/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 206 '08
Fra : taunusanden
Vist : 4828 gange
150 point
Dato : 30-01-09 18:41

Min godtroende ven har valgt at skifte sin kære Taunus med dette herlige vidunder, Peugeot 206 fra 2008
Det var sgu noget nemmere at makke bil før...!

Bilen fejler som sådan ikke noget udover at den er fransk

Men.. Han har købt et sæt højttalere til montering i bagdørene, de passer fint, intet problem der.
Jeg har bare været så naiv at jeg har lovet at hjælpe
Men men.. Der er ikke trukket højtaler ledninger ud i dørene og vi kan ikke trække gennen den gummi slange med multi stik på, der er jo ligesom lukket. At bore nye huller kan jeg vist godt udelukke at få lov til..

Jeg er overbevist om at jeg herinde finder en dygtig mekaniker eller anden person der har viden om dette, men gætter jeg rigtigt når jeg tror at der blot skal monteres to stikben i multistikket? og hvilke huller skal jeg bruge? Tør sgu ikke bare prøve mig frem på så ny en bil med alt det elektronik!

Lige en sidste ting, forslag om at køre bilen på værksted hjælper mig IKKE

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 18:54

Citat
Men men.. Der er ikke trukket højtaler ledninger ud i dørene og vi kan ikke trække gennen den gummi slange med multi stik på, der er jo ligesom lukket. At bore nye huller kan jeg vist godt udelukke at få lov til..

Træk den anden igennem

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-01-09 19:14

Det hjælper ikke at montere flere stikben i multi stikket. Der skal også være ledninger på stikbenene. Disse ledninger skal naturligvis gå hele vejen igennem ud i døren.
Jeg ville bruge rigtig meget energi på om ikke der SKULLE være ført ledninger ud i dørene, og de så bare ender blindt i begge ender i et tomt stik, evt. som ubrugte allerede monterede stikben i multistikket.
Det er helt almindeligt at der skal anvendes et stykke ledning fra selve højttaleren hen til et multistik inde i døren.
Det er derimod ikke almindeligt at der ligger ledninger og rasler lige klar til montering på en højttaler.

Ellers er den eneste mulighed ud over at bore huller, at købe et nyt originalt dørkabel, hvilket alene godt kan være meget dyrere end selve højttaleren.

Men i øvrigt snakker de dansk hos Peugeot forhandlerne, og en lille smule gratis service og vejledning kan man altid få. Prøv at spørge hvad et komplet sæt højttalere koster til bagdørene, og hvor meget der skal udskiftes, evt. hor mange dele der medfølger i et sæt til gør-det-selv montage.
Det koster ikke noget at spørge, og den største risiko du løber er at få et godt råd

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 20:14

Du kan muligtvis trække stikbenene ud af multistikket og
montere igen efter gennemføring af de smalle steder.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-01-09 20:59

@Teil
Det er jo lige det jeg skriver IKKE kan lade sig gøre

@Beestone
Det er jo ca det jeg skriver ikke hjælper mig lige nu. Vi kan sagtens spørge ved Peugeot, men det hjælper os jo ikke i aften.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-01-09 21:40

@Taunusanden.

Så må du jo fatte boremaskinen ...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-01-09 02:20

selv billige multimetre har ofte en indstilling for signalmåling, og modstanden i disse skulle være så stor, at afprøvning ikke kan skade elektronik. Da du ellers er ret erfaren, vil jeg ikke komme ind på sikkerhed.
PS. du har vel set efter farvekoder ved de andre højttalere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-09 08:16

Citat
Det er jo lige det jeg skriver IKKE kan lade sig gøre

Er du sikker ? Det kan man med de fleste stik

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-09 13:01

@Teil
Det var dit første indlæg jeg svarede på.
Jeg kan godt skille stikket ad og tage de små stikben ud, men det hjælper mig jo ikke til ad vide hvilke to huller jeg skal montere stikben i for at tilslutte højttaler.

@hjkofoed
Hvad forventer du at jeg skal måle i stikket med et multimeter??
Ja, sådan et har jeg, men det hjælper da ikke i dette tilfælde.
Farvekoder for højttalere plejer at være et sæt ledinger i en af disse farver: lilla, grå, hvid eller grøn. Hvoraf den ene af de to ledninger i hvert par har en sort streg, så de enkelte højtalere monteres ens, dvs ikke arbejder modsat hinanden. Men eftersom ledningerne ikke kommer ud i døren kan jeg jo ikke bruge min viden til det. Det er jo derfor jeg har stillet spørgsmålet til at starte med

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-09 16:13

Vi giver lige dette en chance mere

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-01-09 17:06

Køb trådløs......
alimak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-09 17:57

Citat
Jeg kan godt skille stikket ad og tage de små stikben ud, men det hjælper mig jo ikke til ad vide hvilke to huller jeg skal montere stikben i for at tilslutte højttaler.

Det er vel det mindste problem

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-09 18:02

@Teil
Øh, der er jo en grund til jeg spørger
Jeg spørger sgu da ikke om ting jeg HAR løsningen på

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-02-09 05:34

Først måler du efter 12 volt (for ikke at skade instrumentet, der sjældent tåler mere end højst et par volt ved signal måling)
når du har identificeret 12+, tænder du radioen, stiller meteret på signalmåling og forsøger til du har fundet sættet.
måske spørger jeg dumt, men hvor ligger multistikket så?
jeg troede, der kom et bundt ledere gennem gummislangen, og du kunne se farverne bag på multistikket.
det jeg forventede du ville finde var forbindelser til
rudehejs (12v)
centrallås (12v)
?dørlys (12v)
højttalere (signal)

Hvis de tre første ikke er aktiveret, vil du slet ikke finde 12v, og så er der ikke noget, der kan ødelægge måleinstrumentet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-09 11:37

Det er ikke instrumentet jeg er bange for at ødelægge.

Jeg mener der er 12 ledninger i multistikket, han er jo kørt hjem for længst..
Deraf går der 4 ned til centrallås motor, hvilket undrer mig da en slave motor kun plejer at behøve 2 ledninger. De sidder ikke parvis, ved siden af hinanden, altså de sidder ikke logisk placeret ved siden af hinanden i stikket.

Men problem barnet er sendt videre, så jeg må nok hellere få lukket spørgsmålet.

Annuller spørgsmålet
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-09 11:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål