/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Blæst og Højvande
Fra : svendgiversen
Vist : 764 gange
81 point
Dato : 02-02-09 10:48

Jeg bor der hvor Østersøen begynder,
(finnerne siger at den ender her).

Når der er vestenvind har vi lavvande og når vi har østenvind har vi højvande. Ikke så mærkeligt.
I går havde vi kraftig østenvind og så højvande.

Men så i dag har vi endnu kraftigere østenvind og så kommer det mærkelige:
Vandstanden er stadig høj, men lidt lavere end i går...

Er der en fornuftig forklaring herpå?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 10:51

Der er vel ikke mere vand og presse af.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-09 10:59

Det meste vand blev da presset ud af Østersøen i går Svend.
Det er det samme her i "min" havn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-09 11:08

Der er jo masser vand Eyvind, både før og efter Bornholm...

Og Pia, hvor er vandet så nu? Jeg har ikke hørt noget om druknede i Flensborg.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-09 11:14

Citat
Og Pia, hvor er vandet så nu?

Når det er kraftig østenvind bliver vandet presset ud af Østersøen og ud i bælterne Kattegat og videre ud i Nordsøen.
Når det er vestenvind løber vandet ind i Østersøen.
Det er jo sjældent vi hat så kraftig vestenvind og derfor lægger du ikke mærke til at vandet løber ind i Østersøen.
Jeg kan godt love dig for at når man sejler vil man kunne mærke strømmen. Den kan være meget stærk og en satan at kæmpe imod.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-09 11:22

Nu bor jeg jo et godt stykke vest for Storebælt, efter Lolland, Langeland Ærø og Als.
Så det der løber gennem Storebælt er langt væk...

Og hvis Lillebælt skulle afvande alt det der presses ind østrfra,
så ville begge broer være skyllet væk...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-09 11:26

Citat
Og hvis Lillebælt skulle afvande alt det der presses ind østrfra,
så ville begge broer være skyllet væk...

Det er derfor det er højbroer Svend

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-09 11:58

Nu er det jo sådan at der skiftes mellem højvande og lavvande uanset vindretningen, så få lige skilt begreberne ad først

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 81 point
Dato : 02-02-09 12:41

Der er Månens tiltrækning.
Der er solenstiltrækning.
Der er jordens rotation og deraf følgende corioliskræfter.
Der er vindens skubben på vandet.
Og der er ikke mindst vandmassernes skvulpen i bassinerne og overløb fra det ene til det andet.

Derfor er hele systemet ret kompliceret, og man går galt i byem hvis man kun regner med en af dem.

så hvis du kun regner med vinden giver det det underlige resultat, du har observeret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-09 16:19

Nu er de to observationer på samme tid på dagen og med kun én dags mellemrum,
så Solens på virkning er nok den samme, og Månens kan ikke have ændret sig meget.
Og Coriolus har vi vel hele tiden.

Men det med vandmassernes skvulpen lyder rigtigt...

Jeg har lige haft besøg af min kloge nabo, der er gammel sømand, og han siger:
Når det begynder at blæse skubbes vandet, i dette tilfælde mod vest,
og der opstår højvande ovre mod Sønderjyllands kyst.
Men der er tale om en slags bølgebevægelse, med reflektion, så selv om det stadig blæser,
kan vinden ikke i længden holde den høje vandstand som den første flodbølge havde.

Lyder det ikke sandsynligt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 16:35

Ja det syntes jeg jo er en god forklaring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-09 16:55

Jo sømanden har ret. Det var det jeg kaldte skvulpen. Et populært men beskivende udtryk for en ret så kompliseret sag.

Månen og solens indbyrdes retninger skifter en del fra dag til dag.

Corioliskraften virker kun når vandet er i bevægelse og ikke når det har bevæget sig. Igen lidt forenklet sagt.

Tænk på at jorden kun drejer 1 gang i døgnet i forhold til månen. Men vi har højvande 2 gange i døgnet. Kan du forklare det ?.

Tidevandet er også af meget forskellig højde i forskellige farvande. Hvor naturlig skvulpe hastighed kommer i resonans med natuelig måneforårsaget tidevandsskift, kan effekten blive ret ekstrem.

Det sker kl. a. ved normandiets bugter og et sted i kanada. Der er der er forskel mellem høj og lavvande ofte over 10 m.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-09 17:05

Tak for svaret transor.