/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
hvad betyder domæne?
Fra : nysen01
Vist : 525 gange
25 point
Dato : 04-02-09 12:31

Hej. Har ikke meget forstand på alle de der udtryk. Kan nogen forklare på en ENKELT måde hvad ordene: webhotel, domæne osv. betyder. Bliver sku forvirret ved at søge på google. Ser ikke ud til at google viser sider for nybegyndere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-09 12:41

Domæne er et område man har ret til at benytte.
www.kandu.dk er et domæne som ligger i Danmark.
www.kandu.se hvis der fantes et i sverige.

En hjemmeside er indrettet sådan at når der søges/spørges om lov til at "SE" så svarer hjemmesiden med at vise forsiden.

hjemmesiden ligger på en computer et sted, og er forbundet til internettet gennem en udbyder eks. TDC / Cypercity

Et sted kan være hos dig eller et firma som har flere computere stående med hjemmesider.
På et hotel kan du have dit eget hotelværelse hvor du bruger hotellets computer til din hjemmeside.

For uden hjemmesider kan der ligge meget andet i sådan et hotelværelse.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-02-09 13:28

Da domæne kan være flere ting i denne sammenhæng.
http://da.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A6ne

Da det kan også være en ligesom en arbejdsgruppe - dog som domæne - hvor der styres gruppepolicy's fra ActiveDirectory. Men det er noget mere teknisk. Problemet er at domæne er/kan være flere ting - og tit mange gange bliver folk forvirret.
Derfor læs det igennem på Wikipedia omkring det område hvor du mangler betydningen af domæne!

Kommentar
Fra : nysen01

Dato : 04-02-09 13:42

Eywind> Hvordan kan et webhotel så tilbyde et domæne? Forstod på dig at det var hos en teleudbyder et sådan domæne findes/kun kan købes hos?

Hvis jeg har en computer i "overskud" - kunne jeg så ikke bare bruge den som et domæne? Hvis ja, hvordan bærer jeg mig så i praksis?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-09 13:56

Der er mange som kan "sælge"/ formidle et domæne.

Eks. Her har jeg fået mit domæne. Og det koster ca. 50 k. om året hos Hostmaster.
www.gratisdns.dk

Og her ligger min hjemmeside.
www.web10.dk

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 25 point
Dato : 04-02-09 14:05

Du kan sagtens bruge den gamle maskine som din webserver - hvis du vil have din hjemmeside og køre på denne. Og det er absolut muligt som en sjov lærdom mm. Reelt skal du tænke på den skal køre 24/7/365 og hvis det er en maskine der har nogle år på bagen, kan du være sikker på det er noget af en strømsluger.
Derfor tager de fleste Webhoteller en pros imellem 120 - 300 kr årligt for at hoste din hjemmeside - og det er mere end sikkert at din gamle maskine bruger mere strøm end den pris.
Samtidigt med er det webhotellet hovedpine at holde maskinen kørende konstant og deres problem med hardware osv.

Men det kan absolut foretrækkes at prøves at bygge egen server mm.
Gratis DNS tilbyder registrering af domæner som Eyvind også skriver her: http://web.gratisdns.dk/ hvor du kan indtaste dit ønskede domænenavn - og de tjekker hvilke muligheder du har der.
bare husk det er kunb dit navn man får der - og ikke noget andet - derefter skal man selv ind og pege på hvilken IP ens domæner bliver redirigeret hen til - således at hjemmesiden vises.

Dog er det svært at konkurrere med en webhotel - mm man gør det for lærdom og inspiration.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-09 14:13

Og for at du kan have din egen server kørende, skal der peges på din IPadresse som helst skal være fast. www.gratisdns.dk kan pege på din IP som er lig med dit www.domænenavn.dk
jeg har en gang kørmed en gammel comp. som server men nu ligger det hele hos web10 og det er billigere end selv at køre med den.
Men det var da meget sjovt, selvom der skulle tygges på lidt manual på engelsk.
Jeg brugte den gratis server SME (Linux)
ubuntu laver også en som jeg dog ikke har prøvet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-02-09 14:37

Tja . man kan nu sagtens få en dynamisk IP til at fungere som server - men nemmere med fast IP.

Man kan i de almindelige Windows install - tilføje nogle extra Windows komponenter således at man kan installere deres ISS-server eller downloade Apache for Windows.

man kan også vælge den anden vej - som jeg personligt er stor tilhænger af -> nemlig Linux.
Dog er det ikke lige til - MEN ved brug af SME eller Ubuntu er det dog rimeligt overskueligt. dog skal der som sagt tygges en masse dokumentation.
Personligt har jeg bygget min egen firewall på en Debian ud af en Soekris maskine - således jeg har 4 forskellige subnet.
0.1 -> Til almindeligt brug
1.1 -> DMZ zone til mine server --> Web/FTP/MAIL/
2.1 -> Mediecenter system - bygget på MythTV http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp
3.1 -> mit test netværk.

Alt dette er selvfølgelig over dimensioneret for almindelige brugere - men ja jeg syntes det er sjovt - og lærer noget hver dag, som jeg kan bruge i mit job som systemadministrator.
Hele min webserver er bygget op omkring Ubuntu - hvor mail osv kører altsammen på en ASUS EEE B202 - som ved konstant brug og max ydelse bruger for 290kr strøm på et år.

Derudover har jeg bygget mit mediecenter op på ArchLinux med MythTV installeret på. Der har jeg flere frontends placeret rundt om i muit hus til at kunne se TV mm

Hvis du kan blive interesseret i dette - er der mange muligheder -såsom at downloade Ubuntu 8.10 som reelt allerede under installationen spørger dig om hvilken slags server der skal laves - om det er en mailserver, webserver ( LAMP = Linux,Apache,MySQL,PHP) og dermed har du allerede installeret alle pakker inden du genstarter den første gang - MEN det kræver som sagt noget ydelse selv - da man er nødt til at læse alt dokumentationen igennem undervejs !
Her kan Ubuntu Hentes: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : nysen01

Dato : 06-02-09 16:22

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af at holde rede på alle jeres gode forslag. Er ikke helt klar over hvordan tingene hænger sammen i praksis. (endnu)
Egentlig ønsker jeg 2 ting. 1) At kunne beholde mine mails "for mig selv". Altså alle de mails jeg får og sender skal ikke kunne ses af en udbyder. 2) En evt. hjemmeside skal bare altid virke 100%.

Godkendelse af svar
Fra : nysen01

Dato : 08-02-09 10:03

Tak for svaret peque.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-02-09 10:13

Jamen så er løsningen at lave din egen server.

Du kan nu vælge at gøre enten bruge en windowsmaskine eller en linuxmaskine.
Personligt ville jeg downloade ubuntu-server edition og installere den. Den hjælper dig enormt meget under installationen, således at du kan vælge hvilke services der skal understøttes. om det er mail og webserver. Dog skal du vide nogle ting undervejs og derfor er dokumentationen en enorm vigtig ting.Jeg har lavet en guide omkring opsætningen af en mailserver - inkl. SASL2 validering - således at du ikke bliver et open-relay - og hjælper til med spam i verden - den kan hentes her: http://linux.pbj-design.dk/downloads/Mailserver.pdf - dog er den til Hardy versionen men fungerer aldeles også under intrepid som 8.10 versionen af Ubuntu heddeer.

Omkring webserver skal du også læse lidt dokumentation hvor der også er en masse at lære/læse: https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

Og bare rolig - det er ikke alting der siver ind med det samme - som du selv skriver omkring forståelse af domæne - men heller ikke nemt når det reelt er 2 forskellige ting.

Dog kan jeg ikke forestille mig at det ikke med lidt stædighed skulle være til at forstå. Og der er masser af hjælp at hente på:
www.ubuntudanmark.dk
www.linuxin.dk
www.ubuntu.com

Det eneste du skal vide - er hvordan man stiller de spørgsmål ordentligt således at du får det svar du ønsker. Vigtigt at dokumentere dit spørgsmål således at det er muligt for andre at sætte sig ind i hvordan du har sat det op. Mange gør en fejl - skriver jeg vil bygge en mailserver - det virker ikke - hjælp. Det nytter simpelthen ikke for mna som hjælper har ikke en chance for at se hvor det er gået galt. Derfor dokumenter dine spørgsmål - vedlæg logfiler osv - så skal hjælpen nok komme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 10:34

Tja - jeg har nu prøvet
ubuntu server 8
CentOS 5,2
SME server 7.4 som nu er kørende som kun server.

Jeg opgav simpelthen da de to første var installeret.
Men det er nok bare mig som ikke kunne finde ud af at starte op.
ubuntu bruger vist et lille program der hedder lanscape til at styre serveren og det har jeg ikke.

Men SME server 7.4 går faktisk som en leg ....................og så på Dansk.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-02-09 10:42

Det kan du no også sagtens få med Ubuntu.
Landscape er en mulighed du kan vælge fra under installationen.

Hvad der mere er vigtigt er at du ikke er et open-relay på din mailserver. Ellers kan alle andre sende mails via din server, og du vil hurtigt ende på diverse RBL-lister - hvor modtagerens mailserver IKKE vil modtage post fra din server pga den er spamregistreret.
Derfor er det vigtigt med en krypteret authentification på hvem der reelt må sende mails fra din server.
Jamen man skal da absolut også starte et sted . og SME er en OK distro at vælge til at starte med.

Håber du får en god server som du kan bruge. Bare husk at tjekke din strømregning

jeg har personligt valgt denne maskine til min server derhjemme da den hurtigt er tjent ind i strømforbrug. http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=6670
indenfor 2 år er den tjent ind - bare i strrømforbrug!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 10:55

Strømmen er ikke noget problem............ det er kun en server og den laver ikke andet end test, en gang i mellem.
Alt andet foregår ude i byen.
For en del år siden havde jeg en server kørende med hjemmeside/ftp/mail/DHCP - men nu er der bare en router med AP som leverer internet til ca. 8 comp.
Jeg har også en Allnet 6200 som ftp server en gang i mellem.

Men - det irriterer mig lidt at der er en flot hjælp ved installation af eks. ubuntu og CentOS
og efter genstart .......................................aner jeg ikke hvordan jeg kommer i kontakt enten direkte eller via web.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-02-09 11:13

OK - du mener at du ikke kan komme i kontakt med den rent fysisk via netværk ????

Du har oprettet en bruger under installationen. ikk ?
Denne bruger logger du lokalt ind på serveren med. Derefter skulle du reelt stå i en konsol - Ellers skal du åbne en terminal. Derinde skriver du ifconfig - nu får du dine netværksindstillinger.
Problemet her er - at du som default har instillet dit netkort til at modtage DHCP- ipadresse på dit netværk - dvs du kan få op til 254 forskellige IP-adresser. For at du kan få kontakt til den via netværk - skal du vide denne Ip for at kunne ramme den.

Den får du kun ved hjælp af denne kommando.
Man kan også gøre det at man sætter maskinen op til at få en statisk IP - nu ved jeg ikke lige hvordan SME fungerer men i Ubuntu/debian er det på følgende måde:

Rediger filen /etc/network/interfaces
der har du en linie ala det her:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Som du kan se - modtager den IP-adressen DHCP.
Hvis dit netværk har følgende indstillinger - skal det tilpasses til dette:
DHCP-range 192.168.0.1 - 192.168.0.154
Netmask: 255.255.255.0
Gateway/router: 192.168.0.1

Så skal din fil se således ud:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.10
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
broadcast 192.168.0.255

Så genstarter du maskinen og den har nu IP-adressen 192.168.0.10 og der kan du nu fange maskinen. For at lave noget nemt fjernadministration ville jeg installere OPENSSH - som så åbner port22 til kommunikation. Derefter kan du bruge putty -> http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html til at logge ind på maskinen og arbejde fra en windowsmaskine.
Den åbner kommando muligheder(ligesom terminal) der giver dig mulighed for at kunne ændre dine ting. Bare husk at bruge sudo - da du som almindelig bruger ikke har rettigheder til at ændre systemkonfigurationer.

Ellers PM - så kan du få min jabber adresse og vi kan snakke videre der istedet for

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 11:19

Ok - og jeg er nu ved at installere ubuntu server.