/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Astra 1,6 Dårlig benzinøk
Fra : perulla05
Vist : 1519 gange
337 point
Dato : 31-01-09 12:35

Bilen er fra 2000. Gået 150.000km. Den kører max. 11km/l ved pæn, jævn kørsel. Forhandler og Opel-værksted kan ikke finde fejlen. Den skulle kunne køre 13,5 i gennemsnit på al slags kørsel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-09 12:47

Byt bil med en god ven/veninde i 14 dage....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-09 12:53

Det er nok din måde at køre på....

Lad være med at trykke for meget på speederen.
Skift til højere gear lidt før.
Og brems ikke lige før stop, men tilpas hastigheden så der når at blive grønt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-09 13:19

Er der lavet service på den?
En god olie, nyt luftfilter + tændrør kan have meget at sige!

Min egen Golf diesel fra '87 kom til at køre 21km/l i gennemsnit da jeg begyndte at køre på en lidt tyndere olie og skiftede luftfilter

En så ny bil burde da bestemt gå længere på literen end min gamle Taunus 2.0 V6 fra 1980, den går da de 11km/l ved blandet kørsel

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-01-09 13:20

Sikkert for agressiv kørsel, - ja.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-09 13:33

Årsagerne kan være mange :

Dårlige eller forkerte tændrør.

ødelagt isolering i tændspole mv.

chiptuning.
forkert køreteknik.
for mange korte ture.
Hvis du kun kører under 10 km pr gang, er det fint med 10 km /l i gennemsnit.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-09 16:19

Jeg havde en bil engang, der gik 12 kilometer på literen......pludselig gik den kun 10 km på literen....årsagen???........der var kommet højere dæk på, og så talte triptælleren/kilometertælleren for lidt

Bare et lille eksempel på, at man ofte skal tænke alternativt, i sådan nogen sager......måske er det bare dit speedometer/tæller, der ikke passer så du i virkeligheden kører flere kilometer end der vises.

Og derudover, så er det sjældent, at bilerne lever op til de lovede antal kilometer pr. liter....ved visse bilmærker står det så galt til som et forbrug på 40-50 % mere end det lovede....

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 31-01-09 21:02

Bensin forbruget afhænger meget af kort/lang ture.
Min datter har en Audi 1,8 S Årgang 1987
Hun kører 4*17 km
2*60 km .. pr.uge
Hun kører i gennemsnit 13,8 pr. liter bensin.

Min bil er 100% magen til, de har begge kørt ca. 370.000 km.
Jeg kører 30 ture pr. uge a 3 km.
Jeg kører ca. 9,3 pr. liter bensin.

Det er ikke min højre fod,det er galt med. Har flere gange deltaget i økonomikørsel,og lagt i toppen bland deltagerne.
Min datter har tilnavnet T.... bundgas??:

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-09 01:29

Der skal da være en meget god grund til at tage bilen for sølle 3 km

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 337 point
Dato : 02-02-09 05:05

Citat
Den kører max. 11km/l ved pæn, jævn kørsel. Forhandler og Opel-værksted kan ikke finde fejlen.

Det er sikkert fordi der ikke er nogen fejl,…
når et Aut. Opel værksted har testet bilen og ikke kan finde ”fejlen”
er det højest sandsynligt fordi der ikke er nogen fejl,

en mulighed kunne være en defekt Lambdasonde,
den / de er kraftigt medvirkende til at styrer benzin / luft blandingen,

men det burde et Aut. Opel værksted helt klart have opdaget,
især hvis den er testet mere end en gang,... og de normale service er overholdt,

der er ikke mange bilejere der oplever at bilen kører det antal km/l
som fabrikken lover,.. især ikke de mandlige,
det er en af de ”fejl” der bliver klaget rigtig meget over på nye biler,

når du skriver ”ved pæn, jævn kørsel”, skal du være opmærksom på
at det der virkelig sluger benzin, er bykørsel, plus landevejskørsel over 80 km/t
der er ikke mange der tænker over at kørsel over 80 km/t bruger utrolig meget benzin,

når du f.eks. øger hastigheden fra 80 km/t – til 130 km/t, forøger du benzinforbruget
med hele 42%
så der skal ikke mange ture til,.. (over 100 km/t) før gennemsnittet er ”ødelagt”
se FDM tabellen :
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/miljo/Miljo.htm

i øvrigt er alle motorer fra fabrikken fremstillet med tilladte tolerancer, fx +/- 2%
det vil i praksis sige at en motor (i værste fald) får alle + eller - tolerancerne på én cylinder,
det KAN betyde at fx en 4 cyl. Motor får 3 ”gode” cylindre + én cyl. med højere kompression,…

da stort set alle moderne motorer har en ”bankeføler” betyder det at tændingstidspunktet reguleres efter den cyl. der ”banker” først,…
resultatet bliver at motoren bliver ’justeret’ til én ’god’ cyl. + tre ’mindre’ gode cyl.
det går naturligvis både ud over bilens ydelse, (hk.) benzinforbrug og motorgang,
(den slags ’retter’ man på biler der tunes til rally + motorløb)

for den alm. bruger, betyder det at der ikke findes to motorer der er helt ens,
så fordi din nabo har en bil mage til din, kan der sagtens være stor forskel,
både på bilens ydelse, (hk.) benzinforbrug og motorgang,
(alle motorerne hører stadig under betegnelsen ”normal”)

hvis du vil være helt sikker på at din bil er i orden, (fejlfri)
kan du jo få den testet hos et andet værksted, der har det rigtige udstyr,
f.eks. Automester, el. lign.
http://www.automester.dk/3621.cms

Ps. du skal køre utrolig ”fornuftig / økonomisk” for at opnå fabrikkens km/l,
(det er f.eks. umuligt i myldretiden,.. bedst på en lukket bane / område uden anden trafik)

Godkendelse af svar
Fra : perulla05

Dato : 02-02-09 20:44

Tak for svaret EA_HS.