/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
down- og upload hastigheder
Fra : snaken
Vist : 2166 gange
50 point
Dato : 01-02-09 21:15

Har en forbindelse som hedder 8032/512 og kunne godt tænke mig høre hvad jeg kan forvente min downloadhastighed vil være når jeg bruger et bit torrent program som f.eks. Utorrent?
Har lagt mærke til at hastigheden ofte er lav selv om der er en del seeds/peers - også selvom jeg kører uden firewall, netværk samt router.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 21:19

Op - hastigheden er som regel lidt over halvdelen af det det maximale.......har jeg oplevet med TDC

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-09 21:23

Hos os er det mindre end halvdelen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-02-09 21:27

Se hvad TDC lover: http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=20154

Citat
Bestilte hastighed - Minimum levering
8 Mbit / 512 kbit - 4 Mbit / 256 kbit

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-09 21:44

Normalt er det sådan, at du max kan forvente 80% af det som din opkobling er sat til, da de sidste 20% bruges til kontrolbits.
Men netværket har også stor indflydelse på den resterende hastighed, så travlhed på nettet spiller ind, lige som serveren i den anden ende, som du har forbindelse med, også har sine begrænsninger for dataflow, alt efter den trafik der er til den.
Du vil derfor opleve forskellig hastighed til den samme server, alt efter tidspunktet du er på nettet.

Når du up-loader, vil du kun kunne opnå dine 512 Kbit minus kontrolbit, uanset hvor hurtigt et modem og lokalnetværk du måtte have. - Der er så mange faktorer under vejs, som spiler ind i nedadgående retning.

Hvis man så begynder at lege med tanken om hvor mange bogstaver der kan sendes, så bliver det kun 1/8. For der er forskel på bit og byte. Hver karakter består af 8 bit.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-09 00:09

utorrent og uden firewall, hvad har Du gang i ?

Afbryd og formater den piratdownloaderdims inden den skaber kontakt til andre ÆRLIGE OG RENE computere via net og mails.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-09 01:04

Du skal først sørge for at din forbindelse er sat rigtigt op.
Prøv og start utorrent og kig forneden... hvis der er en gul trekant og den ikke går væk efter noget tid så er der problemer. hold musen over for at se info.

Hvis der er problemer så det sikkert fordi du har en router. så skal du først vælge en fast ip for din computeren for eksemel 10.0.0.2
Din router har gerne 10.0.0.1

Så går du ind på din router med 10.0.0.1:2033 og logger ind med din bruger og kode som du bruger til at logge på nettet.
Derinde skal du så ind i NAT og portward og indtaste din computer ip 10.0.0.2 og fra 1 til 65535 port nummer.

Så omstiller din router portne til din computer. også skulle det gerne virke. du kan teste om porten er åben i utorrent i options og speed guide.

Du skal muligvis genstarte efter du har skiftet ip.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 02-02-09 02:02

Min 10/2 Mbit giver fuld valuta i utorrent, jeg downloader med lidt over 1mb/s og uploader med omkring 200kb/s. Er det ikke sådan at jo hurtigere hastighed du har, jo mindre tab i % er der til kontrolbits?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-02-09 05:45

Jeg har 4mb/256kb og jeg får hos cybercitys speedtest disse data:
Download: 3555 kb/sek (444.4 KB/sek)
Upload: 207 kb/sek (25.9 KB/sek)

Ifølge dem burde en 8mb/512kb forbindelse give:
6554 kbit/sek (819KB/sek) / 410 kbit/sek (51,25KB/sek)

De skriver også : I praksis skal du forvente en hastighed, som er op til 20 % lavere end din abonnementshastighed.

Prøv hastigheds testen hos cybercity : http://speedtest.cybercity.dk/

Jeg tror du skal have en hastighed omkring 894kilobyte/sek og minimum 782kilobyte/sek for download.

Du kan regne det ud ved at sige 8mbit = 8.000.000
8000000 / 8 / 1024 = 976 kilobyte/sek
976 * 0,9 = 878 kilobyte/sek (hvis man trækker 10% fra)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-09 10:28

mb Hvad betyder det.

egentlig er det millibit , men det giver ingen mening.

Nogle mener åbenbart Megabyte.

Men hvad menes ovenfor ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-02-09 15:08

Kommer an på om du bruger kabel eller trådløst.
I en trådløs forbindelse, kan der sagtens "forsivnde" over 50%. Kører du med et kabel skulle du kunne hente med den hastighed du har købt. altså de 8Mbit

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-02-09 22:39

Thulin
Hvis vi ser det i detaljer, så er hver karakter i 8 bit format, men fylder 10 bit, når det køre over internettet, da de sidste 2 bit er kontrolbit. Det er derfor at du reelt kun kan udnytte de 80%, men de sidste 20% er skam også vigtige, da de skal sikre at hvert karakter bliver opfattet korrekt hos modtageren.
At hastigheden går ned på det trådløse netværk, har ikke den store betydning, og mærkes ikke, så længe at den ligger over din max. download grænse. Så det gejl med at man har en router der på det trådløse kan køre op til 108 Mbit på super G, og måske op til 300 Mbit med 802.11N, er kun for at prale med et hurtigt lokal netværk, for hvis din reelle download hastighed er 8 Mbit, så kan du alligevel ikke presse det til mere end 80% af de 8 Mbit.
Når så hastigheden svinger på den trådløse del, så skyldes det at kvaliteten af forbindelsen er svingende, hvilket kan skyldes mange forskellige faktorer i dit netværks nærhed. Hastigheden vil dog kun svinge, dersom du har valgt AUTO hastighedsregulering. Hvis du der imod har fastlåst dig på f.eks. 54 Mbit, vil du ofte opleve, at du bliver smidt af dit eget netværk, når hastigheden ikke kan holdes på grund af forskellige forstyrelser. Så er det, at den forsøger at genudsende data, fordi kontrolbittene ikke passer. Hvis det så fortsætter på denne måde, så laver din router en time-out, og kobler dig af netværket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-02-09 04:00

Jeg overværede at en var nede på på 2 kbytes/s....som et gammeldaws 56 k modem, der var hårdt pres på PIRAT-serverne.
At det tog flere dage at hente een film var underordnet.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 03-02-09 17:52

Tak for svaret scootergrisen.