/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Alt for mange timer
Fra : vandborg88
Vist : 695 gange
20 point
Dato : 31-01-09 15:38

Hej :)

Jeg har et spg. angående min ansættelse i butik.

Vores arbejdsskema er lavet ud for en 16-ugers plan, hvor vi så skal have et gennemsnit på 37 timer om ugen.

Situationen er den, at jeg arbejder 42.5 timer om ugen. Jeg har fri mandag i lige uger og hver 8. lørdag! Har man i følge loven ret til en ugentlig fridag? Og hver anden lørdag?
Så man må lave skemaet om, så det kan komme til at passe? Så man ikke står der hver lørdag og har 42.5 timer om ugen?
De timer jeg får for meget, kan jeg afspadsere - Pengene må jeg ikke få udbetalt. Kan det være rigtigt?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-09 16:00

Nej, tal med din fagforening.

Accepteret svar
Fra : fusses

Modtaget 30 point
Dato : 31-01-09 16:01

Hej

Du bør kontakte din fagforening!!!!!!

normalt.... må man kun arbejde fast hver anden weekend samt derfor skal man tillige have en fridag i ugen... ellers arbejder du jo alt for mange timer som du selv skriver....

der bør jo også stå¨i dit ansættelses brev med hver anden weekend mv.

fusses

Kommentar
Fra : vandborg88

Dato : 31-01-09 16:03

Det mest underlige er, at jeg har været ansat der i 6 måneder nu, men jeg har stadig ikke set skyggen af et ansættelsesbrev

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-09 16:03

Netop du SKAL ha en ansættelseskontrakt.
Det er arbejdsgiverens pligt at skrive den.
Inden 30 dage skal den være på plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-09 16:04

Citat
Det mest underlige er, at jeg har været ansat der i 6 måneder nu, men jeg har stadig ikke set skyggen af et ansættelsesbrev

Fortæl det til fagforenngen så skal din bos nok få ild i røven.

Kommentar
Fra : vandborg88

Dato : 31-01-09 16:04

Jeg har spurgt efter den flere gange, men der sker ikke noget :S Men det må jo også betyde, at jeg så kan sige op fra dag til dag?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 16:09

Når du ingen ansættelseskontrakt har så har du i princippet de rettigheder der står i funktionærloven, men uden en fagforening er du på herrens mark.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-01-09 16:14

Du skal som andre har skrevet kontakte din fagforening, da du skal ha' et ansættelsesbrev, jeg har tidligere haft sager om manglende ansættelsesbrev, hvilket altid har udløst bod som udbetales til den ansatte.

Godkendelse af svar
Fra : vandborg88

Dato : 31-01-09 16:15

Tak for svaret fusses.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 31-01-09 16:26

Der står ingen steder at man skal have fri hver anden lørdag, heller ikke en ugentlig fridag - Det eneste der stå er at man arbejder i gennemsnit 37 timer om ugen over en periode på 16 ugen.

Hvis din arbejdsgiver ikke er organiseret kan du ingenting gøre.

Falcham

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 31-01-09 20:36

Citat
Hvis din arbejdsgiver ikke er organiseret kan du ingenting gøre.

Hvad er det for noget pjat - Selvfølgelig er der det!!

Der er jo stadig lovgivnoing der skal overholdes..

Som de andre siger - Tal med din fagforening. Og hellere igår end idag!!
For det første har du for mange timer - Men manglen på ansættelses-kontrakten er helt klart det væsentligste brud på reglerne og udløser som regel en erstatning på 10.000 kroner til dig.. Så få fingeren ud!

Er du ikke medlem af en fagforening bør du kontakte en hurtigst muligt og høre om de vil tage din sag mod at du melder dig ind MED DET SAMME..

Held og lykke..

Kommentar
Fra : Safiren

Dato : 29-03-11 10:59

Kan næsten læse mig til at du er ansat i Netto..

Din arbejdstid på de 37 timer er gennemsnitlig. Dvs. at du i den 16 ugers periode skal arbejde max. 592 timer, der efter skal du afspadsere.. så du kan godt komme ud for uger hvor du måske kun skal arbejde 20-30 timer..

Den ugentlige fridag er en "personalegode" som Netto altid har kørt med også de uger hvor du ikke har weekend arbejde, netop så du kan være til rådighed i weekender..

Hvis du kun har fri hver 8. lørdag så er det jo fordi du selv har accepteret det.. Husk Du skal have en kopi af din arbejdsplan for hver måned fremad og din chef skal have en underskrift på hans kopi. Så har i begge nemlig skrevet under på at de vagter han har givet dig er i orden med dig...

Jeg vil også sige som de andre: få fat i fagforeningen men vær opmærksom på at hvis du har en sur chef, så vil du blive fyret hurtigere end du kan stave til "is" hvis fagforeningen kontakter arbejdet.. I know what I'm talking about!!

De aller fleste problemer kan løses ved at tage en voksen snak med chefen.. Sæt han evt en dato for hvornår du vil have den senest hvis du ikke skal gå til fagforeningen. Det hjælper altid..

Håber du har fået den kontrakt nu, der er jo trods alt gået noget tid siden sidst