/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Kan krøbet uldtrøje strækkes?
Fra : cristian2
Vist : 10538 gange
30 point
Dato : 30-01-09 20:08

Min uld-polo er krøbet i vask. Den passer mig egentlig bedre nu (var lidt for stor), men den er en smule for kort, og ærmernes manchetter strammer lidt for meget på mine håndled. Findes der en metode til at få den til at strække sig en smule? Gøre den våd og hænge lodder i eller ligende?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-01-09 20:15

man kan sagtens strække den ud igen. hvis du tager den på imens den er våd og går rundt med den på indtil den er tør, så vil den passe igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-09 20:30

He he Flash77 dit pjattehoved

Nej du skal ikke begynde at hænge lodder i, du får kun gjort den længere hvor lodderne er, så skal du hænge dem hele vejen rundt,men det bliver aldrig godt.

Den vil gi' sig lidt når du har den på (i tør tilstand), men den kryber ind igen når den bliver vasket næste gang, så du skal "gå den til" hver gang.

Godt du stadig han bruge den, selv om den nok er blevet mere kompakt, jeg har selv fået ødelagt en lækker chasmierbluse på den regning en gang (siden har jeg selv været bestyrer af vaskemaskinen/håndvask

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 21:08

Hvis det er rent uld så har du et problem, for er den mindre nu så bliver den i den facon. Jeg tror ikke på at du kan strække den. Jeg har ødelagt flere uldbluser på grund af uvidenhed og ingen stod til at redde.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-01-09 21:59

Jeg har en rædselshistorie der: Jeg var flyttet sammen med min kæreste (jeg var dengang 21 år) Min mor boede tæt på hvor vi boede og hun kom endimellem forbi og gav en hånd med...Hun elskede at vaske tøj, så hver gang hun kom, smed hun en vask over.
Der var bare lige den ene forfærdlige gang, hvor hun smed min kærestes hjemme-spundne-farvede og strikkede i vaskemaskinen..den kunne passe en 3 årig...hun blev aldrig tilgivet..og det var min kærstes ex-kæreste der havede lavet blusen.

shit happens

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-09 22:08

Hej
Det der er sket med din bluse er at fibrenes små bitte hager har filtret sig ind i hinanden. Det er det man udnytter bevidst ved at filte noget.

Du kan strække din bluse ved at gøre den våd i lunkent vand - ikke mere end ca. 25 grader. Så kan du prøve at strække den og lade den ligge fladt udbredt på et håndklæde til den er tør. Mens du venter på at den tørrer, kan du godt hive i den en gang imellem.

En anden ting ville være bare at dampe den med strygejernet. Læg et
et vådt rent viskestykke på trøjen og bevæg strygejernet tæt over klædet, uden at presse. Tag klædet af mens blusen er våd af dampen - og træk så forsigtigt i facon. Prøv på håndledskanterne først.

Filthatte kan man forme ganske enormt med damp, så hvis du bærer dig rigtigt ad, kan din bluse også reddes. Men vask den i hånden næste gang.

Hilsen Ingelein - indehaver af 100 kg uld - 3 strikkemaskiner og 1 spinderok

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-01-09 01:37

Citat
Kan krøbet uldtrøje strækkes?

Kort og godt NEJ

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 31-01-09 09:18

Ingelein har fuldstændig ret - det kan strækkes.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-09 11:53

Hej smokei

Nu kommer det jo an på om en bluse er krøbet fra str. 48 til størrelse 12 år eller babystørrelse.
Så kan den ikke reddes.

Men det er der jo ikke tale om her. Det drejer sig om en lille forandring af længde og håndledskanter. Så jo, når det ikke ligefrem er blevet til en filtet trøje, er der håb om at det vil kunne strækkes.

Når jeg filter hjemmesko i maskinen er de i ca. str. 28 når de kommer ud af maskinen og ved fingerkræfter og en skoblok bliver de til str. 38 når de er er tørret efter at være hevet i form. I forvejen er de strikket til str. 46 inden filtning.

Hvor har du din påstand fra - begrund den venligst

Med venlig hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-01-09 21:26

Jeg har været udsat for flere kedelige oplevelser.

1 stk uniforms habit ødelagt på et renseri
1 stk sweetshirt ødelagt ved vask på uldprogram
1 stk halstørklæde der blev ca. ½ meter kortere.
For ikke at tale om sokker af god kvalitet Egtved sokker.

Jeg ved godt at hattemagerne kunne udblokke en hat fra str. 8½ til 9

Citat
Hvis katastrofen indtræffer, og du ved et uheld får kastet din yndlingstrøje i merinould i maskinen på 40 grader, og den derefter ser ud til at kunne passe din nyfødte niece, kan du altid prøve at lægge den i blød i lunkent vand med [B]hårbalsam [/B]i. Derefter kan du forsigtigt prøve at trække den ud igen. [B]Der findes ingen garanti for, at det fungerer, men du taber intet ved at prøve[/B].

Kan se her at flere har været uheldig med uldtøj.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 30 point
Dato : 31-01-09 22:11

Hej smokei
Du bekræfter min påstand. Hårbalsam smører de små skæl, som sidder tæt på et uldfiber (set i mikroskop) derved slipper de måske taget i hinanden og lader sig filtre lidt ud.

Jeg skal ikke komme med en lang belæring om uld - har lige solgt min bog om uld på QXL , men det der får folk til at ødelægge deres uldtøj er - og rækkefølgen har ikke noget at sige i denne omgang, fordi jeg nævner i flæng.

1. for varmt vand i vaskemaskinen
2 forkert i det hele taget at vaske i vaskemaskinen. Det er kun superwash behandlet uld, der kan tåle turen i vaskemaskinen mange gange. Superwash behandlet uld har fået fibrene klistret ind til "grundstammen" ved hjælp af kunstharpiks. Så man kan faktisk sige at det har fået en gang plasticbehandling. Derved mister ulden ca. ½ delen af dens gode egenskaber, som den har i natura.
(Det er vist noget, der siger sig selv).

3. Uld tåler ikke chokket fra varmt til koldt vand. I gamle dage stod der altid at uld skulle vaskes i kuldslået vand. Som udlænding var det ikke nemt at finde ud af, hvad kuldslået betyder - men det er såmænd lunkent vand.

4. Noget uld - blandt andet merino tåler ikke gnubbebehandlingen i vaskemaskinen. Også en effekt, man udnytter bevidst ved at filte i vaskemaskinen ved 60 grader og med masser af sæbe.......

5. Blandingsfibre med 50 % uld - 50 % acryl kan som regel vaskes i maskinen ved 30 grader uden at det forandrer sig.

Det kan du få lov til at kigge på i min blog:

http://strikinge.blogspot.com/2007_03_01_archive.html

Du kan roligt regne med at jeg ved, hvad jeg skriver om.

Konklusion: Ikke alt uld skal/kan behandles på samme måde. Personligt vasker jeg altid dyrt uldtøj i hånden. Og håndstrik, som jeg har brugt ½ år om at strikke, behøver jeg ikke at ødelægge på 5 minutter, fordi jeg er for doven til håndvask.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-01-09 22:36

Tak for kigget. Nydelig blog.

Citat
Du kan roligt regne med at jeg ved, hvad jeg skriver om
.

Ja da jeg har heller ikke grund til andet.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-09 11:11

Tak for svaret ingelein.