|
| Hjemkundskab Fra : vonmissy | Vist : 604 gange 148 point Dato : 04-02-09 09:38 |
|
Hej alle sammen
Jeg er igang med en opgave om sundhed i teori og praksis i hjemkundskab.
Nogen der har noget klogt at sige til det?
| |
| Kommentar Fra : vonmissy |
Dato : 04-02-09 09:51 |
|
Hvorfor skriver du herinde hvis du ikke kan komme med et kvalifiseret svar??
Og sparring er der ikke noget i vejen med, det er jo kun rart at have nogen at skrive med om det emne man er igang med.
Men tak for din oplysning
| |
| Kommentar Fra : pedroso |
Dato : 04-02-09 09:58 |
|
Det var så lidt. Det er godt at se at du selv skriver for at give spørgeren svar ;)
Jeg kan da sagtens komme med et kvalificeret svar. Men er du klar over hvor stor en bjørnetjeneste du kan give dovne elever? Nu er der selvfølgelig forskellige måder at hjælpe på, og man kan jo godt give en håndsrækning. Men blev der i spørgsmålet givet udtryk for at man selv havde reflekteret over emnet, og lagt op til en diskussion? Nej, det var mere en slags: Gider I ikke lige lave mine lektier, hva'?
Til spørgeren: Kom med et oplæg. Når du nu er "i gang", hvor langt er du nået med sagen? Har du i det mindste nogle tanker omkring hvad opgaven skal indeholde?
| |
| Kommentar Fra : vonmissy |
Dato : 04-02-09 10:47 |
|
Kan godt se hvad du mener, men har jo ikke lagt regnestykker ud og forventer nogen laver dem for mig. (og ja, irriterer mig også når jeg ser lign. herinde)
Nå men min opgave er jeg faktisk allerede godt igang med.
Problemformuleringen har jeg endnu ikke lagt mig helt fast på, men noget i stil med:
"Hvordan kan jeg som kommende hjemkundskabslærer, fremme elevernes udvikling af sundhed - med fokus på teori og praksis?"
| |
|
Har du ikke forstået det?
Du må uddybe det med sundhed...
Ernæring/kost: Kender du sundheds pyramiden?
Teori: Næringsstoffer, vitaminer og mineraler vi har brug for.
Praksis: Hvordan får vi så dem i stedet for de tomme kalorier vi skal undgå...
Motion:
Teori: Hvor meget bør vi bevæge os, de forskellige muskel grupper, og undgå overbelastninger.
Praksis: Hvordan gør vi så det, i stedet for at spille på computer, som nu og få musearm...
Mål og livskvalitet:
fortsæt selv...
| |
| Kommentar Fra : vonmissy |
Dato : 04-02-09 10:59 |
|
Jo, men jeg skriver i forhold til hjemkundskab, så derfor har jeg fokus på unge elever.
Jeg har kendskab til pyramiden - men har medtaget de 8 kostråd i stedet for. - Da der også er udarbejdet et undervisningsmateriale herom.
De huller jeg har ligger nok mere i at få pædagogik/psykologi med i opgaven. Hvad teoretikker siger om dette emne?
Har medtaget en smule Klafki.
| |
| Kommentar Fra : pedroso |
Dato : 04-02-09 11:00 |
|
Jeg kunne da foreslå at tage det med sundhedspyramiden op. Det har jo vist sig at den ikke oprindelig var lavet kun med sundhed for øje. Men også hvad er billig mad ifht. et lavt budget.
Og ris, kartofler og den slags er jo ikke længere at betragte som sund mad.
Altså: En ny pyramide.
En anden ide var at prøve at grave lidt i hvad det grundlæggende problem i den voksende fedme er. Ja, burgere og cola klart, men hvorfor er det lige at der indtages så meget af det? Er det tilgængeligheden, er det mangel på oplysning, eller hvad? Alkohol er jo også fedende, og man ved jo nu at ungdomskulturen er langt mere fokuseret på druk end før.
| |
| Kommentar Fra : qfha |
Dato : 04-02-09 16:45 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|