/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kapitalismens rimelighed?
Fra : PeterTheisen
Vist : 442 gange
20 point
Dato : 30-01-09 19:41

Kapitalismen giver lov til, at en række mennesker, der kalder sig kloge og intelligente, sætter 12-16-årige mennesker til at producere et par fodboldstøvler, som i produktionssammenhæng koster 1 euro, men 100 euro når de skal sælges. Hvori består rimeligheden i denne store profit, som ikke kræver den store arbejdsindsats fra ejeren af producentens side?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-01-09 19:46

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 26
- Annullerede 13
- Slettede 0
Ialt 40

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-09 19:58

PeterTheisen

har du ikke snart stillet tilstrækkelige mange spørgsmål, som du har fået svar på - til at du kan danne dit nye parti "Spammerne"?

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 30 point
Dato : 30-01-09 20:05

Nej det giver Kapitalismen ikke lov til.

Kapitalismen giver os nogen redskaber til at bygge vores samfund op omkring, at nogen så udnytter disse redskaber er på ingen måde kapitalismens skyld, du har ret i at der skal være nogen restriktioner samt nogen love i samfundet, nogen mennesker vil altid forsøge at udnytte det system der er at sige det er systemes skyld giver bare ingen mening.

Men jeg vil da gerne høre hvad du mener der er bedre, jeg siger ikke at det er perfekt og ville til enhvertid være villig til at erstatte det med noget der bevisligt er bedre.

med hensyn til rimeligheden består den i at nogen mennesker er bedre til at opbygge og drive en virksomhed og når de har succes vil den gå ned af, så alle de mennesker der arbejder får løn, samfundet før skatter m.m.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-01-09 20:47

Planøkonomi er en bedre løsning efter min mening.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-01-09 20:47

Tak for svaret Luke2000.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-01-09 20:55

Der er ingen rimelighed i dette, og derfor bør staten eje virksomhederne. Når staten ejer virksomhederne, og er direkte underlagt parlamentet, som er folkets repræsentanter, er det folket, der indirekte får profitten. De bestemmer således profittens størrelse, og hvad denne profit skal gå til.

Kapitalismen lægger al kapitalen over på nogle få stykker, som ikke arbejder, og som bare udnytter alle andre, samtidig med at de har en enorm magt i samfundet ved, at de kan true med at trække sig ud, hvis staten ikke handler i deres interesse. Med andre ord er det få mennesker, som ufortjent får meget mere at sige i samfundet, uanset hvilken regering folket har valgt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-09 22:20

Jeg hørte for nogen tid siden i radioen en svinebonde, der havde købt en større ejendom i Polen, fortælle at i sovjettiden havde arbejderne på den statsejede farm været vant til at tage pattegrise og foder til dem med hjem, så de kunne opdrætte 4-5 gange flere grise pr. so end på farmen. Og selv nu næsten tyve år efter var det en hård kamp at vænne dem af med at "organisere" ting og sager.

Jeg går ikke som sådan ind for kapitalisme, og slet ikke i ureguleret form, men det er naivt at tro, at folk gider gøre en ekstra indsats hvis de ikke selv får lidt ud af det.

Så ikke statsejede fabrikker, men medarbejderejde, som den gamle andelsbevægelse (nu er det blevet så stort, at ingen af os vel føler et særligt ejerskab til Brugsen, endsige bønder til Arla) eller det glimrende eksempel, Unimerco, der er et aktieselskab hvor det er medarbejderne der ejer aktierne. Her har medarbejderne tjent på opgangen, men også frivilligt gået ned i løn nu hvor der er krise. Det tror jeg er en god løsning, men kræver nok en ildsjæl eller flere for at få det startet.