger ud.

Og afslutningsvis er en halv milliard beskæftigede på verdensplan med rette bange for deres stilling bare fordi at et par børsmæglere startede med at skide i bukserne over et tab på et par millioner et enkelt sted.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 06-02-09 08:46

Ja, og så mener vi mennesker at vi er så kloge.
Vi kan ikke engang stykke en verden sammen uden renter og gebyrer.
Fremtidens befolkninger vil slå sig i røven af latter over at se tilbage på den tid vi lever i nu.

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 06-02-09 21:13

Tak for svaret ans.
Og alle I andres gode svar.