/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Program kun ses af en bruger
Fra : LoneG
Vist : 448 gange
200 point
Dato : 03-02-09 13:01

Kan man gøre sådan, at det kun er én bestem bruger af en computer, som kan se og bruge et bestemt program?
Dvs. at den anden bruger ikke kan se programmet, når vedkommende går ind under start--> programmer?

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-02-09 13:38

Ja, hvis det er en smart installation kan man vælge at programmet kun skal kunne bruges af den bruger der installerer det.

Hvis ikke skal du selv ind og lave lidt om i det.
du installerer programmet og så går du i en stifinder og sætter sikkerheds rettigheder op til kun at gælde for den bruger der skal bruge programmet.
Der efter skal du flytte program mappen fra start menuen for aller til brugerens start menu.
Dette gøres ved at højreklikke på start og sige gennemse alle brugere og finde program mappen der fra hvor den starter, så højre klikker du på start igen og vælger stifinder og kommer ind i program mappen for brugeren, så flytter du mappen fra alle brugere til den bestemte brugers program mappe.
Så er det kun den bestemte bruger der kan se programmet i start menuen og kun den bruger der kan bruge programmet, ulempen ved alt dette er hvis den/de bruger(ere) der ikke må bruge programmet er administratorer, kan de selv gå ind og finde programmet og give sig selv rettigheder til at bruge programmet igen.

Kommentar
Fra : dewane

Dato : 03-02-09 13:53

Hvis alle har sin egen Accounts, så kan du gø det mens du installere den, hvis ikke så kan du ikke

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 03-02-09 15:11

Ja, altså der er tale om to forskellige login´s?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 18:20

Hvis programmet allerede er på computeren, så kan du skjule det så der skal lidt af en nørd til at opdage at programmet er der.
Åben Denne computer - Documents and settings - Alle brugere - Menuen start - Programmer, der kan du slette programmet, det er kun en genvej som ligger der, programmet virker alligevel, du skal være opmærksom på at det sletter genvejen også på den konto som godt må bruge programmet, så du skal tilbage til drev C og åbne mappen Programmer og åbne mappen med det program som du har slettet genvejen til før, eksempelvis Internet Explorer der skal du så højre klikke på selve programmet og klikke på Opret genvej, der kommer så en genvej lige ved siden af, den skal du højre klikke på og Kopier, tilbage til Documents and settings, denne gang åbner du mappen med brugeren som godt må se og bruge programmet, åbne Menuen start og Programmer og sætte genvejen ind.
Du kan også nøjes med at lægge genvejen på Skrivebordet og ikke have en genvej under Alle programmer
du er nødt til at slette den under Alle brugere, de genveje som ligger der kan ses og bruges netop af Alle brugere.
Dengang du var i mappen Programmer som er under Denne computer- drev C, da kan du også højre klikke på mappen med programmet og klikke på Egenskaber, der kan du sætte markering i Skjul klik på Anvend og på OK, programmet er der og fungerer men det er næsten umulig at finde, hvis man ikke ved det er der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 18:23

Du skal lige være opmærksom på at det ikke er et program som er sat som standard program til at åbne visse fil typer, så vil programmet nemlig starte, hvis den forbudte bruger vil åbne en fil af den type som programmet er sat til at åbne