/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Langsom indlæsning ved opstart
Fra : pulser
Vist : 647 gange
25 point
Dato : 30-01-09 23:21

Når jeg tænder for min computer går der ca. 8-10 min før den har indlæst hele skidtet. Jeg syntes at det er temmelig længe, og har derfor prøvet de forskellige muligheder med at frigøre plads bla. ved at fjerne midlertidige filer der ikke bruges (frigøre diskplads) og jeg har defragmenteret hele systemet. Jeg har rigelig plads på harddisken. Jeg ved at det kan tage lang tid når en masse filer skal indlæses i windows på een gang hvergang man starter sin computer, meeeen jeg syntes dog at det er utrolig lang tid. Er jeg mon virkelig nødt til at formatere hele systemet?
Er der nogen derude som kan give et godt råd? Is there somebody out there who can help me with a good advise?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 35 point
Dato : 30-01-09 23:59

Du kan sandsynligvis undvære nogle programmer som starter sammen med Windows, klik på Start og på Kør, skriv msconfig og klik OK, ovre til højre i vinduet, under fanebladet Start der kan du fjerne de programmer som ikke nødvendigvis behøver at starte sammen med computeren, under fanen Tjenester kan du også fjerne de tjenester som ikke behøver starte sammen med computeren, nederst i det vindue kan du sætte markering i Skjul Windows tjenester, det kan anbefales så du ikke kommer til at deaktivere nogle tjenester som er nødvendige.
De programmer og tjenester som du fjerner fra starten, de starter når du har brug for dem, de behøver ikke tage kræfter fra computeren under starten, pas på ikke at fjerne markering ved antivirus og eventuel firewall, de SKAL starte selv om de kræver en del kræfter, måske kan du i antivirus programmet indstille, så ikke der startes mere end nødvendig, det afhænger af hvilken antivirus du har

Godkendelse af svar
Fra : pulser

Dato : 01-02-09 13:08

Tak for svaret o.v.n.. Jeg gjorde de ting som du sagde og har tilsyneladende formindsket inlæsningen med ca. 4 min evt mere da jeg efterfølgende har sat antivirus(avast) i en såkaldt tilpasset situation, således at det kun er de mest nødvendige ting som post og besøg på div. portaler osv. som bliver scannet ved opstart.
Tusind tak det var dejligt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 13:11

selv tak, godt at der kom synlige resultater af anstrengelserne

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-02-09 16:16

pulser/O.V.N

har noget af det samme problem og ryddet meget forsigtigt op i Tjenester og programmer.

Jeg har oså Avast ( gratis version ) men kan ikke finde ud af hvordan jeg får den i tilpasset version og dermed sparer start op tid-har i lige løsningen på det ?

"har sat antivirus(avast) i en såkaldt tilpasset situation, således at det kun er de mest nødvendige ting som post og besøg på div. portaler osv. som bliver scannet ved opstart. "

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 16:47

Jeg kan ikke lige huske Avast selvom jeg brugte for et års siden, der er noget med scanne hukommelse under starten, den slog jeg fra, det er virkelig noget som rykker

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-02-09 17:07

o.v.n
den slog jeg fra i går-det synes jeg ikke rykkede så meget , men jeg ber jo selv Avast om at scanne computeren og her plejede jeg jo bare vælge memory scan fra i dialogboxen-derfor ikke den store forskel
må se om pulser kommer med en nærmere beskrivelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 22:47

Pulser får ikke mail ved nye indlæg, efter at have accepteret svar, måske du skulle skrive et privat indlæg for at få profilen på banen igen

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 03-02-09 22:10

Hvis man vil have avast sat i tilpasset tilstand går man ind i dialogboksen der fremkommer ved at trykke på knappen "tilpas" her åbnes atter en boks hvor der er vist de ting avast scanner, men i samme dialogboks kan man fjerne fluebenet ud for trillon-filen som er en konfigurationsfil som kun behøves under windows 95/98/ME dvs den er ikke nødvendig for feks windows xp.
Man skal lige være opmærksom på at avast kan finde på at opdatere til en nyere version under opstart hvilket jo selvfølgelig forlænger indlæsningstiden.
Musikfiler fylder også en del og tager derfor tid at scanne så som billeder og lign. Dette er nok ting som man bør tænke på.
Jeg har altid haft avast gratis version og været godt tilfreds - jeg besøgte engang en hjemmeside som havde virus indlagt, hvilket gjorde at avast alarmen straks gik igang og spurgte om det skulle slette virus. Dog er jeg ikke i tivl om at den er tidsrøvende. Jeg aner i øjeblikket ikke om der findes en der er så god som avast men mindre tidskrævende- jeg tror det næppe, for så vil den jo springe vigtige filer over under scanningen, og så er man jo ikke særlig godt hjulpet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-02-09 16:26

pulser
tak for dit udførlige svar, men jeg er åbenbart for tumpet til at få det til at virke
Det er version 4.8 jeg har
Trykke på knappen tilpas -er det den der hedder knap 5 hvor der er 5 knapper fra 1 til 5 ?
vælger jeg den kommer der ikke en dialogbox med fluebensvalg har også prøvet at rode med forskellige knapper på "Avast playeren" uden der at finde TILPAS hvad laver jeg forkert

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 06-02-09 17:23

I dialogboksen som fremkommer når du klikker på avastsymbolet den runde dims med a som roterer findes der i venstre side af denne dialogboks forskellige skjold som avast bruger til at beskytte computeren. Du skl pege på skjoldet som hedder instant messaging og herefter trykke på tilpas så fremkommer dialogboksen med de forskellige ting som instant messaging indeholder. I denne dialogboks kan du fravælge det du mener ikke er nødvendigt specielt trillian-filen- blot hvis du fravælger den er du allerede i tilpasset instilling, men jeg tror dog ikke at det giver synderligt. Jeg er sikker på at der også er andre ting som kan fravælges, men jeg tør ikke rigtigt idet jeg ikke ved hvilken betydning det får for beskyttelsen fremover.
Indrømmet: avast er en tidsrøver, men til gengæld en god antivirus.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-09 18:42

Hej pulser
Vi snakke om forskellige Avaster !
min er gratis og ver4.8
Når jeg følger din sidste instruktion sker der ikke så meget.
Den runde knap med a symbolet roterer ikke på noget tidspunkt og det sker ikke noget når jeg klikker på den-jo højreklikker( ikke noget der minder om trillian-filen ) men det giver ikke nogen dialogbox eller "skjold ".

Er din en købe version?

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 07-02-09 16:18

Nej min er gratis ver 4.8 som din, men det kan være at opsætningen er anderledes hvis du har vista indlagt på din pc.
hvis du sidder med computeren åben foran dig er der på min computer et lille rundt icon nederst i højre side af computeren som roterer når du åbner en fil eller besøger en hjemmeside.
Men som sagt hvis du bruger vista kan opsætningen være anderledes hvad det angår.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-02-09 18:51

pulser
Så lykkedes det -jeg havde trykket på a symbolet i "playeren" og da jeg så efter fundet af det lille ikon i bunden af skærmen også forsøgte mig med at trykke på detaljer var jeg der.
Ved du igrunden hvad det er tillian nu ikke mere scanner for ?
Tak for din tålmodighed
PS kan faktisk ikke umiddelbart opleve væsentlige hurtigere opstart-forhåbentligt har jeg nu ikke åbnet en ladeport til maskinen

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 08-02-09 12:22

Godt at det lykkes, og nej jeg tror heller ikke at det giver en hurtigere opstart. Trillian er blot en af de filer man kan fjerne fluebenet fra, så den fil bliver inaktiv. Jeg tør ikke selv fjerne fluebenet fra flere pgr. af at virus så vil få lettere adgang. Faktisk tror jeg ikke at man kan gøre ret meget for at avast skal køre hurtigere igennem scanningen, for hvis man gør det er fordelen ved den gode scanner vel egentligt væk- så bør man bruge en anden mindre sikker scanner.

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 08-02-09 12:50

Her er hvad jeg fandt vedr. trillian på nettet.
Trillian is a fully featured, stand-alone, skinnable chat client that supports AIM, ICQ, MSN, Yahoo Messenger, and IRC. It provides capabilities not possible with original network clients, while supporting standard features such as audio chat, file transfers, group chats, chat rooms, buddy icons, multiple simultaneous connections to the same network, server-side contact importing, typing notification, direct connection (AIM), proxy support, encrypted messaging (AIM/ICQ), SMS support, tabbed chatting, system-tray notifications and alerts, and privacy settings.

Jeg har selv slået den til igen da jeg ikke syntes at det giver en hurtigere scanning at den er slået fra. Også selvom at den ikke skulle være nødvendig hvis man har xp eller vista.
Men at sætte sig fuldstændig ind i de forskellige filer tager lang tid, og desuden kan en trillian vel også være opdateret siden avast mente at den ikke var nødvendig for visse programtyper.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-02-09 17:55

pulser
HUHAHUHA
engelsk mener jeg at forstå så nogenlunde men den slags komputer UK snak foregår mange kilometer over mit hoved-gjort som dig -slået den til igen !!!
summa sumarum : slap for selv at skulle slå memory test fra hver gang jeg selv startede avast og derfor minimal tidsbesparelse
men tak for at du holdt ved

over and out

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 10-02-09 12:09

Der var førhen en masse opdateringer fra micrsoft, hvilket man sjældent ser mere når man bruger xp- men well det skyldes vel at de ønsker man skal købe den fejlbelastede vista.
Jeg tænkte på om alle disse opdateringer i virkeligheden ikke forringer systemet så det kører langsomt foreksempel ved opstart- but well thats just a thought.