/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvilken prem m.m
Fra : simon-ms
Vist : 5145 gange
500 point
Dato : 31-01-09 18:41

Hej
Jeg regner med at vil begynde med at drive pramjagt i næste sæson og står lidt på bar bund ang hvilken pram jeg skal anskaffe mig og hvilket tilbehør jeg skal have anskaffet.
Jeg skal udelukkende jage på limfjorden i hvert fald i starten. Hvilken pram ville i anbefale, og hvad med motor når motorbådsjagt ikke er tilladt, er det så nok at ligge motoren i bunden af prammen eller skal den helt af, hvad med lokkere hvor mange skal man bruge, og ikke mindst sikkerheden, hvad er at anbefale flydedragt eller overlevelsdragt, den skal jo også til at bevæge sig i, håber i vil svare på mine mange spørsmål.
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-09 19:28

Per definition har en pram aldrig haft motor.

Prøv med hestetræk via reb fra bredden som de gjorde på Gudenåen for 150 år siden

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 31-01-09 20:02

Hej simon-ms

Kontakt Dansk Land og Strandjagt de vil være dig behjælplig med informationer.

Held og lykke

EM

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 31-01-09 20:10

ErasmusMontanus Jeg er ikke intersseret i at melde mig ind i den forening(ikke at jeg har noget imod den) jeg er bare allerede medlem af dj, jeg er intersseret i jeres egne erfaringer og meninger på området.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 31-01-09 20:11

Jeg har overvejet jafi og holstebro-pram er der nogen der har erfaringer med dem.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 31-01-09 20:16

Det skal lige nævnes at jeg bruger rimlig store skostørrelser(50) og vejer godt til 100+ så det skal også være en pram hvor der plads til føderne og som kan bære min vægt uden at synke.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-01-09 20:24

Til enhver tid. Du har mange store oplevelser forude. Landsformanden hedder Finn og har tlf. nr.: 9842 3849. Han bor i Frederikshavn og vil hjertens gerne vejlede dig. Han kan give dig nummeret på en jæger i nærheden af dig. Du kan også ringe til Finn G. Andersen i Spøttrup. Han har tlf. nr.: 9756 8623.
Når du har fået kontakt til DLS, så kunne du jo melde dig ind i vores fantastiske specialforening - for kun 350,- årligt. Så nærmer vi os snart de 2000 medlemmer.
Men velkommen i vor midte - medlem eller ej.

Frem for alt: Husk sikkerheden. Overlevelsesdragt af den bedre type, hvor du er sikker på at kunne flyde. Mobillen skal altid opbevares i en lufttæt plasticpose. Men alt det øvrige kan de 2 bestyrelsesmedlemmer fortælle dig alt om.
Knæk og bræk deruede.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-01-09 20:27

Jeg har lige set en Ærø-pram på nettet. Den kan jeg i hvert fald anbefale. Let at komme frem med overalt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-01-09 20:29

For 350,- årligt får du et godt netværk af jægere i Limfjorden. Og et netværk er, hvad du har brug for. men fravælger du DLS, så ring alligevel til et af de 2 bestyrelsesmedlemmer. Det kunne jo være, at der er en strandjæger i din nærhed.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-01-09 21:22

Hej simon-ms
Jeg driver selv havjagt på Kattegat og har ikke megen forstand på pramjagt.
Nu ved jeg ikke hvor i "klisterkanalen" du hører til, men henvend dig til en lokalafdeling af DJ eller til vores strandjagtkonsulent.
Med hensyn til lokker kan du aldrig få for mange.
Personligt synes jeg at overlevelsesdragten er for stor og klodset, men det er jo en smagssag.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-02-09 03:04

Simon-ms har på en meget pæn måde skrevet i indlæg fire, at han ikke vil Jer i D.L.S så hvorfor bliver I så ved med Jeres reklame Dette her er KanDu og ikke den debatside, som D.L.S. ikke selv har råd til at have

Og hvad gør en ærø pram på limfjorden Nåe-ja`e han kunne sætte mast og sejl på den, det var måske en ide med de stigende benzinpriser.

Henvend du dig til: Dj Kalø telefon 88887500 og spørg efter Niels Henrik Simonsen han vil kunne hjælpe dig og sender dig helt sikkert det materiale, som du har brug for.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-02-09 13:29

He. he - bb1. Du må have haft store problemer som barn. Kammerater havde du ingen af, det ved alle på egnen, og så var du rasende jaloux på alt og alle. I en alder af 66 lider du åbenbart af samme sygdom. Stakkel dig.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-02-09 16:15

bb1 Kunne du ikke finde et andet sted end mit indlæg til den hetz mod D.L.S, tak for nummeret men det er ikke det jeg er "ude" efter, jeg ville endelig bare gerne høre hvilke pramme der er gode til strandjægere i en "voksen" størrelse der samtidig er velegnet til limfjorden.

Accepteret svar
Fra : FrejaFlop

Modtaget 500 point
Dato : 02-02-09 20:22

Hej Simon ms.
Jafi prammen er en udmærket all-round pram som du både kan bruge til træk-jagt og skærm-jagt (sidde-op). Jeg har selv en jafi pram og har haft den i ca. 30 år og den fungerer stadig fint. Hvis du vil dyrke udelukkende træk-jagt på åben vand, kan jeg anbefale en Topsi boble eller en anden boble pram. Husk den skal være kridhvid - da fuglene er fortrolige med den hvide farve på åben vand. Både Jafi og boble prammene kan du sagtens være i - med fødder og det hele. Du kan montere motorophæng bag på begge typer pramme, så du kan transportere dig frem og tilbage til og fra jagtstedet via motoren men du må ikke have motoren hverken monteret eller liggende i båden under jagten - hvis motorbådsjagt ikke er tilladt på det pågældende jagtterræn. Motoren skal fjernes helt væk fra prammen. Jeg banker en træpæl ned i dyndet hvorpå jeg har fastskruet et tværgående bræt. Her monterer jeg min motor og trækker et hvidt pudebetræk over (min motor er sortmalet), men når det ser hvidt ud, så tager fuglene ikke notits af min motor som står alene midt ude i vandet. Ang. lokkefugle - hvis det er hvinænder vil jeg foreslå mindst 20 stk. lokkere. Jeg bruger selv 30 stk og så ligger jeg lidt svømme-andelokkere lidt derfra. Hvis du skal jage svømmeænder vil jeg anbefale 10-20 lokkeænder og en vigtig ting for mig er, at jeg bruger en motoriseret gråand med roterende vinger - kan ses i Jæger December 2008 Ting og Tips - side 90. Den har en fantastisk effekt. Vi er en del jægere som bruger denne motor-and med forbavsende stor succes. Vi snakker om svømmeænder som nærmest "lander på ryggen af den". Håber du kan bruge disse oplysninger til noget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-09 21:05

Den mekaniske and må så være en rap sag.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-02-09 22:29

Der er en Topani på www.dba.dk til 8.500 - og den ser fin ud. Den er som skabt til Limfjorden.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-02-09 07:07

Siomon-ms.

Her kan du leje en form og bygge din helt egen: http://www.horsens-sl.dk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Den kan så sikkert tilpases lige til dig. En pap skabelon og skum kan fjernes igen uden, at formen ødelægges.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 03-02-09 17:57

Tak for svaret FrejaFlop. Jeg tror det bliver en jafi så, så længe jeg er nybegynder vil jeg ikke låse mig fast på en jagtform, jeg har ca 15 gråandelokkere nu, så det er vist fint nok til en start.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 03-02-09 18:01

Tonganeseren Det er sikkert en meget fin pram, den er nok bare dobbelt så dyr som su'en tillader.
bb1 Tak for hjemmesiden, jeg havde helt sikkert benyttet mig af at leje en pram hvis det ikke var pga afstanden(bor i 7830)