/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsvægge...?
Fra : ida_mie
Vist : 3088 gange
100 point
Dato : 04-02-09 00:14

Jeg har en gammel svensk ødegård, som har nogle (meget) rustikke vægge inde i stuen. Derfor ville jeg gerne sætte gipsvægge op - dels for at rette lidt op -men også for at isolere.

Jeg har læst en del trin-for-trin guides og er ret sikker på, at jeg ved hvordan jeg grundlæggende skal gribe det an, men jeg lurer lidt på hvad man gør når man kommer til vinduer og døre.

Ved vinduerne -skal man så ligesom skille karm og 'inder-ramme' på vinduet ad -for ikke det skal sidde længere inde end væggen når man er færdig? -Og hvordan gør man sine 'vindues-huller' dybere så det passer?
Og hvad med det træ-skelet man monterer pladerne på, -skal der være vandrette lægter over og under vinduet eller hvordan?

Håber nogen kan gennemskue spørgsmålene selvom jeg har brugt lidt selvopfundne ord.

...og forresten hvordan gør man med stikkontakter? kan man 'bare' pille dem af og sætte på den nye væg?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-02-09 00:20

Du skal bruge ler til dine væge. Gips er ikke godt til det formål du snakker om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-09 00:31

Du skal have lavet nye lysninger/inddækninger i vinduerne, altså "siderne/kanterne" i vindueåhullerne. Og ja, det vil være en god ide, at der laves en ramme af lægter rundt ved vinduesåbningerne.

Stikkontakterne, de kan blive et problem, såfremt ledningerne bag dem ikke er lange nok til at blive trukket det ekstra stykke ud så kontakterne kan monteres på den nye væg.

Hvis de ikke kan nå, skal du have trukket nye ledninger.

I øvrigt med gipspladerne, så er det begrænset hvad de isolerer.

For at det skal være "ordentligt" isoleret, skal der først laves et lægteskelet, så isolering på, så en dampspærre og så til sidst gipspladerne.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-02-09 00:34

I det træskelet hvorpå du sætter gipspladerne til vægen laver du en firkantet ramme i samme størrelse som vinduet.

Med hensyn til "lysninger", dvs. den flade der går ind mod selve vinduet: Normalt vil jeg sætte en gipsplade på her også, og forsøge at få plads til den mellem vinduesrammen og væggen. Hvis ikke der er plads nok, kan du sætte en træplade op i stedet, de kan være en del tyndere, eller du kan skubbe træpladen ind i en u-formet liste som du sætter på vinduesrammen. Hvis du vælger en træplade, bliver du nødt til at have en sprække mellem gipspladen og træpladen, da de vil komme til at arbejde i forhold til hinanden, så du kan ikke bare sætte tapet eller væv hen over samlingen.

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 04-02-09 00:35

Perfekt svar Dova - tak for det!

Lige et hurtigt tillægs-spørgsmål...

Hvad er dampspærre? -Jeg har læst, at det skal i væggen sammen med isoleringen men jeg sperkulerer på om det er ligesom alukraft eller om det er det et helt andet materiale?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-02-09 00:38

Dampspærre er normalt en kraftig plastik folie

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-02-09 00:40
Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-02-09 07:38
Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-02-09 09:14

Hej ida_mie

Har du undersøgt om der er plads til isolering inde i de eksisterende væge.
Med mit spinkle kendskab til ødegårde, så har de træbeklædning indvendig.
Når du alligevel vil sætte gibsplader på sker der ikke noget ved at linde lidt på pladerne og kikke ind om der er plads til isolering under træbeklædningen.
Hvis der plads, så tag så meget beklædning ned som det er nødvendigt for at få isoleringen ind.
Hvis du gør det på den måde spare du lægterne, som jeg formoder du vil have på for at få pladst til isolering.
Dampspærren skal du sætte på den eksisterende træbeklædning efter at du har sat den op igen.
Hvis du gør sådan kan ledningerne til kontakterne sikkert også nå for vægen bliver ikke mere en 13 mm tykkere.

Bjørn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-09 18:56

Dampspærre kan være af forskellig materialer . Alukraft er det nemmeste at arbejde med.

Dampspærren skal sidde på isoleringens varme side, I dit tilfælde ind mod stuen, kun dækket af gipspladen.
Tidligere gik man meget op i sådanne membramers diffusionstæthed. Men det er meget vigtigere at man gør den helt tæt. Ingen huller omkring ledningsgennemføringer, lampesteder eller sprækker langs væg eller gulv. Men bramen skal ude i kanten og i overlæggene være i klemme mellem underlag og gipspladen.

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 10-02-09 00:12

Tak for alle svar!

Jeg har netop været i Sverige og kom godt igang med projektet. Fik dog -i det svenske byggemarked strenge instrukser om at bruge vindpap -istedet for dampspærrer. Det er åbenbart vigtigt at træhuset kan 'ånde'.

Her er et billede af den gamle rustikke væg:

http://i305.photobucket.com/albums/nn206/muttesjov/PICT0059-1.jpg

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-02-09 00:39

Ja de vægge trænger gevaldigt til en omgang. Har du overvejet at gøre dem rene og lade dem stå i ren træ? Det kunne være pænt, men nok også lidt upraktisk.

Svenskerne har nok mere erfaring med træhuse end os, så de har nok ret.

Hvad gør du med loftet?

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 10-02-09 11:12

Lofterne er dækket af et lag spændpap som er smadder let at trække ned. Under det er der et død-flot planke-loft, som jeg har tænkt mig at give en gang frisk hvid lindolie-maling... det er vist den autentiske løsning.

Væggene har jeg overvejet at lade stå som de er nogle steder i huset -men jeg tror det ville være lidt rigeligt hvis der var mørke rå planker overalt -så i stuen er der altså ved at komme gips på og det bliver rigtigt flot tror jeg.