/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser bag Passat
Fra : Josph
Vist : 4742 gange
100 point
Dato : 01-02-09 20:25

Hej

Er der en hjemmeside eller en der vil fortælle hvordan jeg skifter kloser i bag på min Passat

Skal jeg have hele kaliberen af ?, den sidder med 2 umbraco bolter
På kaliberen sidder 2 stk 13mm skruer hvad er det lige de gør ?
Skal jeg bruge værktøj for at stemplet kaliberen tilbage på kaliberen ?

Mvh Josph

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-02-09 20:44

Hvis du ikke ved hvordan man skifter klodser,så skal du få nogen der ved hvordan til at hjælpe dig.eller få et værksted til at gøre det.Husk at det også er håndbremse bag. Det et trods alt bremser og det er sikkerhed og det skal være korrekt lavet.
alimak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-02-09 21:53

Går ud fra at det er skivebremser bag i. I det tilfælde skal du ikke bekymre dig om håndbremsen, da den sidder "inde" i skiven.

Du skal have kalibre´en af for at skifte klodser.
Du skal ganske simpelthen skrue begge 13mm bolte ud, da de holder kalibre'en på plads. Når de er løsnet kan du vriste kalibren fro sammen med klodserne.

Klodserne sidder på plads med en fjeder eller lign.

For at på plads til de nye klodser skal du skubbe kalibre'en tilbage, gøres nemmest med en meget stor vandpumpetang.
Pas på gummiet i kalibre'en, samt at din bremsevæske ikke flyder over, hvis du skulle have efterfyldt.

Smør dine kalibre og klodser, monter dem og sæt det hele på plads igen.

Husk at pump et par gange, inden du kører, da bremsen ikke virker før.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-02-09 22:29

Jeg mener det er nogle passater der har håndbrems på caliperen og da trænger du et specialværktøj til at skru stempelet tilbage.
alimak

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 02-02-09 05:04

Hvad med se 2 umbraco bolter, jeg synes det er dem jeg skal tage af for at få kaliberen af, men du skriver de 2 stk 13mm bolter ?

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 02-02-09 05:18

UPS

http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15442&ShowType=1&CommentPAGE=2#comments

Det kan vist ikke gøres bedre ?

Kommentar til fedt, bruger man ikke bare kobberfedt til bag på klodser samt stempel kaliber ?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-09 08:26

Umbraco skruerne er til at løsne glidestykkerne med. Der sidder tit en gummiprop som man skal fjerne først. De må ikke få kobberfedt. De skal have silikone fedt. Får man tit med når man køber et "monteringssæt" til klodserne altså de fjedre som skal holde klodserne på plads.

Da dine bremser er en vigtig del af sikkerheden på din bil, er det tit rarest at have en som ved hvordan man gør ved siden af første gang man laver bremsere. Generelt er det super nemt, men det er bare så meget nemmere når man har en ved siden af man kan trække viden fra.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-02-09 08:31

Men oprindelig spurgte du efter en hjemmeside, med en vejledning:

Her er en fuld beskrivelse af hvordan man skifter bremser på biler:

Høyer's monteringstips:
http://www.hoyer-autodele.dk/usefullinfo.asp?c=2406399547&n=0

Høyer's bremsevejl: (PDF fil)
http://media.thg.dk/DAT/files/ha-monteringstips.pdf
(side 22=bremseklodser)

God fornøjelse

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-02-09 11:52

@Josph
Fin guide, det kan sgu ikke gøres bedre :)

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 02-02-09 19:00

der er ikke nogen der har spurgt til årgangen det er ret væsentligt da de nyere er med elektrisk p-bremse og der skal tester på for at få stemplerne tilbage og frem igen/grundjusteret.
mvh mopar440

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 03-02-09 05:08

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 06-02-09 16:41

Tak for svaret thulin.