/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hvis - tæl.hvis
Fra : arneal
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 01-02-09 18:43

Jeg har et kartotek, hvor jeg har behov for at finde poster som:
TÆL.HVIS(A1:A200;"=vestergade")

Fra de forekomster - eks. 10 - har jeg behov for at finde poster som indeholder "Nej" i kolonne B1 til B200. (Kun dem fra Vestergade)
Jeg synes jeg har forsøgt med alle kombinationer af HVIS og TÆL.HVIS - SUM og SUM.HVIS

Hvordan gør jeg lige det ??

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 19:32

Hmm det er noget med og der skal lægges ind i TÆL.HVIS

måske i stil med dette:

TÆL.HVIS(OG(A1:A200="nej";B1:B200="vestergade"); og her er jeg lidt i tvivl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 19:35

Men den OG sætning skal ind og ligge i TÆL.HVIS sætningen.

Går du i Fx og til logisk så er der lidt hjælp

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-09 21:48

Det kan desværre ikke lade sig gøre ved at mixe TÆL.HVIS() og OG(). Men det kan gøres sådan her:

I en ny kolonne (her kolonne C) sammensætter du værdierne fra kolonne A og B - eventuelt sådan her (celle C1): =A1&"|"&B1

Med denne formel tæller du antal rækker, hvor begge de to kriterier, som står i celle F1 og F2, er opfyldt: =TÆL.HVIS(C1:C200;F1&"|"&F2)

Der kan i princippet bruges alle de kriterier, du ønsker.

Simon

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-02-09 23:52

Du skal bruge funktionen "Filter" - du finder den under Data -> Filter -> prøv så Autofilter.

I kolonnen A trykker du på den lille pil ned i kolonneoverskriften, og filtrerer på "Vestergade"

Nu vises kun de rækker hvor der står "Vestergade" i kolonne A.

http://peecee.dk/upload/view/152806

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 02-02-09 10:54

SUMPRODUKT((A1:A200="Vestergade")*(B1:B200="Nej"))

Kommentar
Fra : sion

Dato : 02-02-09 12:50

--> Rosco40

Genial formel!

Og den kan også udvides med flere kriterier ved at tilføje flere faktorer i multiplikationen:

=SUMPRODUCT((A1:A200="Vestergade")*(B1:B200="Nej")*(C1:C200="Ja"))

Simon

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 02-02-09 18:39

-Simon

Tak for de pæne ord.
Jeg bruger den selv meget, et sted har jeg 8 kriterier, det håndteres uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : arneal

Dato : 05-02-09 10:08

Tak for svaret Simon.

Det virker perfekt.

Arne