/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elforgrug
Fra : elal
Vist : 831 gange
65 point
Dato : 04-02-09 21:15

kan nogle sige ,hvad et oliefyr incl.cirkulationspumpe ca.bruger i el pr.døgn

Kommentar
Fra : gril

Dato : 04-02-09 21:18

prøv at kigge på www.elsparefonden.dk

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 04-02-09 21:25

Det er afhængig af hvor stor den er.

Det kan aflæses på cirkulationspumpen i watt/time

Hvilket giver pr. døgn:
30watt = 0,72KwH
40watt =0,960KwH
50watt = 1,2KwH
60watt = 1,44KwH
70watt = 1,68KwH
80watt =1,92 KwH
osv.

Jeg havde selv en på 90watt = 2,16KwH pr. døgn
Den blev skiftet ud med en A-spare pumpe som viser at den bruger 22w/time = 0,53KwH pr. døgn

Kommentar
Fra : elal

Dato : 04-02-09 23:22

ja ok,men det var godtnok mest oliefyret,men ellers tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-09 02:22

ca 480 KWh om året.

Der er sådan en fiks lille ting i linket her hvor man forsøge sig lidt frem med de installationer og elforbrugende ting man har i boligen

http://elsparenergimidt.pcsys.dk/el.htm

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-02-09 08:01

Hej
er afhængig af hvor meget oliefyret og evtl. pummpe kører

hos dit elselskab kan du låne en kilowattmåler, som skal monteres på tilledninger til fyret og pumpen , så får det det helt præcise forbrug , alt andet er gætterier.

http://www.seas-nve.dk/sitecore/shell/Controls/Rich%20Text%20Editor/~/media/PDF/UdlaanElmaalere%20pdf.ashx

mvh

Kommentar
Fra : elal

Dato : 05-02-09 13:23

Tak til dova det lyder rigtig med ca480kw.Tak til JEJ123 har selv en måler ,men skal jo så
have lavet noget om på installationen for at kunne tilslutte den.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 05-02-09 22:30

Jeg har søgt på det samme, men er ikke blevet klogere. Energiselskabet oplyser at ved at skifte til en a-pumpe, hvilket koster mellom 1500-3000 kr, kan jeg spare ca 900 kr/år. Men du kan jo checke dit passive forbrug, ved at aflæse el-måleren hver morgen og aften, men vær opmærksom på alle dine standby-produkter, de tæller jo også med.

Kommentar
Fra : elal

Dato : 05-02-09 23:51

Jeg har selv købt en a-pumpe,dyreste grundfosmodel,men der er det meget VIGTIG at den ikke står på automatik,men kun på trin 1 ud af 3,på trin 1 hvor den virker ok tager den KUN 7-8w!!!

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 65 point
Dato : 09-02-09 16:06

du kunne lige så godt spørger om hvad en lyskilde(pærer) bruger i døgnet ?
det komme an på hvilken model det er samt forbruget hvor tidt den starter op

lån eller køb en elmåler og tilslut den til dit fyr/pumpe ellers bliver det oplyst på produkt info et ca. forbrug

Godkendelse af svar
Fra : elal

Dato : 09-02-09 16:22

Tak for svaret rotw.