/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
oprette bruge på server
Fra : fredag
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 02-02-09 14:13

Hej, kan man oprette en bruger på en small businessserver med begrænset adgang. Sådan at brugeren kun kan få adgang til en bestemt mapper at redigere i?

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 02-02-09 15:16

Ja da, du skal bare tildele rettiheder til det, hvis du ikke bruge domæne skal du bare ind i administration og oprette brugeren der så kan du selv bestemme hvilke bruger grupper han skal være medlem af (evt. sin egen) så kan du stille sikkerhedsrettigheder på filer og mappen som du vil for den bruger/gruppe.

Hvis det er domæne skal du bruge AD (active directories), her kan du også bruge politikker til at bestemme hvad brugeren skal kunne (Du kan også bruge politikker uden domæne, men de er antallet og udvalget er noget mere begrænset) eller opretter du brugeren og/eller gruppen via AD og sætter rettigheder på filer og mapper som i ovenstående forklaring.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 03-02-09 08:25

Hej igen berno82 ,

jeg er ikke helt superbruger i dette, så hvis du har mulighed for at "skære det lidt mere ud i pap" for mig.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-02-09 09:06

Så skal jeg lige vide om du kører domæne eller ej.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 03-02-09 09:19

JA og så ligner jeg allerede et spørgsmålstegn

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-02-09 10:32

Når du logger ind skal du så angive et brugernavn med @navn.dk bagefter eller vælge hvor du vil logge ind i en dropdown boks under password boksen?

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 03-02-09 10:49

jeg skal angive brugernavn (ingen mailadresse) og password

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 05-02-09 17:07

så lyder det ikke som domæne.
så skal du bare ind i kontrol panelet (start -> instillinger kontrolpanel) og så gå i bruger styring og så oprette den bruger du gerne vil have og så lave den som en bruger der ikke er adminitrator og så starter du en stifinder og tager egenskaber for de mapper der ikke skal være tilgængelige for brugeren og går i sikkerheds fanen og tilføjer brugeren og sætter flueben i afvis/deny kollonen så har brugeren ikke adgang til mappen

Annuller spørgsmålet
Fra : fredag

Dato : 17-03-09 09:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål