/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Saltvands akvarium
Fra : GramPro
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 05-02-09 00:23

Hvordan startes et saltvands akvarium op.
Jeg købet et 325 liter akvarium, jeg har en pumpe, et varmeleme. Hvad skal jeg have mere.

Hvor mange timer bruger man ca. om ugen på et saltvands kvarium, hvis man gerne vil hae de pænt og rart, at kikke på???

Og hvad koster det, at anskaffe indhold, så som koreller, fisk og levende sten??

Jeg har haft ferskvands akvarium i 20 år, så jeg er ikke helt nybegynder. Jeg er bare e af de typer som vil vide godt og grundigt hvad jeg går ind til, for selv om det "bare" er en fisk, så skal den have optimale forhold hos mig.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 05-02-09 00:35

Prøv denne her side den vil kunne hjælpe dig igang
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=881417

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 05-02-09 02:48

Jan4100
Tak for dit svarden vil jeg lige kikke lidt på, også vende tilbage.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-09 10:34

Du kan gå på biblioteket, de har en del bøger om emnet. Der er for begyndere og for øvede.

Kommentar
Fra : ivanho01

Dato : 16-03-09 19:02

hej har også villet have et saltvands akvarium . men da jeg begyndte at se efter priser på udstyr og fisk, koraler levende sten .fant jeg ud af at jeg skulle spare sammen et par år inu.jeg vil tro at udstyr vil koste 5-6000 kr og fis koster fra 250 kr pr stk og det gælder også koraler .

Kommentar
Fra : Orlin2

Dato : 02-04-09 01:22

Du skal regne med en opstartspris på ca 10.000 kr pr 100 L vand, hvis du vil have et rigtigt koralrevsakvarie.
Hvis det "bare" er fisk du går efter kan du klare dig med en del mindre.

Du skal bruge diverse udstyr, som ikke benyttes i ferskvandshobbyen, f eks skummer, nitratfilter, diverse tilsætningsstoffer til vandet, levende sten, som er dit "filter", cirkulationspumper, HQI lamper, T5 rør osv osv....

Du skal også afsætte tid til hver uge at gennemføre forskellige tests af dine vandværdier for f eks nitrat, nitrit og målinger på mængden af forskellige sporestoffer. Det er en tidskrævende hobby og den er ikke billig, men et velkørende koralrevsakvarie er utrolig smukt at se på. Vi har haft vores 600 L i godt et år efterhånden og vi er langt fra førdige med af bygge revet op og tilsætte nye koraller.

Hvis du stadig har mod på at prøve, er første regel tålmodighed. Når du har mixet dit saltvand ( specielt salt du køber hos din forhandler beregnet til formålet) og lagt dine levende sten i, skal akvariet nemlig modne. Det tager flere uger hvor stenene går igennem flere faser med algevækst og det er vigtigt at give dem den fornødne tid, da du ellers let slår både fisk og koraller ihjel, men læs på emnet og spørg dig for på saltvandssiden eller lignende fora. Pøj pøj med det.