/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløsnet virker ikke:(
Fra : Grimstrup
Vist : 509 gange
100 point
Dato : 31-01-09 16:50

Hejsa

Jeg sidder her med 2 dell bærbare computere.

Den ene computer virker 100 % og jeg kan komme både på mit eget internet og min nabos. Den anden computer vil slet ikke logge på mit eget internet, men vil godt oprette forbindelse til min naboes, hvor jeg også får en ip adresse, men ikonet blinker ikke så der er altså ingen reel forbindelse og jeg kan heller ikke komme på nettet:( Problemet opstod først i går efter der havde været en afbrydelse på nogle timer i internet forbindelsen for begge computere..

Jeg har prøvet at geninstallerer drivere, men det har ikke hjulpet og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at få internettet til at virke på den anden computer, men det er jeg sikker på en af jer derude ved hvordan jeg kan løse:)

-L

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-09 17:16

Hvis det er Vista..................

H-klik på de to comp. nede ved uret > og vælg afbryd forbindelse >
Og så >>>>>>>>>>> opret forbindelse > sæt hak i at den skal huske det.
Du bør kryptere routeren så det ikke er en åben dør til din comp.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 31-01-09 17:25

Hmm jeg har XP, så håber det er derfor jeg ikke forstod instruktionerne:)

Nu har computeren alligevel oprettet forbindelse til vores eget netværk, men den siger begrænset eller ingen forbindelse...:(

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-01-09 17:55

genstart routeren
indtast router adr. 192.168.0.1 eks. log in på den router med din kode og bruger navn som du sikkert kan huske? og tjek om den er opsat

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-09 23:03

Inde i din router, kan du se i loggen, om de begge er på. Hvis de begge viser der er forbindelse, så er der oprettet forbindelse til routeren, uden det betyder, at du også har adgang til selve internettet.
For det betyder at du har adgang til dit eget lokale netværk. Men du skal jo også igennem routerdelen og ud ad gatway'en til nettet.
Inde i hver maskine, kan du se i det trådløse netkorts egenskaber, hvilken IP-adresser der er tildelt. Her skal der være tre adresser:
1 den tildelte lokale IP-adresse.
2 den fælles supnetmask adresse.
3 den vigtige Gatway adresse. Uden denne adresse er der lukket vedhoveddøren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-01-09 23:32

nu ved jeg ikke hvor meget du har lavet på din router selv, men det kunne godt lyde som om du har mac filter slået til på din router, derfor reset router og og start forfra med opsætningen er din router.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 01-02-09 09:25

Tak for svarene, jeg ser lige på det i morgen:)

Nettet har virket i et par år nu så kan ikke helt foorstå hvorfor den pludselig begynder at brokke sig:(

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 07-02-09 14:09

Så lykkedes det endelig at få løst problemet. Udbyderen giver ikke længere flere ip-adresser ud til hver husstand, men kun en enkelt, så den switch jeg havde på blokerede for forbindelsen eller sådan noget... nå men problemet blev løst ved at sætte en router imellem, så nu virker det hele igen:)

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 07-02-09 14:10

Det var vist det mest dækkende svar jeg fik, og en eller anden skal jo have points:)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-09 16:00

Jeg kan forstå, at du har ørt med en almindelig switch (4 ports). Den kræver en IP adresse for hver tilsluttet PC der skal på nettet; som du oså selv er blevet klar over.

Routeren har den fordel, at den kan nøjes med en IP adresse fra internetudbyderen.
Routeren danner selv sit lokale netværk, hvor den administrere trafikken ud på den ene IP adresse, som du jo nu har.
Lokalt kan den styre op til 254 lokale IP adresser, hvoraf de 127 kan være på den trådløse del.
Det er en af grundene til, at routeren er blevet så populær.

Selv har jeg for tiden 9 enheder, som benytter internettet, både på kabel og trådløs.
Det er der godt nok ikke LAN porte til i routeren, så derfor har jeg en 16 ports switch koblet til.

Du kan også gemme din switch, til hvis du får brug for flere porte.
Det er endda muligt at anbringe switchen et ande sted i huset, på samme måde som du bruger et forlængerkabel med en stikdåse til 220 volt.